خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

گردشگری پوشالی؛ بلای جان بافت تاریخی یزد

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۷۰۸

چهارصد روز از ثبت بافت تاریخی یزد در سازمان جهانی یونسکو به عنوان میراث بشری گذشته است. قبل از ثبت اکثر دلسوزان و مدیران و بیش از همه، مردم، انتظار داشتند با ثبت یزد در یونسکو، زمینه افزایش فعالیت در بافت تاریخی و مهم تر از همه، بهبود وضعیت نگهداری این بخش از شهر رقم بخورد.

به گزارش ایلنا،  عکسی که در بالای مطلب قرارداد، کوچه‌ای کاهگلی و مخروبه  است.وضعیت سیم‌کشی، روشنایی و لوله‌های گازشهری بی نهایت عجیب و گیج کننده و صدالبته غیرفنی و خطرناک است. این عکس  از  یک روستای دورافتاده یا محلات حاشیه یزد، نیست  بلکه دقیقا   در قلب بافت تاریخی و در کنار خانه معروف امام حسینی و دقیقا در مسیر یکی از مهم‌ترین مسیرهای گردشگری یزد ثبت شده است.

جایی که به سادگی در دسترس گردشگران کنجکاو، مدیران دلسوز و مردم است. این عکس ثابت می‌کند بافت تاریخی یزد امروز وضعیت هشدار دهنده‌ای دارد و چنانچه مدیران کاربلد و با برنامه با تخصص میراث فرهنگی بر سرآن نباشند به زودی عنصری به نام گردشگری پوشالی  باعث تخریب آن می شود.

باید گفت حدود چهارصد روز از ثبت بافت تاریخی یزد در سازمان جهانی یونسکو به عنوان میراث بشری گذشته است.  قبل از ثبت اکثر دلسوزان و مدیران و بیش از همه، مردم، انتظار داشتند با ثبت یزد در یونسکو، زمینه افزایش فعالیت در بافت تاریخی و مهمتر از همه، بهبود وضعیت نگهداری این بخش از شهر رقم بخورد. 

گذشت این چهارصد روز نشان داد که متاسفانه نه تنها ثبت جهانی کمکی به بهبود وضعیت زندگی و مشکلات آن نکرده بلکه برعکس، عنوان جهانی بودن باعث بروز برخی مشکلات دیگر شده است. 

وضعیت ثبت جهانی دقیقا چنین حسی را به همه داده که گمان می شد تا قبل از ثبت باید همت و حمیت لازم برای حل مشکلات بود. سطح توقع مردم بالا رفت و همین که به ثبت رسید انگار از روی پل بلندی پریدیم. دیگر نیازی به مراقبت از بافت حس نشد، دیگر استاندار و مدیرانش کمتر توجه کردند، طبیعی بود، ثبت شدیم و دیگر نیازی به مراقبت 24ساعته از بافت و ایجاد منظر برای ارزیاب های یونسکو نبود. 

باید گفت توجه بیش از حد مدیران ارشد به مقوله گردشگری آنهم از نوع گردشگری پوشالی باعث شده کمتر توجهی به میراث فرهنگی  و مرمت شود و از این رهگذر متاسفانه تخریب و از بین رفتن بافت تاریخی در کوتاه مدت نصیب شهر جهانی یزد خواهد شد. بدون آنکه به آمارهای عجیب مدیران در حوزه میراث فرهنگی استان  توجه کنید کافی است ساعتی در کوچه های بافت تاریخی قدم بزنید تا بدانید به زودی با مخروبه ای 500 هکتاری در قلب شهر مواجهید.

مهدی زمان‌زاده - فعال حوزه گردشگری

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز