خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق ایران در میراث جهانی:

میراث فرهنگی منابعی ارزشمند و پایان ناپذیر هستند/ ثبت یک اثر جهانی عامل موثری در چرخه اقتصادی است

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۸۰۰

نماینده سابق ایران در میراث جهانی با بیان اینکه منابع مختلفی چون نفت و گاز و معادن داریم که پایان پذیر است، گفت: میراث فرهنگی منابعی ارزشمند و پایان ناپذیر است و یک سرمایه عظیم محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول وطن دوست در دوازدهمین نشست فرهنگی شب یزد در بیت شهید آیت الله صدوقی با موضوع بررسی آثار و مزایای ثبت شهر یزد در فهرست میراث جهانی اظهار داشت: میراث فرهنگی ایران به ویژه شهر یزد در جهان بی نظیر است و مثل و مانند ندارد.

وی به تشریح تاریخچه ثبت آثار و محدودیت های آن پرداخت و ادامه داد: ثبت جهانی آثار به دهه 50 مربوط می شود که بعد از پیروزی انقلاب تنها سه اثر به ثبت جهانی رسید.

نماینده سابق ایران در میراث جهانی سه اثر ثبت شده را شامل چغازنبیل، میدان نقش جهان اصفهان و تخت جمشید دانست و اضافه کرد: بعد از ثبت این آثار مدت ها کشور ما در این امر غیرفعال شد و اثری به ثبت نرسید.

رسول وطن‌دوست با بیان اینکه ایران بعد از گذشت 2 دهه در زمینه ثبت آثار جهانی فعالیت های خود را آغاز کرد افزود: متاسفانه محدویت هایی در فرایند ثبت آثار به وجود آمد که موجب شد کار نسبت به گذشته مشکل‌تر شود.

وی با بیان اینکه در دهه های قبل امکان ثبت جهانی چندین اثر وجود داشت اما اکنون هر کشوری سالانه می‌تواند 2 مورد به ثبت برساند عنوان کرد: در حال حاضر فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه ثبت آثار جهانی در ایران انجام می شود که ارزشمند بوده و امید به حفظ این روند داریم که یزد هم با تلاش های فراوان به ثبت رسید.

بنیانگذار مرکز تحقیقات حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی همچنین با اشاره به ثبت جهانی یزد در 18 تیر ماه 1396، گفت: ثبت یک اثر جهانی عامل موثری در چرخه اقتصادی است و اگر از ثبت آن به درستی استفاده شود موجب تولید، توسعه و در غیر این صروت چرخه متوقف می شود.

وطن دوست با اشاره به ذخایر ایران افزود: در سرزمینی زندگی می کنیم منابع مختلفی چون نفت و گاز و معادن مختلف بهره مند هست آنچه مسلم است این ذخایر روزی تمام خواهد شد، اما میراث فرهنگی جزو منابعی است که هیچگاه تمام شدنی نیست بلکه هرچه می گذرد ارزش افزوده پیدا می کند.

وی از بی توجهی به میراث فرهنگی طی سال های گذشته انتقاد کرد و اظهار داشت: نمونه میراث فرهنگی ایران به عنوان یک سرمایه اجتماعی در جهان بی نظیر است باید از آن درست بهره برداری کرد که در چرخه توسعه کشور نقش مهمی دارد.

نماینده سابق ایران در میراث جهانی با بیان اینکه ثبت اثر جهانی مقصد گردشگران است و در رشد گردشگری تاثیر بالایی دارد تصریح کرد: وقتی اثری به ثبت می رسد و به مقصدی برای گردشگران تبدیل می شود و هم اکنون حضور گردشگران داخلی و خارجی موید این مطلب هست که در یزد قابل لمس است.

وطن دوست اظهار داشت: باید با برنامه ریزی بلند به این نقطه برسیم که یزد بیشترین تعداد گردشگران را جذب کند، باید زیرساخت های صنعت گردشگری جهان در آن مهیا شده باشد.

وطن دوست با بیان اینکه ثبت اثر تاریخی آغاز یک راه، نه پایان آن است عنوان کرد: ثبت جهانی یزد اگر زودتر انجام می شد بهتر بود، این شهر جواهر است زیرا مهمترین شهر دنیا از لحاظ معماری و سرآمد تمام شهرهای جهان است .

وی اضافه کرد: باید از هم اکنون برای شهر تاریخی یزد برنامه ریزی دراز مدت، منظم و راهبردی تدوین کنیم و ثبت فقط امر حفاظت نیست بلکه مهمترین موضوع آن معرفی آن به دنیاست .

نماینده سابق ایران در میراث جهانی تصریح کرد: باید نسبت به معرفی ارزش های یزد در عرصه منطقه ای، قاره ای، جهانی و ملی بیش از این باید اقدام کنیم.

به گزارش ایلنا، بخشی از محدوده بافت کهن یزد 18تیر سال 96 در فهرست آثار سازمان یونسکو ثبت شد و در این سال برای مردم یزد اتفاقی جهانی رقم خورد و خلاقیت در معماری، طراحی شهری و تکنولوژی و تعامل زمین با طبیعت در یزد، این شهر را به سمت جهانی شدن سوق داد تا ایران بیست و دومین اثر جهانی خود را ثبت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز