خبرگزاری کار ایران

اکبر شوکت در جمع کارگران قم مطرح کرد؛

جریان تلخ برق گرفتگی دو کارگر ساختمانی در قم/ بی‌توجهی شهرداری به کاهش حوادث ناشی از کار

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۰۱۷

رئیس کانون کارگران ساختمانی ایران، با اشاره به حادثه تلخ برق گرفتگی دو کارگر ساختمانی آلموتوربند که منجر به قطع دست و پای یک کارگر و به کما رفتن کارگر دیگر شد، گفت: شهرداری قم از مردم عوارض ساختمان می گیرد اما برای کاهش حوادث ناشی از کار اقدامی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، اکبر شوکت، سه شنبه شب (۱۱ تیر ۹۸) در مراسم گردهمایی و انتخابات کارگران و استادکاران نقاش ساختمانی استان قم که در محل مسجد رضائیه شهر قم برگزار شد، اظهار داشت: استان قم یکی از پیشتازان کار صنفی در بخش کارگران ساختمانی در سطح کشور بوده است.

وی با اشاره به روند رو به رشد تشکل‌های کانون کارگران ساختمانی ایران، گفت: در سال ۸۵ تنها ۶ انجمن صنفی کارگران ساختمانی در سطح کشور و استان های قم، فارس، تهران، مازندران، آذربایجان شرقی و کرمانشاه وجود داشت، اما امروز حدود ۴۲۰ انجمن صنفی از کارگران ساختمانی در کل کشور تشکیل شده که در قالب کانون کارگران ساختمانی فعال بوده و مسائل و مشکلات مربوط به خود را پیگیری می کنند.

وی با بیان این که کانون کارگران ساختمانی ایران، امروز می تواند ادعا کند که بزرگترین تشکل کارگری کشور است، خاطرنشان کرد: با وجود این که ۱۰ – ۱۲ سال پیش اصلا مطالبات کارگران ساختمانی مطرح نمی شد، اما امروز به لطف خدا به نقطه ای رسیدیم که ۱میلیون کارگر ساختمانی از صنف های مختلف از جمله جوشکار، گچ کار، و ... تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

وی افزود: امروز در کنار صنف های مختلف کشور، از جمله بازاریان و کسبه، و کارگران مختلف صنعت یا معدن که مطالباتشان در رسانه های مختلف مطرح می شود، مطالبات کارگران ساختمانی و مسائل و مشکلات شان از جمله بحث بیمه، ایمنی و امنیت شغلی و...، مطرح شده و به عنوان یک دغدغه پیگیری می شود.

شوکت گفت: به برکت همین مطرح شدن مطالبات کارگران ساختمانی در سطح جامعه بود که توانستیم با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارتباط گرفته و سه مطالبه ویژه کارگران ساختمانی، در صحن علنی مجلس تصویب و به قانون تبدیل شود که دو مورد آن مربوط به بیمه کارگران ساختمانی بود؛ برای مثال قانون رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی به کانون کشوری کمک کرد تا از طریق راه اندازی سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی، حدود ۲۰۰ هزار نفر افراد متخلف و غیرکارگر که از این قانون سوءاستفاده می کردند را شناسایی و حذف کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به بحث ایمنی کارگاه های ساختمانی و راهکارهای کاهش حوادث ناشی از کار، گفت: بسیاری از حوادث ناشی از کار در کشورمان، مربوط به داربست های فلزی کارگاه های ساختمانی است به گونه ای که تا ۴۰ درصد حوادث ناشی از کار کشور را بحث سقوط از ارتفاع از جمله سقوط از داربست های فلزی کارگاه های ساختمانی، سقوط از آسانسور و ... تشکیل می دهد.

رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم، افزود: به صورت میانگین سالی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ فوتی حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی و به همین میزان، قطع عضو و معلولیت را شاهد هستیم؛ یعنی سالی حدود ۲هزار خانواده از جامعه کارگران ساختمانی، سرپرستان خود را یا با مرگ و میر از دست میدهند یا شاهد قطع عضو و معلولیت شان هستند؛ و متأسفانه بعضا، انواع آسیب های اجتماعی گریبان این خانواده ها را می گیرد.

 وی خاطرنشان کرد: اخیرا یک کارگر ساختمانی آلموتور بند در قم، در حال کار بوده که به علت گیر کردن سیم برق به میلگرد، چهار دست و پای او از ناحیه زانو و آرنج، قطع شده است و کارگر دیگر هم به حالت کما رفته است؛ این اتفاقات تلخ همیشه رخ می دهد و متأسفانه هیچ کس هم نیست که جلوی آن را بگیرد.

وی با بیان این که کشیدن روکش روی سیم های برقی که مجاور کارگاه های ساختمانی است از وظایف شهرداری است، گفت: شهرداری سالیانه میلیاردها تومان هزینه بابت دیه حوادث می کند؛ البته همین شهرداری این همه هزینه بابت پروانه ساختمانی و عوارض از مردم دریافت می کند، اما کوچکترین هزینه ای برای کاهش حوادث ناشی از کار نمی کند. 

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی کشور از یکی دو سال قبل، در جهت کاهش حوادث ناشی از کار، فعالیت های خوبی از جمله برگزاری دوره های آموزشی و تهیه منابع آموزشی به صورت فیلم، عکس و کتاب انجام داده است.

شوکت گفت: وظیفه انجمن های صنفی کارگران ساختمانی و هیئت مدیره های آن این است که علاوه بر بحث بیمه اعضای خود، بحث ایمنی را هم دنبال کنند تا انشاءالله شاهد حوادث تلخ ناشی از کار که یا منجر به فوت و یا منجر به معلولیت جسمی می شود، نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز