خبرگزاری کار ایران

نوبخت در مراسم رونمایی از سند توسعه استان تهران:

مولفه مهم توسعه، عدالت اجتماعی است/ وضع ما از اول انقلاب به مراتب خیلی بهتر است/ معتقدم ما هم بحران داریم/ بندپی : برخی مسئولان سهمی برای استان تهران قائل نیستند

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۳۴۳

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه بدون دقت و توجه به ظرفیت‌های کشور امکان پذیر نیست، گفت: سند توسعه استان تهران نه تنها برای این استان بلکه ضرورتی برای توسعه ملی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم رونمایی از سند توسعه‌ای استان تهران خطاب به حاضران گفت: بدون تردید این سند نه تنها برای استان تهران اثربخش و ضروری است که برای توسعه ملی نیز بسیار تاثیرگذار و نقش‌آفرین خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت کشور هدف از این سند را تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب دانست و گفت: امروز با همه تفرق و تنوعی که در مبانی نظری کشورهای مختلف وجود دارد یک هدف مشترک خودنمایی می‌کند که آن نیز توسعه یافتگی است. به عبارتی توسعه یافتگی هدف مشترک همه کشورها است اما توسعه بدون دقت و توجه به ظرفیت‌های کشور امکان‌پذیر نیست و تدوین این سند مهمترین کاری است که دوستان ما در استانداردی تهران و دیگر مسئولان اجرایی آن را به نحو بسیار خوبی انجام دادند که همین جا از آنها قدردانی می کنم .

محمدباقر نوبخت که این سخنان را در جمع شرکت‌کنندگان حاضر در مراسم رونمایی از سند توسعه پایتخت در استانداری تهران مطرح می کرد، افزود: برای رسیدن به توسعه یافتگی چندین راه وجود دارد که برخی از صاحب نظران و مسئولان کشور معتقدند ما باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا درآمد ایجاد شود. این افراد معتقدند در کنار رشد اقتصادی می‌توان به عدالت رسید اما برخی دیگر معتقدند که در کنار تولید ثروت باید به توزیع ثروت هم توجه کرد که من نیز به این معتقدم. برای همین در این سند راه‌هایی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز فراهم شده است زیرا آسیب‌های اجتماعی حقیقت تلخی است که در همه جا وجود دارد اما نباید خود را قانع کنیم که این یک پدیده جهانی است و به راحتی از کنار آن بگذریم؛ مگر قرار بود ما با این شیوه کشور را اداره کنیم.

وی در ادامه افزود: سند توسعه استان تهران با این هدف که وضع موجود را به وضع بهتر برسانیم تدوین شد. اما اگر ما بخواهیم در رهگذر توسعه درآمد کشور را بالا ببریم یعنی همان نظری که برخی از صاحب نظران توسعه به آن معتقدند افراد دارا داراتر شده و افراد محروم در همان فاصله باقی خواهند ماند. اگر چه ممکن است افراد مستمندی هم به وضعیت بهتری دست پیدا کنند اما در نهایت فاصله‌ها باقی خواهند ماند؛ بنابراین یکی از مولفه‌های مهم این توسعه رسیدن به عدالت اجتماعی و رشد و توسعه همه آحاد جامعه است که در این رابطه باید همه ما کار مضاعفی انجام بدهیم تا به این هدف توسعه یافتگی که همان توسعه افزایش تولید ملی است، برسیم.

محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه ما حتی نمی‌پذیریم که یک مورد از آسیب‌های اجتماعی در کشور وجود داشته باشد، افزود: وضع ما از اول انقلاب به مراتب خیلی بهتر است .  وضعیت فاصله درآمدی دهک‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون از ۱۹ برابر به ۱۲ برابر کاهش یافته است. من معتقدم ما بحران داریم؛ از بسیاری از مباحث توسعه عقب مانده‌ایم و باید با شفافیت و انجام کامل سند توسعه استان تهران که در نهایت به توسعه ملی می‌انجامد اهمیت بدهیم و مو به مو آن را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره شفافیت اطلاعات دولت نیز گفت: امروز 16 جلد کتاب درباره 15 آذر روی میز مجلس گذاشته شده است؛ شفافیت یعنی همین؛ همه اینها نیز ریز به ریز همراه با جزئیات در سایت سازمان برنامه و بودجه نیز وجود دارد به طوری که بعضی وقت‌ها بعضی از شبکه‌های برون مرزی نیز درباره جزئیات آن می‌گویند اما در گذشته 20 تا 40 تبصره به عنوان بودجه داده می‌شد و می‌گفتند این بودجه کشور است بدون آنکه در جزئیات آن حرفی زده شود.

نوبخت خطاب به استاندار تهران نیز گفت: اگر شما فقط از استان تهران باخبرید من همه استان‌ها را می‌بینم بنابر این درست نیست که بگوییم استان تهران از برخی جهات به دلیل پایتخت بودن محروم است. ما همه استان‌ها را به یک چشم می‌بینیم اگر شما فقط استان تهران را رصد می‌کنید ما سیستان و بلوچستان، گیلان و خوزستان را نیز می‌بینیم. 

وی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه سند آمایش استان این آمادگی را برای همه مسئولان اجرایی کشور به وجود می‌آورد که هر کدام چه وظایفی دارد و چطور می‌تواند آن را به سرانجام مطلوب برساند، گفت: توسعه فصل مشترک همه کشورهاست که امیدوارم کشور ما نیز به توسعه یافتگی کامل برسد.

استاندار تهران نیز در این مراسم گفت: از جمله وظایف حکومت‌ها اتخاذ سیاست‌های مناسب برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تامین رفاه اجتماعی برای مردم است.

در 5 شهرستان تهران تعداد تخت بیمارستانی صفر است

انوشیراوان محسنی بندپی با اشاره به اینکه توجه ویژه ما در استانداری به عدالت و رفاه اجتماعی است و بر همین اساس نقشه راه استان تنظیم، تهیه و تدوین شده است، افزود: سیاست‌گذاری اجتماعی مناسب در حوزه آسیب‌های اجتماعی یا حوزه‌های مرتبط کمک می‌کند تا نقشه راه کشور در هر موضوعی مشخص شود.

وی افزود: تاملی بر آسیب های اجتماعی و روند روبه رشد آن در کشور در حوزه‌های مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، طلاق، خشونت‌های خانگی، اقدام به خودکشی، افزایش زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و خیابان و آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی نشان می‌دهد که به رغم همه تمهیداتی که اتخاذ شده این نگرانی‌ها برطرف نشده و آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا نکرده است.

بندپی اضافه کرد: بر همین اساس سند جامع پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان تهران بر اساس ماده 80 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و جمهوری اسلامی ایران تدوین و تنظیم شده است.

وی رویکرد اصلی این برنامه را سیاست‌گذاری اجتماعی و برنامه‌ریزی اقدام و عمل در همه دستگاه‌های همکار دانست و افزود: این سند در 16 شهرستان استان تهران برای پیشگیری ، کنترل و کاهش 25 درصد آسیب‌های اجتماعی در پایان برنامه ششم تدوین شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهریستی، قراردادن یک میلیون و 100 هزار نفر از معلولان پشت نوبتی برای دریافت خدمات رفاه اجتماعی و ساخت هزار واحد مسکونی برای ایتام را از جمله اقدامات سازنده در راستای رسیدن به عدالت و رفاه اجتماعی دانست و گفت: در این چند سال اعداد و ارقام بسیار معنی‌داری در کنترل آسیب‌های اجتماعی برداشته‌ایم که همه اینها در راستای رسیدن به عدالت اجتماعی است.

وی درباره سند توسعه استان تهران نیز گفت: این سند نقشه راه بسیار علمی، مبتنی بر شواهد فعلی و پرهیز از آزمون و خطاست. مهمترین عرصه تاثیرگذاری این سند بحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن و البته بودجه‌ریزی دقیق در عملکردها است که آرزوی ما است.

رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور همچنین افزود: راه‌اندازی سامانه نوین آماری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از مشخصات این سند توسعه‌ای استان است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با اشاره به اینکه پول همیشه کارساز نیست اما چاشنی و قوه محرک بسیاری از اقدامات است، گفت: وقتی بودجه‌ در اختیار برخی از وزارتخانه‌ها را رصد کنیم به وضوح درمی‌یابیم که 70 درصد بودجه در اختیار وزرا برای استان تهران نیست به عبارتی برخی از مسئولان سهمی برای استان تهران قائل نیستند. بسیاری از مسئولان از آن جهت که استان تهران در پایتخت قرار دارد معتقدند استان تهران استان برخورداری است در صورتی که در پنج الی شش بیمارستان شهرستان‌های استان تهران از جمله پردیس، ملارد، بهارستان تعداد تخت بیمارستانی صفر است.

بندپی در ادامه به کمبودهای فضاهای آموزشی استان تهران اشاره کرد و افزود: در تهران 8500 کلاس فرسوده ، 18 هزار کمبود کلاس درسی و 1100 مدرسه‌ای که با مشکلات گرمایشی و سرمایشی روبرو هستند، وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه سالانه 250 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود، افزود: رشد تخریبی استان تهران از این جهت بالاست به طوری که سرانه تراکم کلاس در کشور 24 است اما این عدد در استان تهران به 34 می‌رسد. 

وی در پایان صحبت‌هایش از رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ و بودجه کشور خواست که بودجه مناسبی را برای تجهیز ساختمان مدیریت بحران در استان اختصاص دهد تا بتوان در شرایط اضطرار هشدارهای لازم به شهروندان داده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز