خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان رضوی:

جامعه محوری باید از جمله رویکردهای جامعه دانشگاهی شود/ ورود دانشگاه ها به متن توسعه

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۲۸۸

استاندار خراسان رضوی گفت:نظام جمهوری اسلامی در طول 40 سال گذشته با مشکلات، فشارها و بحران های متعددی روبرو بوده و با وجود این از همه آنها سربلند بیرون آمده و در حوزه‌های مختلف کارنامه بسیار درخشانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علی رضا رزم حسینی در دومین جشنواره علمی رضوی با اشاره به پیشینه غنی علمی دانشگاه‌های کشور و استان، از فرد محوری به عنوان یک آفت و چالش دانشگاه‌ها یاد کرد و بر لزوم تبدیل آنها به دانشگاه هایی جامعه و مردم محور تاکید کرد.

وی با بیان این که به اعتراف و بنا بر اعلام مراکز علمی کشور و دنیا، رشد علمی جمهوری اسلامی ایران فزاینده بوده است، گفت: متاسفانه آثار این ارتقا علمی، در زندگی مردم مشاهده نمی‌شود و یا به درستی تبیین نشده است.

استاندار خراسان رضوی با طرح این سئوال که آیا دانشگاهی مانند دانشگاه فردوسی مشهد یا سایر مراکز آموزش عالی با این همه رتبه علمی و دارا بودن اساتید برجسته و بنام آیا برای مشکلات مردم در حوزه های گوناگون چاره اندیشی می‌کنند؟ تاکید کرد: از دانشگاه ها می‌خواهیم به رسالت خود در حل عالمانه چالش های استان کمک کنند.

رزم حسینی با بیان این که اساتید علم اقتصاد بهتر است گفتمان اقتصادی را در کلاس های درس خود، محافل علمی و مساجد و اماکنی که فرصت فراهم می شود؛ در جامعه نهادینه کنند.

وی به تشکیل شبکه جامع دانشگاه ها در خراسان رضوی اشاره کرد و آن را اقدامی مبارک دانست؛ اما تاکید کرد: این ظرفیت علمی میتواند در خدمت توسعه استان باشد. 

وی خاطر نشان کرد: نظام جمهوری اسلامی در طول 40 سال گذشته با مشکلات، فشارها و بحران های متعددی روبرو بوده و با وجود این از همه آنها سربلند بیرون آمده و در حوزه های مختلف کارنامه بسیار درخشانی دارد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در این مدت موفق شدیم زیرساخت های کشور را در حوزه های مختلف چون سلامت، برق ، آب و خدمات به خوبی توسعه داده و بسازیم چنانکه امروز روستایی نیست که آب و برق نداشته باشد و یا کمتر روستایی است که از جاده آسفالته برخوردار نباشد و در واقع خدمات به همه نقاط کشور رفته است .

رزم حسینی با تاکید بر این که امروز لازم است برای اصلاح امور و بهبود شرایط کاری جهادی کرد؛ اظهار داشت: ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم  و به امید پول و بودجه دولتی بمانیم .

وی تصریح کرد: در این مسیر باید از ظرفیت تمامی جناح های سیاسی با هر گرایشی، اقوام و مذاهب مختلف در استان برای توسعه استفاده کنیم.

استاندار خراسان رضوی همچنین گفت : نقش نخبگان علمی و دانشگاهیان و محققان را نمی توان در حوزه توسعه علمی استان و کشور و چاره اندیشی برای چالش ها و معضلات آن نادیده گرفت که حضور و نقشی بسیار موثر ، راهگشا و بی بدیل است. 

وی افزود: توان ، تخصص و دانش و خدمات علمی دانشگاهیان در متن مردم کمتر دیده شده و معرفی و شناخته شده است .

وی عنوان کرد :اساتید برجسته و پژوهشگران و اندیشمندان ما دستاوردهای بسیار ارزشمندی دارند که بهتر است به عرصه جامعه آورده شود و در ارتقا وضعیت جامعه و مردم از آن بهره گرفته شود.  

وی اظهار کرد : در واقع فرهیختگان و دانشگاهیان ما نمی توانند از حاشیه شهر مسائل و معضلات آن عبور کنند و یا از مزارع کم آب و با بهره وری اندک بگذرند و در رفع این مشکلات و چالش ها مشارکت نکنند.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه  ظرفیت های علمی و نخبگانی استان برای به رفع چالش های جامعه و حرکت توسعه ای استان به کمک بیاید ،گفت : هم اکنون ۴۸ درصد سپرده های استان در خارج از آن سرمایه گذاری می شود ، اساتید اقتصاد باید برای جذب این سرمایه ها در استان چاره اندیشی کنند و به همراه دیگر همکاران خود دانشگاه را به متن توسعه جامعه و مردم بیاورند.

وی اظهار کرد : دانشگاهیان در متن جامعه و در بین مردم حضور داشته باشند و از سویی  دانشگاه میتواند با شرکتهای نامدار و توسعه گرایی که در مقوله توسعه استان وارد شده اند همکاری و چسبندگی بیشتری داشته باشند تا حرکت توسعه ای روند علمی تر و موثری به تناسب ظرفیت ها و توان استان به خود بگیرد.

رزم حسینی در ادامه افزود:  امروز  انتظار برای توسعه توسط دولت انتظار نابجایی است زیرا توان دولت برای ایجاد  توسعه نه تنها در کشور ما که در سطح دنیا بسیار محدود و اندک است و برای موفقیت نیاز است ظرفیت کل جامعه ومردم به عرصه وارد شود.

وی با بیان اینکه دولت در تمام این سالها در حوزه های عمرانی و زیرساختی و دفاعی و امنیتی و غیره اقدامات بسیار ارزنده ای انجام داده و دستاوردهای بسیار زیادی داشته است ، افزود : چنانکه در توسعه زیر ساختها در حوزه راه آهن ، جاده و فرودگاه و غیره که سرمایه گذاری های سنگینی هم داشته با همه مسائل و مشکلات بسیار خوب عمل کرده هر چند هنوز جا برای کار بسیار است و باید همچنان در این حوزه ها دولت نقش خود را ایفا کند اما توسعه فرهنگی و اقتصادی نباید دولتی شود .

وی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی مردمی کردن اقتصاد و استفاده از ظرفیتهای مردم در فعالیتهای مربوط به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال و رونق  ، در این زمینه خراسان رضوی ظرفیت ها و استعدادهای بسیار زیادی را دارد.

رزم حسینی با اشاره اجرای طرح توسعه اقتصادی استان با تقسیم این خطه به 12 منطقه کلان اقتصادی و حمایت همه بخش ها از این طرح گفت: ورود شرکت ها و مدیران توسعه گرا برای اجرای ایمن طرح امری ضروری است تا بتوانند ظرفیت ها و توانمندی های هر منطقه را احصا و با تجمیع آنها و جلب مشارکت مردم طرح های توسعه ای را بدون نیاز به منابع دولتی پیش ببرند. 

وی گفت : مجموعه ها و شرکت هایی چون صنایع معدنی سنگان خواف سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد که ۱۰۰ میلیارد تومان آن در بانکها رسوب کرده است.

استاندار خراسان رضوی افزود : بخشداری همین منطقه ۴۰ هزار نفری با ۲ نیرو اداره می شود ، آیا می توان از این مجموعه برای توسعه منطقه انتظار داشت؟ در حالی که این صنایع قوی می توانند به خوبی در این عرصه وارد شوند. 

وی چاق شدن و افزایش چند برابری جمعیت شهری کشور و کاهش جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر را خود معضلی دانست که نه فقط به واسطه خشکسالی های اخیر بلکه به دلیل همین عدم توسعه نا متوازن است زیرا تقریبا همه روستاهای ما از آب و برق و گاز و خدمات زیربنایی و جاده برخوردار است اما چرا نتوانسته ایم جمعیت را در این مناطق نگه داریم . در این مراسم  با حضور استاندار خراسان رضوی از پژوهشگران و محققان و دانشگاهیان برتر استان در سطح ملی و کشوری تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز