خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی استان خبر داد:

آغاز مرمت کاروانسرای خرزان در قزوین

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۸۷۷

معاون اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: به منظور حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی عملیات اجرایی ساماندهی و مرمت بام کاروانسرای تاریخی خرزان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، امیر ارجمند روز سه‌شنبه افزود: کاروانسرای تاریخی خرزان واقع در روستای خرزان بخش کوهین از آثار ارزشمند مربوط به دوره قاجار است که با تغییر مسیر قزوین به شمال از سمت خرزان به کوهین در طول زمان به بنایی متروکه تبدیل شده و از سال ۸۷ چندین دوره مرمت جامع در بخش‌های آسیب دیده این بنای تاریخی توسط میراث فرهنگی صورت گرفت و مرحله جدید ساماندهی و مرمت آن به تازگی تحت نظارت کارشناسان مرمت این سازمان شروع شده است.

معاون میراث فرهنگی‌استان قزوین با اشاره به روند مرمت کاروانسرای تاریخی خرزان اظهار داشت: در این مرحله خاکبرداری و سبک سازی بام، اجرای طاق‌های زنبوره جهت دفع رطوبت، بام‌سازی مجدد شامل تیغه‌بندی، اجرای طاق و دوغاب‌ریزی، سیمان کاری و عایق کاری در مساحتی به متراژ ۵۵۰ متر مربع، مرمت دیوار سنگی ضلع شمالی، بندکشی، مرمت و ساماندهی آبروها و ناودان‌ها و بندکشی آجری گنبد انجام خواهد شد.

کاروانسرای تاریخی خرزان از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار در روستای خرزان بخش کوهین در مسیر قزوین به شمال واقع شده که در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

این بنا در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط معتمدالدوله حاکم گیلان در اوایل قرن سیزدهم به صورت دو کاروانسرای تودرتو که حجرات متعددی داشته ساخته شده و بنای فعلی به صورت آجری و دارای سر در، میان سرا و همچنین شترخانی در دورتا دور بنا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز