خبرگزاری کار ایران

آمادگی کامل مرکز مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی/ سازمان هواشناسی تاکنون ۲۵ اخطاریه صادر کرده است/در مورد بارش‌ها از قبل اطلاع رسانی شده بود

asdasd
کد خبر : ۷۴۵۵۹۸

رییس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی مرکز مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی در ماه پایانی سال ۹۷ تاکید کرد که این مرکز با امکانات کامل تمام بحران‌ها را در سطح وزارت راه و شهرسازی مدیریت خواهد کرد.

 

رضا نفیسی، رییس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بحران سیل در کشور گفت: امسال سال پر بارشی داشتیم به طوری که میزان بارش ۱۵۳درصد نسبت به سال آبی گذشته افزایش پیدا کرده است. طبق اعلام سازمان هواشناسی، سه سامانه بارشی از ۲۴ اسفند تا ۱۰ فروردین به کشور وارد شده است. این سامانه ها در بازه‌های ۲۶ تا ۲۹ اسفند، ۴ تا ۶ فروردین و ۱۱ تا ۱۲ فروردین در کشور فعال بوده‌اند که این بارش‌ها موجب جاری شدن سیل در نقاطی از کشور شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی، اقدامات به سه دسته پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران تقسیم می‌شوند، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در مواقع پیش از وقوع بحران انجام می‌شود، اطلاع رسانی است. باید به موقع مسئولین و مردم را آگاه کرد و سازمان هواشناسی این وظیفه را بر عهده دارد. این سازمان از ۲۳ اسفند در حدود ۲۵ اخطاریه از طریق کانال‌های مختلف نظیر صدا و سیما، پیامک و سامانه‌های اطلاع رسانی ارسال کرده است.

نفیسی به اقدامات انجام شده در وزارت راه و شهرسازی پیش از آغاز بحران اشاره کرد و افزود: بازدید از محورها، نگهداری از ابنیه، استقرار اکیپ‌ها در نقاط مختلف، بازررسی زیرساخت‌ها و ناوگان و ... از جمله اقداماتی بودند که به منظور آمادگی در برابر بحران انجام شدند. همچنین برای جایگزینی روش‌های حمل‌ونقل در شرایط اضطراری برنامه ریزی شده بود، که به عنوان مثال اگر جاده‌ای بسته شد، مدهای ریلی و هوایی یا مسیرهای جابگزین بتوانند جابجایی مسافران یا بار را بر عهده بگیرند. 

این مقام مسئول با اشاره به بارندگی روز های اخیر گفت: در مورد این بارش‌ها از چند روز گذشته اطلاع رسانی شده بود. به همین علت جلسه ستاد عالی مدیریت بحران در وزارت کشور برگزار شد و وزیر کشور دستور لغو تعطیلی‌ها و آماده باش نیروها را صادر کرد. 

وی ادامه داد: سدهای خوزستان و لرستان ممکن است سرریز کنند و باید مراقب بود که شهرها و روستاهای پایین دست دچار حادثه نشوند. در چنین شرایطی مهم‌ترین هدف حفظ جان شهروندان است. چراکه خسارت مالی را می‌توان جبران کرد، اما جان از دست رفته را نه. با این حال اولویت دوم در چنین شرایطی حفظ مال مردم و بیت المال است.

آمادگی مرکز مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با بحران ها

رییس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی  با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با بحران گفت: به محض اعلام وضعیت بحرانی، ستادهای مدیریت بحران در سطح استان‌ها و سازمان‌های مربوطه تشکیل شدند. تمام مدیران بحران و کارکنان ملزم به حضور در صحنه بودند و این اتفاق افتاد. به طوری که بیش از۱۰ هزار نفر از پرسنل راهداری و ماشین‌آلات این سازمان در صحنه حضور داشتند. 

وی با اشاره به آماده باش سازمان‌های بنادر، راه‌آهن و هواپیمایی کشوری ادامه داد: این سارمان هابا تمام امکانات وارد عمل شدند، اما با توجه به شرایط بیشترین لطمه به جاده‌های کشور وارد شده است.

نفیسی به راه‌اندازی مرکز مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: پیش از عید، مرکز مدیریت بحران (EOC) در وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شد که نقش هماهنگ کننده بخش‌های مختلف را بر عهده دارد. این مرکز امسال تکمیل خواهد شد و با امکانات کامل تمام بحران‌ها را در سطح وزارت راه و شهرسازی مدیریت خواهد کرد.

وی افزود: در این مرکز ارتباط خوبی با ستادهای مدیریت شهرستان، ادارات راه و شهرسازی، ادارات راهسازی، سازمان‌هایی مثل هواپیمایی و بنادر و راه آهن داشتیم. مراکز اطلاع رسانی ما نیز مانند سامانه‌های ۱۴۱، هواشناسی، اطلاعات راه آهن و هواپیمایی به خوبی فعال شده بودند.

این مقام مسئول به عملیات میدانی برای جلوگیری از خسارات در سیل اشاره کرد و گفت: سازمان راهداری انرژی و توان زیادی را صرف بازگشایی راه‌ها کرده است. در این مدت انسداد های زیادی به خاطر سیل، بارش برف، ریزش کوه و توفاه در کشور رخ داد که بازگشایی هر کدام از این محورها، به حجم زیادی از فعالیت نیاز دارد.

پیشگیری بهتر از درمان است

رییس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی  در ادامه به میزان خسارات سیل اشاره کرد و گفت: در این بحران به بخشی از راه‌ها، ابنیه و ماشین‌آلات وزارت راه و شهرسازی خسارت وارد شده است. این عدد هر روز تغییر می کند و خسارت دقیق باید بعد از پایان بحران احصا و اعلام شود. 

نفیسی سپس با اشاره به اینکه پیش از شروع بحران، بازبینی ابنیه و مقاوم سازی آن‌ها انجام شده است، گفت: در شرایط فعلی تنها کاری که می‌توان کرد این است که در درجه اول جان انسان‌ها را حفظ کرد و سپس تا حد ممکن از خسارت به ابنیه و راه‌ها جلوگیری کرد. به عنوان مثال در صورت جاری شدن سیلاب در یک محور، ابتدا آن محور مسدود و از تردد در آن جلوگیری می‌شود، سپس با جابجایی مسیر آب و جلوگیری از آب گرفتگی، خسارت وارد شده به مسیر به حداقل می‌رسد.

وی ادامه داد: پیشگیری بهتر از درمان است. اگر بتوانیم به موقع هشدار دهیم، بهتر است تا در زمان بحران مشغول به کار شویم. اکنون نیاز اصلی این است که در برنامه‌ریزی ها همیشه حالت‌های بحرانی را در نظر بگیریم.  در نگهداری از راه‌ها و ابنیه نیز باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز