خبرگزاری کار ایران

میری مطرح کرد؛

بحران آب کشاورزان را تهدید می‌کند و باید مدیریت شود

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۵۶۲

مدیر جهادکشاورزی تایباد گفت:بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تایباد به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

محمد میری در گفت‌وگو با ایلنا در تایباد، با اشاره به کشت گیاهان دارویی در بیش از هزار و 150 هکتار از مزارع شهرستان، گفت: چای ترش، گل گاو زبان، آنغوزه و سایر محصولات کم آب طلب باغی متناسب با اقلیم منطقه مثل پسته، زعفران، انگور از دیگر محصولات زراعی کم‌آب‌طلب می‌باشد که برای جلوگیری از هدر رفت آب در این شهرستان کاشته شده است و عمده آنها را گل محمدی و زیره سبز تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در این شهرستان از سال 1393 تا کنون بالغ بر پنج هزار و 600 هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در سطح مزارع اجرا که از این مقدار معادل 2 هزار و 760 هکتار با مشارکت بخش دولتی و میزان 2800 هکتار در راستای اقتصاد مقاومتی به صورت خود اجرایی کامل توسط کشاورزان علاقه‌مند و پیشرو تجهیز شده است.

میری از دیگر شیوه‌های نوین مدیریتی در جهت بهبود بهره‌وری آب را توسعه کشت نشایی و آبیاری قطره‌ای در مزارع جالیز دانست و اضافه کرد: با این اقدام از سطح 13 هزار هکتار مزارع جالیز شهرستان، بیش از 6 هزار هکتار به شیوه‌های نشایی همراه با آبیاری قطره‌ای کشت شده که تاثیر بسزایی در کاهش میزان آب مصرفی و افزایش بهره‌وری دارد.

خشکسالی‌های پی در پی و تغییرات اقلیمی از یک سو و بحث‌های مدیریتی، برداشت بی‌رویه از منابع آب طی چند دهه اخیر و افزایش جمعیت از سوی دیگر کم‌آبی را به وجود آورده که این مشکل حوزه کشاورزی را تهدید می‌کند و نیازمند مدیریت صحیح برای مقابله با بحران آب است.

گفت: برای جلوگیری از هدر رفت آب و برداشت‌های غیراستاندارد باید یک برنامه‌ریزی درست انجام شود، بهره‌وری بهینه از آب تنها مولفه پیشرفت و توسعه کشاورزی است.

وی افزود: از چندسال گذشته تاکنون با اقدامات موثر، راهکارها و شیوه‌های جدید مدیریتی در بخش کشاورزی تا حد قابل توجهی بحران و مشکل کم‌آبی کنترل شده اما به منزله رفع کامل این چالش نیست و نیاز به استمرار و حمایت‌های بیشتر دولت، مشارکت کشاورزان و فرهنگ‌سازی جدی‌تر دارد.

مدیر جهادکشاورزی تایباد با اشاره به سیاست‌ها و راهکارهای ابلاغی و اجرا شده، مطرح کرد: از جمله اقدامات اجرا شده توسط این مدیریت توسعه آبیاری تحت فشار با استفاده از کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ابلاغی بخش دولتی است.

وی عنوان کرد: در حوزه افزایش بهره‌وری آب اجرای برنامه‌های آموزشی در محصولات زراعی مانند توسعه کشت دانه‌های روغنی، توزیع بذر غلات متناسب با اقلیم منطقه و شیوه‌های نوین کاشت مانند کشت مکانیزه غلات و کشاورزی حفاظتی و توسعه گلخانه‌ها انجام شده است.

در سال زراعی جاری حدود 140 میلی‌متر میزان بارندگی شهرستان بوده که از نظر میزان بارش نسبت به سال گذشته از رشد و وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز