خبرگزاری کار ایران

همدمی‌نژاد عنوان کرد:

شوراها بحث بیمه منازل را جدی بگیرند/ برخی شوراها برای تصویب بودجه‌های دهیاری وقت نمی‌گذارند

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۹۱۳

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: برخی شوراهای اسلامی برای تصویب بودجه‌های دهیاری وقت نمی‌گذارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بردسکن، محمدعلی همدمی‌نژاد در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستاهای شهرستان بردسکن که با حضور مدیران ادارات، شهرداران و دهیاران این منطقه برگزار شد، گفت: متاسفانه اکثر شوراهای اسلامی روستاها برای تصویب بودجه دهیاری‌ها وقت نمی‌گذارند که می‌طلبد با استفاده از نظرات کارشناسان  و براساس قوانین مرتبط بودجه ها را مصوب کنند. 

وی با بیان اینکه شوراهای اسلامی نمایندگان مردم هستند، گفت: تمامی جلسات شورا باید به‌صورت علنی برگزار شود تا مردم در جریان مسایل و مشکلات شوراها قرار بگیرند. پروژه‌هایی که مورد تصویب شوراها قرار می‌گیرد درصورت تغییر و یا جابجایی طرح و میزان بودجه نیازی نیست که دهیاران آن را برای تصویب مجد به جلسات شوراها ببرند.

همدمی‌نژاد با اشاره به اینکه برخی شوراها اعلام می‌کنند اختیارات لازم را ندارند؛ این حرف را قبول ندارم چرا که اختیارات شوراهای اسلامی از دولتمردان بیشتر است. شوراها می‌توانند عملکرد مدیران را زیر سئوال  ببرند و از آنان مطالبه کنند.

وی  از شوراهای اسلامی خواست بر کار دهیاران نظارت کنند و در صورتی که دهیاران خلاف تدبیر شوراها حرکت می‌کنند می‌توانند به آنها تذکر یا طبق ماده 52 شواها دهیار را استیضاح کنند. 

وی از شوراهای اسلامی خواست در اجرای طرح هادی و بیمه منازل روستایی توجه جدی داشته باشند و در مباحث عمرانی روستاها  آنچه که مصلحت روستاها است و براساس کار کارشناسی عمل کنند و به هیچ‌وجه مباحث قومی و قبیله‌ای را در شورا دخیل نکنند.

همدمی‌نژاد با توجه به حوادث غیرمترقبه از قیبل سیل و زلزله از شوراها خواست بحث بیمه منازل را جدی بگیرند و روستاییان را به این مهم ترغیب کنند.

وی از مدیریت بسیار خوب فرماندار بردسکن در سیل اخیر و  دهیاران و شوراهای اسلامی علی‌رغم اینکه بیشترین میزان بارندگی و خسارت مربوط به بردسکن بود به خوبی مدیریت شد و هیچ تلفات جانی نداشت.

همدمی‌نژاد متذکر شد: شوراها و دهیارات با هرگونه ساخت‌وسازهای غیر مجاز برخورد کنند و در صورت مدارا از طریق مراجع قضایی وارد عمل شوند. در سیل اخیر متاسفانه عده‌ای بدون هیچ‌گونه مجوز در مسیل‌ها اقدام به ساخت‌وساز یا احداث باغ کرده بودند که با دستور مقام قضایی شهرستان‌ها نسبت به تخریب آنها اقدام شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: ۲ هزار و ۴۳۶ روستا در این استان دارای دهیاری است که نسبت به دوره چهارم مدیریت شورایی که این رقم ۲ هزار و ۳۵۳ دهیاری بود، ۸۳ دهیاری به شمار دهیاری‌های استان افزوده شده و این نشان دهنده آن است که دولت تدبیر و امید مدیریت روستاها را به خود روستاییان واگذار کرده است.

وی ادامه داد: مهم ترین اقدامی که دولت جمهوری اسلامی انجام داده واگذاری امور به خود مردم است یعنی امور روستایی که در شهرها درباره آن تصمیم گیری می‌شد با تشکیل شوراهای اسلامی روستایی، به خود روستاییان محول شد.

مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان رضوی گفت: هم اکنون 2 هزار و 540 روستا در خراسان رضوی وجود دارد که دارای شوراهای 3 و 5 نفره هستند و دفتر امور روستایی استانداری خراسان رضوی بر فعالیت آنها نظارت می‌کند.

همدمی‌نژاد تعداد شوراهای اسلامی روستایی خراسان رضوی را  8 هزار  140 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 190 نفر آنها  شورای زن هستد. خوشبختانه خراسان رضوی به لحاظ تعداد روستاها در کشور بیشترین  شورا را دارد. 

وی اعتبارات دهیاری‌های استان را  در سال گذشته  183 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سهم شهرستان بردسکن از این میزان 43 میلیارد تومان بوده که صرف پروژه‌های عمرانی و هزینه‌های جاری می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی از تشکیل کارگروه توسعه روستایی و عشایری در استان خبرداد و گفت: این کارگروه با هدف توسعه روستاها و مناطق عشایری شکل گرفته که از هر شهرستانی یک نفر به‌عنوان نماینده عضو این کارگروه است.

همدمی‌نژاد از پرداخت 450 میلیارد تومان تسهیلات توسعه اشتغال روستایی در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: طرح‌های روستایی که به تصویب برسد به هر میزان اعتبار که نیاز داشته باشد از طریق بانک سینا  با بهره 8 درصد پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز