خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی:

استفاده بیش از 93 درصدی گاز طبیعی در نیروگاه شهید رجایی/ تابع دیسپاچینگ ملی هستیم/تولید 12 میلیارد کیلووات ساعت برق

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۴۴۹

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: طی سه ماهه نخست امسال بیش از 93 درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی گاز طبیعی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، علی فرهور امروز جمعه- 14تیرماه- در نشست خبری در نیروگاه شهید رجایی قزوین با خبرنگاران استان قزوین اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال بیش از 93 درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی گاز طبیعی بوده و مابقی سوخت این نیروگاه گازوئیل و مازوت بوده است.

وی افزود: شرکت گاز در زمینه خط لوله، پالایشگاه‌ها برای تبدیل گاز ترش به شیرین و استخراج گاز طبیعی توسط پارس جنوبی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که سیستم‌ها باید تعمیر و نگهداری شوند.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین ادامه داد: همچنین خط لوله گاز باید پاک شود تا هم گاز مستمر داشته باشیم و هم سیستم‌ها از مبدأ تا انتقال، کار استحصال از گاز را داشته باشند.

فرهور با اشاره به حدود 88 درصد سوخت مصرفی نیروگاه شهید رجایی در سال گذشته از گاز طبیعی به میزان دو میلیارد و 600 میلیون مترمکعب اضافه کرد: 12 درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی یعنی 400 میلیون لیتر از سوخت مازوت و گازوئیل بوده که شامل حدود230 میلیون لیتر گازوئیل و 170 میلیون لیتر سوخت مازوت بوده که این مهم در تاریخ نیروگاه سابقه نداشته است.

وی ضمن قدردانی از شرکت ملی نفت  وگاز ایران در زمینه توسعه پارس جنوبی خاطرنشان کرد: در این شرایط سخت و تحریم‌ها، پالایشگاه‌های گاز به طور مستمر در مدار گازرسانی قرار دارند و گاز مورد نیاز صنایع و به ویژه نیروگاه‌های برق را تامین می‌کنند.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین افزود: در حال حاضر با قوت و به راحتی گاز در تمام صنایع مصرف می‌شود  و میعانات گازی و نفت صادر می‌شود که نقطه قوت کشور است.

در استفاده از سوخت مازوت تابع دیسپاچینگ‌های ملی هستیم

فرهور ادامه داد: در استفاده از سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی تابع دیسپاچینگ ملی هستیم و نیروگاه‌های بزرگ در زمینه تولید، سوخت و برنامه‌های مختلف تحت تاثیر دیسپاچینگ برق و گاز هستند.

وی اضافه کرد: طی سه سال اخیر توانسته‌ایم به‌رغم افزایش قطعات یدکی و مصرفی، قیمت ثابت و متعادلی داشته باشیم که از کارکنان نیروگاه و به ویژه صنعتگرانی که با ما همراه هستند، قدردانی می‌شود.

استفاده بیش از 93 درصدی گاز طبیعی در نیروگاه شهید رجایی/ تابع دیسپاچینگ ملی هستیم/تولید 12 میلیارد کیلووات ساعت برق

این مسئول قدرت اسمی نیروگاه شهید رجایی را 2 هزار و 40 مگاوات و سومین نیروگاه قدرت اسمی کشور دانست و خاطرنشان کرد: در سال گذشته توان تولید 13.1 میلیارد کیلو وات ساعت برق را داشتیم که  12 میلیارد کیلووات ساعت تولید برق صورت گرفته است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین اذعان کرد: در تابستان با افزایش شدید مصرف برق در نقاط مختلف کشور مواجه هستیم و به طور  میانگین 20 هزار مگاوات قدرت در تابستان نسبت به زمستان نیاز داریم.

فرهور افزود: در تابستان، گرمای شدید در تمام تجهیزات تاثیرگذار است و راندمان پایین می‌آید و در ترانس‌ها، خطوط انتقال و توزیع نیروگاه‌های گازی هم تاثیر بسزایی می‌گذارد که موجب می شود کمی افت تولید داشته باشیم.

تعمیرات 13 واحد نیروگاه از مهر ماه

وی ادامه داد: از اول مهر ماه تا اردیبهشت ماه تعمیرات در دستور کار قرار دارد و این امر در 13 واحد نیروگاه انجام می‌شود.

این مسئول مطرح کرد: از مردم درخواست می‌شود در مصرف بهینه از برق گام بردارند و بر اساس نیاز از برق استفاده کنند.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین افزود: صنعت برق متولی پرداخت یارانه‌ها در سطح کلان است گرچه قیمت تمام محصولات افزایش یافته اما تغییرات در این صنعت خیلی اندک بوده و قیمت برق ثابت مانده که کمک به امنیت کشور، اقتصاد مردم و رفاه جامعه است.

فرهور ادامه داد: برق، زیر ساخت زیرساخت‌ها محسوب می‌شود و سنگ زیرین آسیاب برای صنایع کشور و مردم است.

وی اضافه کرد: با بازسازی قطعات و ساخت قطعات در داخل کشور و نیروگاه شهید رجایی، توانسته‌ایم هزینه‌ها را کاهش دهیم.

نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین، در کیلومتر ۲۵ آزادراه (قزوین-کرج)، یکی از نیروگاه‌های ایران که شامل نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز