خبرگزاری کار ایران

شهردار قم مطرح کرد:

انصراف دو سرمایه‌گذار از ساخت هتل پنج ستاره در قم/ ضرورت ورود دستگاه‌های نظارتی به وضعیت مونوریل قم

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۹۵۸

شهردار قم با بیان این که تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این شهر طی ۴ سال گذشته محقق شده است، گفت: دو سرمایه گذار از ساخت هتل پنج ستاره در قم انصراف دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، سید مرتضی سقائیان نژاد ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه قم، با اشاره به بحث سرمایه گذاری در استان قم، اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته قرارداد چهار هتل پنچ ستاره قطعی شده بود ولی به دلیل شرایط اقتصادی دو سرمایه گذار انصراف دادند؛ ضمن اینکه مطلع شدیم که قرارداد دو هتل دیگر در حاشیه بلوار پیامبر اعظم (ص) توسط فرمانداری رد شده است.

شهردار قم با انتقاد از اقدام فرمانداری قم برای رد لایحه شورای اسلامی شهر قم پیرامون قرارداد شهرداری و سرمایه گذاران ساخت دو هتل در حاشیه بلوار پیامبر اعظم (ص)، گفت: این بلوار در کمیسیون ماده پنج تصویب شده است و به بهانه اینکه این طرح تصویب نشده، نباید جلوی کار را گرفت.

سقائیان نژاد در ادامه، وظایف شهرداری‌ها را بسیار گسترده دانست و گفت: شهرداری‌ها ۳۷۲ وظیفه به عهده دارند که از تولد تا مرگ، با مردم عجین و همراه هستند به همین دلیل اقدام‌های شهرداری‌ها می‌تواند منجر به تقویت سرمایه اجتماعی نظام شود.

وی با اشاره به وضعیت شهرداری قم در چهار سال گذشته، گفت: چشم انداز ۲۰ ساله و تدوین برنامه پنج ساله اول شهرداری در قالب برنامه قم ۱۴۰۰ از اولین اقدام‌های صورت گرفته در دوره این مدیریت بود که این برنامه‌ها بر اساس جایگاه ویژه این شهر تدوین شده است.

شهردار قم افزود: تمام امور شهرداری و بودجه نویسی بر اساس چشم انداز تدوین شده قم، برنامه ریزی و اجرایی شده است.

سقائیان نژاد با بیان اینکه شهرداری علاوه بر مدیریت درآمدی، دارای مدیریت هزینه‌ای است به همین دلیل، از طریق عوارض، بودجه خود را تأمین می‌کند ادامه داد: درآمدهای محقق شده شهرداری از ۵۴۵ میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده است.

وی ادامه داد: برای مدیریت شهر قم، نیازمند درآمد روزانه ۶ میلیارد تومان و هزینه همین مبلغ برای ارائه انواع خدمات شهری هستیم.

شهردار قم، اظهار داشت: از سال ۹۳ تا ۹۷ نسبت بودجه جاری به عمرانی قم از ۳۰ درصد به حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است که این نشان از کیفیت بالای بودجه ریزی شهرداری قم است.

سقائیان نژاد افزود: بودجه عمرانی شهرداری قم از ۳۲۴ میلیارد تومان در سال ۹۳ به یک هزار و ۹۵۸ میلیارد تومان در سال ۹۷ افزایش یافته که ۵۰۴ درصد رشد بودجه عمرانی را در سال‌های اخیر شاهد هستیم.

وی با اشاره به بدهی ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی شهرداری قم در سال ۹۳ گفت: این بدهی امروز به ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته ضمن اینکه بدهی ۶۵ شرکت مختلف قم به شهرداری تسویه و با این اقدام حدود یک هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

شهردار قم، با بیان اینکه ۳۱۰ میلیارد تومان طرح‌های مختلف در ۴ سال گذشته برای افزایش سرانه فضای سبز در قم اختصاص یافته است، گفت: با اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر، سرانه فضای سبز این شهر از ۱۴.۵ مترمربع در سال ۹۳ به ۱۹.۷ مترمربع در سال ۹۷ ارتقا یافته است که این سرانه باید به ۲۷ مترمربع افزایش یابد، ضمن اینکه تعداد بوستان‌ها نیز در سال‌های اخیر از ۲۶۵ بوستان به ۳۶۵ بوستان افزایش یافته است.

سقائیان نژاد با بیان اینکه ۳ هزار میلیارد ریال برای بهبود آسفالت و افزایش کیفیت معابر شهری اختصاص یافته است، ادامه داد: تکمیل ۱۴ تقاطع غیرهمسطح از جمله تقاطع‌های غیرهمسطح ۱۵ خرداد، شهدای مدافع حرم، پل‌های ۹ دی و همچنین اجرای بلوار آیت الله بروجردی، اجرای میدان ولی عصر (عج)، اجرای تقاطع بلوار حضرت خدیجه (س)، شروع اجرای تقاطع بلوار پیامبر اعظم (ص) و فردوسی، آغاز احداث تونل جمهوری، و آغاز تقاطع ورودی جعفریه در دستور کار شهرداری قم قرار دارد.

شهردار قم با اشاره به ضرورت راه اندازی سامانه‌های ثبت تخلف و دوربین‌های نظارتی در قم، گفت: ۹۰ دوربین نظارتی تاکنون در سطح معابر قم نصب و ۱۱۰ دستگاه نیز در حال نصب است ضمن اینکه تا پایان سال نیز ۱۸۶ دوربین ثبت تخلف دیگر به این مجموعه افزوده می‌شود.

سقائیان نژاد ادامه داد: ورود ۱۵۴ دستگاه اتوبوس جدید و بهسازی ۱۰۴ دستگاه اتوبوس، احداث ۱۴ کیلومتر در خط یک مترو با هشت ایستگاه و همچنین پایان مطالعات فاز دوم قطار شهری، اجرای احداث ۸ مجموعه ورزشی با ۴۵۰ میلیارد تومان و همچنین جذب ۱۲ هزار میلیارد ریال پروژه سرمایه گذاری از جمله مهمترین اقدام‌های شهرداری قم در چهار سال گذشته است.

شهردار قم با بیان اینکه تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این شهر طی ۴ سال گذشته محقق شده است، گفت: شرایط ناپایدار اقتصادی کشور جذب سرمایه گذار را با سختی مواجه کرده ولی با تمام این شرایط، شورای سرمایه گذاری در مجموعه شهری ایجاد شده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت راه اندازی متروی قم ادامه داد: ۱۴ کیلومتر قطار شهری در خط یک مترو با هشت ایستگاه احداث شده ضمن اینکه مطالعات فاز دوم قطار شهری نیز به اتمام رسیده که به دلیل نوسانات اقتصادی آغاز عملیات اجرایی آن به تأخیر افتاده است.

شهردار قم، تاکید کرد: برای راه اندازی خط یک مترو قم یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اوراق مشارکت نیازمند تزریق به این طرح است.

سقائیان نژاد حجم تولید روزانه پسماند در شهر قم را ۷۰۰ تن دانست و گفت: برای تبدیل این پسماند به کودهای کمپوست، در فاز اول ۳۰۰ تن از حجم آن به کود کمپوست تبدیل شد و تا پایان سال این ظرفیت به ۶۰۰ تن افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: راه اندازی مرکز انتقال پسماند موقت برای سرعت انتقال پسماند از سطح شهر، راه اندازی سه مرکز پسماند خشک، نصب و راه اندازی ۴۵ غرفه بازیافت در سطح شهر و همچنین ساماندهی فعالیت ۲۰۰ خودروی ویژه تفکیک زباله از مبدا از دیگر اقدام‌هایی است که در سال‌های اخیر در قم اجرایی شده است.

شهردار قم ادامه داد: تبدیل آبیاری سنتی به نوین از ۶۰ درصد به ۹۰ درصد، ارتقای سطح ایمنی شهر قم به استانداردهای جهانی با تکمیل ۱۰ ایستگاه آتش نشانی جدید، اجرای بیش از ۹۰ کیلومتر فیبر نوری و راه اندازی کارت شهروند الکترونیک، ایمن سازی بوستان‌ها با مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان و همچنین اجرای ۱۰ مورد احیای بافت فرسوده از دیگر اقدامات شهرداری قم در ۴ سال گذشته است.

سقائیان نژاد اظهار داشت: احداث شهرک خودرویی با مساحت ۳۳ هکتار و ظرفیت فعالیت یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی مربوط به خودرو از جمله زیرساخت‌های مهمی است که با راه اندازی این شهرک در روزهای آینده شاهد ساماندهی فعالیت واحدهای صنفی خودرو در سطح این شهر خواهیم بود ضمن اینکه شهرک صنوف برای استقرار ۴ هزار واحد صنفی مرتبط با ساختمان از دیگر اقدام‌هایی است که در حال انجام است.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات عمرانی شهرداری قم در چهار سال گذشته، اظهار داشت: احداث تقاطع مقداد با ۷۸۰ میلیارد ریال، آزادراه آیت الله بروجردی با ۱۳۰۰ میلیارد ریال، تقاطع شهدای ۱۵ خرداد با ۴۲۰ میلیارد ریال، تقاطع شهدای مدافع حرم با ۳۲۰ میلیارد ریال، اجرای تقاطع میثم با ۱۰۰ میلیارد، تکمیل احداث میدان امام خمینی (ره) با ۳۸۰ میلیارد ریال و همچنین تکمیل پل‌های ۹ دی با ۱۴۰ میلیارد ریال از جمله این اقدام هاست.

شهردار قم ادامه داد: اجرای تقاطع شهید کریمی با ۴۰۰ میلیارد ریال، تقاطع غیرهمسطح بلوار حضرت خدیجه(س) با ۸۰ میلیارد ریال، بلوار شهید کبیری با ۱۵۰ میلیارد ریال، اجرای رمپ و لوپ میدان غدیر با ۳۵۰ میلیارد ریال، اجرای بلوار زائر با ۹۰ میلیارد ریال، کمپ بوستان فدک با ۵۰ میلیارد ریال و اجرای کمپ بوستان غدیر با ۸۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات شهرداری قم در چهار سال گذشته است.

سقائیان نژاد افزود: اجرای تقاطع مرجعیت و قدس با ۳۰۰ میلیارد ریال، تکمیل و احداث بلوار کارگر با ۸۰ میلیارد ریال، تکمیل و احداث بلوار جمهوری با ۲۵۰ میلیارد ریال، اجرای تقاطع شهدای روحانیت با ۱۷۰ میلیارد ریال، تکمیل و احداث بلوار فردوسی تا جمهوری با ۲۷۰ میلیارد ریال و هم چنین اجرای پیاده راه ارم با ۴۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات شهرداری قم از سال ۹۴ تاکنون است.

وی با بیان اینکه اقدامات گسترده شهرداری در زمانی است که کشور در شرایط تحریم قرار دارد، گفت: در این شرایط، شاهد افزایش بودجه شهرداری قم و اجرای طرح‌های مهم در این شهر هستیم که این نشان می‌دهد اگر هم افزایی در مجموعه‌های مدیریت شهر وجود داشته باشد، تحریم‌ها را می‌توان بی اثر کرد.

سقائیان نژاد، قم را شهری بین المللی دانست و ادامه داد: بخش بین المللی شهرداری قم با همکاری حوزه علمیه و جامعه المصطفی ایجاد شده است تا از ظرفیت این نهادها برای شهر قم از جمله خواهرخواندگی با شهرهای مختلف جهان و همچنین جذب سرمایه گذار خارجی استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین طرح‌های شهرداری قم در سال جاری گفت: شروع مراحل اجرای تقاطع ورودی جعفریه و بلوار امام علی(ع) با ۱۰۰ میلیارد ریال، احداث تقاطع فردوسی با ۴۶۰ میلیارد ریال، تعریض پل آیت الله طباطبایی با ۲۳۰ میلیارد ریال و ۸۵ درصد پیشرفت، احداث بوستان فرامنطقه ای کوثر (پارک هزار هکتاری)، احداث شهر بازی بوستان غدیر در سه فاز با ۶۰ میلیارد ریال و ۳۰ درصد پیشرفت، باغ پرندگان با ۱۱۰ میلیارد ریال و ۶۹ درصد پیشرفت، احداث تونل جمهوری، تقاطع امام حسین (ع) و شروع مراحل تقاطع غیرهمسطح خیابان کیوانفر و امام (ره) و احداث تقطع میدان ولی عصر(عج) با ۴۶۰ میلیارد ریال از جمله مهمترین طرح‌های در دست اقدام شهرداری است.

شهردار قم با تاکید بر اینکه مدیر پروازی در قم نداریم، ادامه داد: حرکت به سمت شهر هوشمند، ساماندهی وانت بارها و دست فروش هاو بهبود نظافت شهر در تراز کلان شهرهای کشور از جمله اولویت‌ها و اقدام‌های مهم شهرداری در سال جاری است.

سقائیان نژاد با بیان اینکه مونوریل، فاز چهار عمار یاسر و مجتمع زمزم طرح‌های قدیمی است که از گذشته بر روی دست مدیریت شهری قم مانده است، گفت: مونوریل اشتباه بود و قرار نیست اشتباه دیگران را ما تکمیل کنیم به همین دلیل باید این طرح تأمین بودجه شود.

وی با اشاره به ضرورت ورود دستگاه‌های نظارتی به وضعیت مونوریل، گفت: دفترچه ۲۰۰ صفحه‌ای از وضعیت مونوریل تهیه و به نهادهای نظارتی برای تعیین تکلیف ارائه شده است تا شرایط راه اندازی و فعالیت مجدد مونوریل فراهم شود.

شهردار قم با اشاره به برخی گمانه زنی‌ها پیرامون استعفای یکی از معاونین وی، گفت: وزارت راه و شهرسازی درخواست به کارگیری یکی از معاونین شهرداری قم را داشت که با بررسی جمیع جهات به این نتیجه رسیدیم که فعالیت این معاون در قم ادامه یابد و استعفای وی کذب محض است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز