خبرگزاری کار ایران

معاون عملیات شرکت نفت و گاز پارس تشریح کرد:

دلایل آتش‌سوزی سکوی شماره 9 پارس جنوبی/ پیشگیری از وقوع یک حادثه بزرگ/ اعلام شرایط اضطراری بر روی سکو

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۳۹۲

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس دلایل آتش‌سوزی سکوی شماره 9 پارس جنوبی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، یحیی رشیدی درباره این‌حادثه اظهار داشت: شناسایی‌علت حادثه آتش‌سوزی در سکوی شماره 9 پارس‌جنوبی پس از اعزام تیم های کارشناسی و ارزیابی قسمت‌های آسیب دیده این سکو صورت گرفته است.
 
وی خاطرنشان کرد: سکوی شماره 9 یکی از سه سکوی فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی است که بعد ازظهر چهارشنبه 22 خردادماه دچار آتش‌سوزی شد و کمتر از دو ساعت پس از حضور تیم‌های آتش‌نشان، آتش‌سوزی مهار و عملیات اطفا پایان یافت.
 
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس در تشریح این حادثه افزود: پس از وقوع حادثه پارگی در یکی از خطوط لوله فرآیندی سکوی SPD9 پارس جنوبی که در شرایط نرمال کاری در مسیر جریان گاز قرار ندارد، آتش سوزی موضعی همراه با صدای انفجاری رخ داد که به اقلام جانبی سکو نظیر کانکس انبار و اتاقک جرثقیل سکو سرایت کرد.
 
وی، پارگی خط لوله ناشی از خوردگی درونی قسمتی از پیگ لانچر و نشت گاز را دلیل آتش‌سوزی این سکو اعلام کرد و گفت: با مهارت ویژه و عملکرد دقیق بخش‌های مرتبط با این حادثه و واکنش سریع سیستم‌های کنترلی سکو، سامانه‌های ایمنی و قطع اضطراری بلافاصله وارد عمل و ضمن ایزوله کردن ورودی و خروجی گاز و تخلیه حجم باقیمانده از سیال سکو به مشعل‌ها، از ایجاد یک حادثه در ابعاد وسیع جلوگیری شد.
 
رشیدی با اشاره به اینکه در این حادثه به هیچ یک از بخش‌های اصلی سکو آسیبی وارد نشد، افزود: در مورد بازسازی بخش‌های صدمه دیده، تیم‌های مختلف مدیریت مهندسی ساختمان و مدیریت تولید و عملیات هم اکنون در حال ارزیابی این موضوع هستند.
 
وی بازسازی سریع بخش آسیب دیده این سکو را از اولویت‌های اصلی عملیات تولید خواند و گفت: با توجه به تمرکز تیم‌های مختلف بر این برنامه، انتظار داریم سکوی شماره 9 تا قبل از آغاز فصل سرد در مدار تولید قرار بگیرد.
 
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به خسارت جزئی آتش‌سوزی به سکو بیان کرد: به دلیل عملکرد و اقدامات مناسب نفرات شاغل سکو در زمان‌حادثه و حضور به موقع تیم آتش‌نشان، حادثه در زمان کوتاه مهار شد و خوشبختانه خسارت ناشی از آن کمتر از برآوردهای اولیه پس از آتش‌سوزی است.
 
وی با اشاره به اینکه کارکنان مستقر در سکو بلافاصله پس از ایمن‌سازی وضعی ضمن اعلام شرایط اضطراری و درخواست امداد، نسبت به ترک ایمن سکو از طریق قایق نجات اقدام کردند اضافه کرد: با اعلام شرایط اضطراری و تشکیل کمیته بحران، بلافاصله یک شناور تندرو و شش شناور آتش خوار مستقر در منطقه عازم محل سکو شدند و طی مدت دو ساعت نسبت به اطفا حریق و خنک سازی سکو و نیز امداد رسانی و انتقال نفرات مستقر در قایق به موقعیت‌های ایمن در سکو‌های مجاور اقدام کردند.
 
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه خوشبختانه این اقدامات موجب شد تا آتش‌سوزی بدون تلفات جانی به پایان برسد، گفت: البته در این حادثه چهار نفر از کارکنان جراحت‌های بسیار جزیی داشتند که در همان دقایق ورود به عسلویه به‌صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.
 
وی از تشکیل یک کارگروه تخصصی با هدف ارزیابی دقیق اقدامات پس از حادثه و پیگیری با شرکت بیمه‌کننده جهت برآورد خسارت خبر داد و افزود: هم‌اکنون مقدمات عملیات بازسازی و راه‌اندازی مجدد سکوی یاد شده در جریان است.
 
رشیدی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، طراحی نامناسب این قسمت از خط لوله سکو توسط پیمانکار خارجی (استات اویل) به گونه‌ای بوده است که مواد تزریقی بازدارنده خوردگی خط لوله قادر به پوشش نقطه حادثه دیده نبوده و با ایجاد خوردگی تدریجی توانایی تحمل فشار گاز را نداشته است.
 
وی با بیان اینکه دو سکوی دیگر پارس‌جنوبی نیز مشابه همین سکوی آسیب دیده طراحی و ساخته شده است، گفت: کار پایش این سکوها هم آغاز شده و درحال بررسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز