خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

اجرای پروژه بذر بدون خاک در سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۸۸۹

یک استاد دانشگاه گفت: طرح پروژه بذر بدون خاک در سیستان و بلوچستان که استانی کم آب است رقم خورد.

عبدالعلی صوفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: این پروژه با پیشنهاد بنده و همکاری سازمان نظام مهندسی و جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان انجام پذیرفت و با توجه به اهمیت آب که در تولید محصولات کشاورزی در استان کم آبی مانند سیستان و بلوچستان وجود دارد مصرف آب در این زمینه  را به حداقل رساندیم.

وی افزود: چندی پیش تصمیم گرفتیم تمامی محصولات کشاورزی را داخل سیستم هیروپونیک " کشت بدون خاک" در یک دوره انتقال نشاء آماده کنیم. از جمله محصولاتی مانند صیفی جات، سبزی‌جات و ذرت که باید یک متر هنگام کاشت فاصله داشته و آب زیادی برای آنها نیاز است این مصرف را به حداقل برسانیم.

صوفی ادامه داد: در زراعت هایی که به شکل مستقیم بذر کشت می‌شود وقتی این بذر به رشد نهایی رسید آب در سطح وسیعی جهت رشد نیاز دارد. چیزی در حدود 4 الی 5 هزار متر مکعب در هر هکتار که با این طرح کشت بدون خاک این مصرف به حداقل رسید و برای این صرفه جویی در بخش کشاورزری بذرها را در بسترهای هیدروپونیک قرار می دهیم و اکثر محصولات قابل نشاء تولید می‌کنیم و حدود یک ماه داخل سینی نشاء نگهداری می شوند و برای مبارزه با آفت، بیماری های احتمالی و همچنین برای تغذیه خوب که بتوانیم نهال های خوبی در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

اجرای پروژه بذر بدون خاک در سیستان و بلوچستان

این استاد دانشگاه ادامه داد: آبی که کشاورز قرار است در سطح کلان مصرف کند با طرح کشت بدون خاک این محصول در زمینه مصرف آب به یک ده هزارم کاهش می یابد و بعد از آماده سازی بذر را در اختیار کشاورزان قرار می دهیم که در داخل مزرعه خود کشت کنند و کشاورز نسبت به اینکه هم نشاء شناخته شده و خوبی در اختیارش قرار گرفته و هم در مصرف آب جهت کشاورزی برایش به صرفه است اطمینان خاطر  پیدا می کند.

وی ادامه داد: این پروژه بر خلاف این که فکر می کردیم با مقاومت کشاورزان سنتی مواجه شود بسیار موفقیت آمیز بوده و مورد استقبال آنها قرار گرفت و این موضوع در بحث مصرف آب جهت کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

اجرای پروژه بذر بدون خاک در سیستان و بلوچستان

این کارآفرین گفت: با اجرای این پروژه هکتارها زمین کشاورزی کشت ذرت  در خاش تا 10 روز آینده و در ایرانشهر تا تیر و مرداد ماه آغاز نشاء شروع می شود و وقتی که این نشاء تا 25 سانت رشد کرد در اختیار کشاورزان  گذاشته شده  و با دستگاه نشاء‌کاری   یک کشت وسیع چند هزار هکتاری را ظرف یک روز با وجود تنها 2 نفر کارگر  انجام می دهند.

صوفی گفت: این طرح از اسفند ماه 97 در استان سیستان و بلوچستان جهت تولید محصولات کشاورزی بهاره از جمله صیفی جات، چای ترش و گیاه سالیکورنیا که گیاهی شور دوست بوده و ای سی آب 50 هزار را در حاشیه دریای عمان تحمل می کند اجرایی شد.

اجرای پروژه بذر بدون خاک در سیستان و بلوچستان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز