خبرگزاری کار ایران

کارشناس سازمان هواشناسی مطرح کرد:

تشریح‌علل باران‌های سیل‌آسای اخیر در استان‌ها‌ی‌کشور/ کوه‌های زاگرس عامل تعیین کننده

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۰۳۰

کارشناس سازمان هواشناسی ضمن تشریح دلایل باران‌های سیل آسای اخیر در کشور، وجود رشته کو‌ه‌های زاگرس را عامل بارور شدن سامانه های بارشی عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، امیر سرکرده با بیان این مطلب درباره اینکه چرا سامانه‌های بارشی در کشور سیل آساست؟ گفت: بسته‌های هوا و سامانه‌های جوی که رطوبت آنها از روی دریای مدیترانه و دریای احمر صورت می‌گیرد به سمت شرق حرکت کرده و در مسیر خود از روی کشور‌های مختلفی همچون عراق عبور می‌کنند، اما چون در کشور عراق پستی و بلندی وجود ندارد و تقریبا این کشور در سطح صافی قرار دارد، بارش جدی در آنجا رخ نمی‌دهد، اما وقتی این سامانه به سمت ایران حرکت می‌کند با رشته کوه زاگرس برخورد می‌کند و بسته مرطوب هوا باعث صعود مکانیکی می‌شود و با تلاقی از روی کوه‌ها دمای هوا کاهش یافته و نواحی غربی کشور همچون رشته کوه زاگرس را درگیر کرده است و شاهد بارش‌های فراوانی بودیم، اما در نواحی شرقی رشته کوه زاگرس چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: با توجه به انرژی ترمودینامیکی و رطوبت، مقدار بارش‌ها هم تفاوت می‌کند و سامانه‌ها نیز مختلف است و در نواحی غربی و دامنه‌های زاگرس مقدار زیاد بارش در هفته‌های گذشته گزارش شده است.

سرکرده با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور گفت: سامانه بارشی که از روز جمعه وارد کشور شده امروز شنبه به اوج خود رسیده و بخشی از غرب و شمال غرب کشور را در برگرفته است و به تدریج به شمال شرق کشور می‌رسد و پیش بینی می‌شود برای یکشنبه غیر از شمال غرب و جنوب شرق بقیه مناطق کشورمان همچون استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان‌های شمالی و رضوی شاهد بارش باشند.

کارشناس هواشناسی افزود: روز دوشنبه این شرایط برای خراسان شمالی و رضوی پیش بینی می‌شود، اما در سایر نقاط کشور هم بارش را شاهد خواهیم بود.

سرکرده گفت: این سامانه آنچنان قوی نیست که مانند سامانه قبلی باعث سیلاب شود، اما این بارش‌ها بهاری است و خاصیت بارش‌های بهاری به بهاری بودن آن است که در یک زمان کوتاه رخ می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز