خبرگزاری کار ایران

حسین کریم:

پیشگیری امراض پرخطر با کنترل به موقع فشار خون/اختلافات داخلی بیمارستان امام خمینی جلوی درمان بیماران را گرفته است

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۹۷۶

نشست خبری ریاست دانشگاه علوم پزشکی البرز با اصحاب رسانه با موضوع بسیج ملی کنترل فشار خون در محل این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین کریم با اشاره به طرح غربالگری فشار خون، گفت: در قالب اطلاع رسانی این طرح از عید فطر شروع  شد و بالغ بر هزار و 200 ایستگاه ثبت فشار خون اعم از ایستگاه های ثابت و سیار، در این طرح ملی فعال هستند.

کریم اضافه کرد: مجموع خود اظهاری و ثبت سامانه در کل کشور بیش از 13 میلیون ثبت شده و با هدف گذاری 29 میلیون نفر ثبت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، ادامه داد: 40 میلیون نفر بالای 30 سال هدف گذاری شده و نیمی از کشور پوشش داده شده است.

وی در ارتباط با تعداد افرادی که در البرز ثبت فشار خون شده اند، تصریح کرد: تا کنونمیانگین 50 درصد از آمار هدف گذاری شده در این طرح شرکت کرده اند.

کریم با عنوان اینکه سطح آگاهی و دانش مردم در این خصوص بالا رفته،  ادامه داد: این طرح تا 15 تیر ادامه دارد و تا کنون از تعداد افرادی که در طرح ثبت فشار خون شرکت کرده اند، بیش از 40 درصد مشکوک به فشار خون بالا هستند که در مرحله بعد به مراکز درمانی ارجاع می شوند.

وی با بیان‌این که بیماریابی و کاهش کنترل فشار خون از جمله مسائلی است که باید بدان اهمیت داد، گفت: بسیاری از افراد از بیماری فشار خون‌ خود آگاه نیستند و با بروز عوارضی از جمله سکته مغزی، کوری ، بیماری های عروقی و قلبی متوجه بیماری می شود که ریز فاکتور آن فشار خون است.

فشار خون ثانویه کنترل می شود

کریم در ارتباط با تاثیر فشار خون بالا بر سلامتی، گفت: حتی نوزادی که به دنیا می آید می تواند فشار خون داشته باشد و اغلب فشار خون نوزادان از نوع ثانویه است چراکه علت آن پیدا و برطرف میشود.

وی با اشاره به فشار خون اولیه و ثانویه گفت: علت فشار خون های اولیه مشخص نیست اما اگر دلیلی برای فشار خون کشف شود به آن فشار خون ثانویه می گویند.

کریم گفت: 95 درصد فشار خون های گزارش شده، فشار اولیه است و تنها 5 درصد فشار خون ثانویه و دارای علت هستند لذا پزشکان با همان 5 درصد کار دارند چراکه اغلب فشار خون بالای 21 تا 22 هستند. 

وی ادامه داد: این 5 درصد با فشار خون با علامت همراه هستند که معمولا در نوزادی آغاز می شود و در اغلب اوقات با پیدا کردن علت، درمان می شوند.

کریم به 95 درصد افراد دارای فشار خون اولیه اشاره کرد و تصریح کرد: این افراد معمولا در سنین 30 سال به بالا هستند که روند تغییر فشار خون شان تدریجی شروع می شود و معمولا درمان نمی شوند و تنها می توان آنرا کنترل کرد.

وی به طرح کنترل فشار خون اشاره کرد و اظهار داشت: اگر فشار از مرز 14 روی 9 بالا رفته و مداوم بماند فشار خون بالا قلمداد می شود و باید به مراکز درمانی مراجعه شود.

در امور بیمارستان امام خمینی دخالت نمی کنیم

کریم در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر مشکلات جاری بیمارستان امام خمینی، گفت: این بیمارستان ارتباطی با دانشگاه علوم پزشکی البرز ندارد.

وی افزود: این بیمارستان زیر نظر بنیاد شهید و سازمان همیاری شهرداری است و برای ما به عنوان بخش خصوصی حساب می شود.

کریم تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی البرز علاوه بر اینکه بر روی تصمیمات اتخاذ شده بیمارستان نمی تواند دخالت کند بلکه در اتفاقات این مرکز درمانی نقش موثری نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، گفت: تغییر کادر پزشکی و یا انتخاب ریاست جدید این بیمارستان هم بر عهده ما نبوده چراکه قانونا این وظیفه را هم نداریم تا در این امر دخالت کنیم.

کریم تاکید کرد: تنها وظیفه ما نظارت بر عملکرد درمانی این بیمارستان خواهد بود و چون بیش از یکسال بین اختلافاتی گیر افتاده است، مراجعه بیمار به این مرکز هم  متوقف شده لذا وقتی مجاز به دخالت هستیم که بیمار داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز