خبرگزاری کار ایران

مدیر کل منابع طبیعی قزوین در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

خطاهای انسانی؛ علت اصلی حریق مراتع در قزوین/بیشترین حریق‌ها در آبیک و بوئین‌زهرا

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۳۲۵

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: آنچه در حریق‌های صورت گرفته در مراتع استان قزوین متصور است، خطاهای انسانی بوده که موجب بروز حریق شده است.

علی‌اکبر اسداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: در خصوص حریق‌های صورت گرفته در مراتع استان قزوین در چند روز اخیر باید گفت : به هر حال گرما در حدی نیست که بخواهیم عوامل غیرانسانی مانند رعد و برق  وغیره را در نظر بگیریم.

وی افزود: آنچه در حریق‌های صورت گرفته در مراتع استان قزوین متصوراست، خطاهای انسانی بوده که موجب بروز حریق شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: وقوع حریق در مراتع توسط دامداران، افرادی که زمین کشاورزی و باغی آنها همجوار اراضی ملی هستند و همچنین توسط گردشگران و مسافران صورت می‎‌گیرد.

بیشترین حریق‌ها در آبیک و بوئین‌زهرا

اسداللهی اضافه کرد: یکی از علل بروز حریق در مراتع این است که افراد برای طبخ غذا و یا استفاده‌های دیگر اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند اما بعد از اتمام کار خود نسبت به خاموش کردن اقدام نمی‌کنند و همین عامل موجب بروز حریق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود از روشن کردن آتش خودداری شود و از وسایل گازسوز همچون پیک‌نیک استفاده شود در غیر این صورت افراد باید پس از روشن کردن آتش، با ریختن آب و یا خاک نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند و از این موضوع مطمئن شده و سپس منطقه را ترک کنند.

این مسئول تصریح کرد: در صورت وقوع حریق، کنترل کردن بسیار دشوار می‌شود و با توجه به اینکه بعد از ظهر استان قزوین در مسیر وزش باد قرار می‌گیرد، شرایط جوی به گونه‌ای می‌شود که کنترل کردن حریق مشکل می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با بیان اینکه همه می‌دانند حریق برای طبیعت ضرر دارد، افزود: آموزش و اطلاع‌رسانی به روستاهای مختلف استان قزوین که احساس شده در معرض حریق قرار دارند، صورت گرفته و جلساتی با دهیاران و شوراها برگزار شده و در شهرستان‌های استان نیز این موضوع آغاز می‌شود.

اسد‌اللهی با اشاره به تیم‌بندی همکاران در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین و کمک گرفتن از بخش خصوصی برای زمان وقوع حریق ادامه داد: با توجه به وقوع چندین مورد حریق در شهرستان‌های بوئین‌زهرا و آبیک بهره‌برداران مرتعی، زارعین و همیاران طبیعت بدون هیچ گونه چشمداشتی برای اطفای حریق مساعدت کردند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیشترین حریق در مراتع شهرستان‌های بوئین‌زهرا و آبیک رخ داده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین بیان کرد: در استان قزوین 850 هزار هکتار مرتع وجود دارد و این استان دارای 28 هزار هکتار جنگل است.

شناسایی 24 هزار بهره‌بردار مرتع در قزوین

اسداللهی افزود: تاکنون 24 هزار بهره‌بردار مرتع در استان قزوین شناسایی شده‌اند.

وی تاکید کرد: از زراعین و باغداران توصیه می‌شود از آتش زدن علوفه‌ها خودداری کنند و به شکل مکانیکی از جمله علف زدن  و چیدن استفاده کنند.

این مسئول اضافه کرد: از رانندگان و مسافران عبوری از مسیر جاده‌ها و اتوبان‌ها درخواست می‌شود از انداختن ته سیگار روشن پرهیز کنند تا موجب آتش‌سوزی علف‌های هرز نشود و منجر نشود به اینکه حریق به مراتع  و اراضی ملی سرایت کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین مطرح کرد: با توجه به گرم شدن هوا لازم است مردم به ویژه کشاورزان   و مسافران نکات ایمنی را رعایت کنند تا از وقوع هر گونه حریق درمراتع و ارضی ملی استان قزوین جلوگیری شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز