خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

تلاش اماراتی‌ها برای ثبت بادگیر در یونسکو با کمک رونالدو

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۵۴۰

امارات سال‌ها است در تلاش است با ساخت بادگیرهای متعدد ،آنها را به عنوان بخشی از معماری این کشور در یونسکو به صورت جهانی ثبت کند این درحالی است که بادگیر جزو جدایی ناپذیر معماری ثبت شده یزد است.

به گزارش ایلنا،  شیوخ امارات از چند سال قبل به این سو، همواره  در تلاش برای مصادره شاهکار معماری «بادگیرهای ایرانی» به نام خود هستند، این تلاش ها هر بار در قالب جدیدی ارائه می شود هرچند تاکنون ناکام مانده است.

ساخت شهرک خشتی با فناوری نوین و البته با بادگیرهای متعدد، ساخت تندیس به شکل بادگیر و ارائه آن در فیستوال های مهم، تبلیغات گسترده برای بادگیر و تلاش‌های نافرجام متعدد برای ثبت آن در فهرست آثار جهانی یونسکو از این دست است.

اما چند روزی است این کشور شیخ نشین  نفتی و ثروتمند، تبلیغات جدیدی ساخته است. ساخت تیزر تبلیغاتی با حضور کریستین رونالدو، بازیکن مشهور فوتبال و انتشار آن در سطح گسترده در اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی که در مجموع در این تیزر بادگیر جزیی از فرهنگ و معماری امارات مشخص و معلوم  شده است.

هرچند تاکنون تلاش‌های امارات برای ثبت بادگیر در یونسکو به بن بست خورده  اما آغاز فعالیت‌های تبلیغاتی جدید نشان می دهد این شیخ نشین، خیال کوتاه آمدن ندارد.

حال این پرسش مطرح می شود که  بافت تاریخی یزد که دو سال قبل به عنوان یک شهر میراث بشری - با همه خصوصیاتش- در فهرست آثار میراث بشری جهان در یونسکو به اتفاق آرا ثبت شده  آیا امکان ثبت مجزای سازه دیگری در جای  دیگر  وجود دارد؟

نکته آنجاست مسئولان دولتی و حتی دوستداران میراث فرهنگی کشور آن‌چنان که باید در خصوص تلاش اماراتی‌ها، فعالیت چندانی نداشته اند. به نظر می رسد باید از آغاز دور جدید تلاش اماراتی ها با سطح تبلیغاتی چون حضور رونالدو، نگران شد.

مهدی زمان زاده - خبرنگار

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز