خبرگزاری کار ایران

رییس کل دادگستری البرز:

در حوزه‌ اقتصاد سالم تلاش می کنیم پرونده قضایی تشکیل نشود/ ضرورت تحقق امنیت اجتماعی و اخلاقی و مقابله قاطع با هنجارشکنان

کد خبر : ۷۸۱۰۲۱

رئیس کل دادگستری البرز، گفت که پیشگیری از وقوع جرم، برنامه‌ریزی برای کاهش زمان رسیدگی و بهبود فرآیند، کاهش ورودی پرونده ها، بهبود وضعیت فرهنگی استان و افزایش تعداد کارکنان قضایی و اداری از برنامه های وی خواهد بود.

به گزارش ایلنا، حسین فاضلی هریکندی در آیین معارفه به عنوان رئیس کل دادگستری استان البرز با تشریح برنامه های خود گفت: منابع انسانی هر دستگاه از ارزشمندترین سرمایه‌های آن سازمان محسوب می‌شود و ما در دادگستری استان البرز همکارانی سالم، پرتلاش و عالم داریم که با انگیزه بسیار بالا و جهادگونه خدمت می‌کنند لازم است که این پرسنل خدوم استان مورد تکریم قرار گیرند و همانطور که مقام معظم رهبری در ابلاغ انتصاب ریاست محترم قوه قضائیه فرمودند باید قاضی و دادگاه را عزیز بداریم و در این صورت است که احساس عزت و شرافت در قاضی سد محکمی در برابر انگیزه ها و عوامل نفوذ و انحراف خواهد بود.

وی افزود: در این راستا تلاش خواهیم کرد همکاری و هم افزایی و افزایش انگیزه، با افزایش ارتباط مجموعه و مدیریت استان، همکاران قضایی و اداری ارتقا پیدا کند تا همکاران با کمترین مشغله فکری به فعالیت و خدمت مردم شریف استان البرز بپردازند و غیر از رسیدگی به پرونده‌ها دغدغه دیگری نداشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: برای عملیاتی شدن این هدف از ظرفیت قضات و نخبگان استان در راستای ایجاد تحول قضایی استفاده خواهد شد که در این زمینه بخشی از قضات شناسایی شده اند و بخشی دیگر نیز ان شالله در آینده شناسایی خواهند شد.

وی بخش دیگری از برنامه های خود را تقویت تعامل با نهادهای خارج از دادگستری عنوان کرد و اضافه نمود: تعامل و همکاری با همه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی با حفظ استقلال دادگستری یکی از اولویت‌های اصلی دوره جدید خواهد بود که این همکاری‌ها مورد تاکید مقام معظم رهبری در ابلاغ انتصاب ریاست محترم قوه بوده است؛ این تعامل باعث هم افزایی در عملکرد خواهد شد لذا از نماینده محترم ولی فقیه، استاندار، نمایندگان مردم شریف استان در مجلس و سایر مسئولان استانی دعوت می کنیم در زمینه پیشگیری از وقوع جرم، برنامه‌ریزی جهت کاهش زمان رسیدگی و بهبود فرآیند، کاهش ورودی پرونده ها و بهبود وضعیت فرهنگی استان همکاری و تشریک مساعی لازم را داشته باشند.

فاضلی اضافه کرد: از ضابطین دادگستری اعم از نیروی انتظامی، اداره کل اطلاعات و سپاه که در کنار قوه قضاییه، بازوی اجرایی دادگستری هستند دعوت می‌کنیم برای تحقق این امور در جلساتی که برگزار خواهیم کرد تشریک مساعی کنند تا با هم‌افزایی، همفکری و تعاملی که ایجاد خواهد شد ورودی پرونده ها و اختلافات با اقدامات پیشگیرانه کاهش یابد. طبیعی است در این مسیر از اقدامات قانونی صورت گرفته قطعا حمایت خواهد شد.

وی با تاکید بر نقش فعالان اجتماعی در برنامه های آتی دادگستری بیان کرد: گروهی دیگر که در برنامه های آتی از ظرفیت آنها استفاده خواهد شد نهادهای فعال مدنی در استان اعم از مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان و سایر نهادها و سمن‌های فعال در حوزه اجتماعی هستند که برنامه‌هایی برای استفاده از این ظرفیت‌ها تدوین شده و تقاضا داریم اگر پیشنهادی یا برنامه خاصی با توجه به شرایط استان دارند ارائه دهند.

رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: تکلیفی بزرگ بر عهده ما قرار داده شده است و اولویت اصلی این است که اقدامات قوه قضاییه در سطح دادگستری استان منتهی به افزایش رضایتمندی مردم و احساس امنیت شود؛ این رضایتمندی بدین معنا نیست که همه از نتیجه تصمیم قضایی راضی باشند برای این که لاجرم ممکن است یکی از طرفین دعوا از رای قاضی ناراضی باشد بلکه منظور این است که ضمن توجه به اقناع مردم و قاطعیت از بد اخلاقی ها اجتناب شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری برطرف کردن عللی است که باعث ناخرسندی مردم از دستگاه قضایی می شود؛ تکریم ارباب رجوع یکی از اساسی‌ترین اولویت‌ها است و برنامه‌های عملیاتی نیز برای تحقق این هدف طراحی شده و سعی خواهیم کرد نحوه برخورد با ارباب رجوع، اطاله دادرسی و کمبود امکانات برطرف شود که این هدف بدون همکاری قضات و کارکنان دادگستری استان و ضابطین محقق نخواهد شد.

فاضلی تصریح کرد: رئیس قوه قضاییه تأکید ویژه‌ای بر احیای حقوق عامه و مبارزه با اخلالگران خصوصاً در حوزه اقتصادی دارد این دو امر مهم نصب العین دادگستری استان خواهد بود؛ یکی از اهداف اصلی ما در این راستا حمایت از سرمایه‌گذاری سالم و فعالیت اقتصادی مولد است و خود را مکلف می‌دانیم در راستای کاهش مشکلات در کنار افرادی باشیم که در حوزه‌های اقتصادی سالم تلاش می کنند و سعی خواهیم کرد تا حد امکان پرونده قضایی در این زمینه تشکیل نشود و پیشگیری داشته باشیم؛ در حوزه حقوق عامه نیز تحقق امنیت اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی جامعه و مقابله  قاطع و قانونمند با هنجارشکنان از اولویت‌ها خواهد بود.

وی یکی از آسیب‌های اصلی که نه تنها در استان البرز بلکه در سایر استان‌ها نیز وجود دارد ورودی زیاد پرونده ها از یک طرف و جمعیت زیاد کیفری از طرف دیگر دانست و گفت: یکی از راهبردهای اصلی دوره مدیریت جدید کاهش ورودی و کاهش جمعیت کیفری و تعداد زندانیان است. در این حوزه سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های علمی و عملی درون قوه و خارج از قوه استفاده کنیم و با ایجاد تعامل با نهادهای فرهنگی و اجرایی کردن برنامه‌هایی که برای کاهش جمعیت کیفری در حوزه های مختلف اعم از محکومین کیفری، مهریه، نحوه اجرای محکومیت های مالی و تامین کیفری خواهیم داشت کاهش ملموس و چشمگیری در جمعیت کیفری زندانها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات عمومی قوه قضائیه که در استان البرز نیز شاهد آن هستیم کمبود تعداد نیروی انسانی اعم از کادر قضایی و اداری است که تلاش خواهد شد با همکاری معاونت منابع انسانی قوه قضائیه هر ساله تعدادی از همکاران قضایی و اداری به جمع ما اضافه شوند تا فشار فزاینده کار تا حدی از دوش همکاران برداشته شده و تسریع در رسیدگی ها و اتقان بیشتر آرا را شاهد باشیم.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه پرونده های مسن یکی از چالش های قوه قضائیه است بیان کرد: برای حل این مشکل در استان با برنامه‌ریزی انجام شده تلاش خواهیم کرد در یک سال اول بتوانیم پرونده های مسن را احصا و ساماندهی کنیم و مطابق رهنمودهای رئیس قوه قضائیه پرونده های جریانی را به پرونده های سال محدود کنیم و پرونده‌ای بیش از یک سال در مرجع رسیدگی نماند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز