خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی کشور خبرداد:

غربالگری ژنتیکی زوجین هنگام ازدواج اجباری می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۳۶۰

رئیس سازمان بهزیستی کشور از اجباری شدن غربالگری ژنتیکی زوجین هنگام ازدواج خبرداد.

به گزارش ایلنا، وحید قبادی دانا امروز سه‌شنبه در دیدار با استاندار کردستان گفت: اجباری کردن غربالگری ژنتیک زوجین هنگام ازدواج، یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان به منظور پیشگیری از معلولیت در جامعه است.
 
وی افزود: درصد زیادی از معلولیت‌های موجود در جامعه ناشی از ازدواج‌های فامیلی است و اجباری شدن غربالگری ژنتیک می‌تواند در کاهش این مشکلات تأثیرگذار باشد.
 
وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، سازمان بهزیستی به عنوان متولی این مساله پیگیری اجرای برنامه‌های آن را مکلف شده است، بیان کرد: اعتبارات خوبی نیز برای اجرای کار در نظر گرفته شده تا آزمایش‌ها و غربالگری‌های ژنتیکی اجباری شود.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: باید با اجرای این طرح با اداره ثبت احوال نیز هماهنگ بوده و به نحوی باشد که بدون ارائه برگه غربالگری ژنتیک، ازدواج ثبت نشود.
 
قبادی دانا تاکید کرد: هیچ الزامی برای وقوع چنین ازدواج‌هایی وجود ندارد، اما باید زمینه برای پیشگیری را فراهم کرده و خانواده‌ها نیز آگاه شوند.
 
وی با تاکید بر فراهم شدن زمینه اجرای این طرح در استان کردستان گفت: با اجرای این طرح پیش بینی می‌شود که ۱۰ تا ۲۰ سال آینده معلولیت‌های ناشی از ژنتیک با کاهش چشمگیری روبرو شود.
 
قبادی دانا اظهار داشت: در زمینه غربالگری‌های بینایی و شنوایی نیز در سطح کشور اقدامات بسیار خوبی انجام شده و درصد پوشش در کشور بین ۷۵ تا ۸۰ درصد است.
 
وی با بیان اینکه در زمینه دسترس پذیری افراد معلول به حداقل امکانات در جامعه نیز اقدامات خوبی در کشور انجام شده است: در حال حاضر همه دستگاه‌ها مکلف هستند که براساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، شرایط را برای آنان فراهم کنند تا این افراد بتوانند زندگی مستقل مطلوبی داشته باشند.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: توجه جدی به این قانون و اجرای آن در سطح کشور نیازمند حمایت استانداران و همچنین شهرداران در شهر‌های مختلف است.
 
قبادی دانا گفت: هم اکنون در منازلی که در سطح کشور برای معلولان ساخته می‌شود استاندارد‌های لازم باید رعایت شود و فضای ساختمانی و کاربری به گونه‌ای باشد که این افراد به صورت مستقل کار‌های خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: در این زمینه از ظرفیت‌های فضای مجازی و رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی استفاده شود تا هم مردم آگاه شوند و هم معلولان با حقوق خود آشنا شده و آن را از جامعه مطالبه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز