خبرگزاری کار ایران

ایلنا از توقف اجرای پروژه‌های بهسازی در محلات همدان گزارش می‌دهد؛

فصل سرما وقت پیاده‌راه سازی‌ نیست / کاسبان محل : شب عید ما سیاه شد/ راسته مظفریه در گِل

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۰۷۸

قرار بود این پروژه یک ماهه جمع شود، الان اینجا را کندند و هیچ کاری صورت نمی‌گیرد. شما به کانکس‌های‌شان هم که مراجعه می‌کنی می‌بینی نشسته‌اند و در حال چای خوردن هستند! هر بار هم اعتراض می‌کنیم می‌گویند بودجه نیست.

توقف طرح پیاده‌راهسازی کوچه «استر و راسته مظفریه» به عنوان یکی از مهمترین راسته‌بازارهای شهر همدان از سوی پیمانکار شهرداری، این روزها مشکلات عدیده‌ای را برای بازاریان و مردم این شهر ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از همدان، همدان نزدیک به 40 «راسته» بازار دارد که اغلب مربوط به دوران قاجاریه هستند، پالاندوزها، پیغمبر، چاقوسازها، حسین‌خانی، حاج فضل‌الله، حلبی‌سازها، دباغخانه،  زغالی‌ها، زرگرها، زنگنه، سمسارخانه و ... از جمله مهم‌ترین‌های این راسته‌ها هستند. از میان این راسته‌بازارها مظفریه شأن و جایگاه ویژه‌ای دارد، حالا در برنامه‌ریزی‌های شهرداری همدان یکی از مسیرهایی که باید به پیاده‌راه تبدیل شود کوچه‌ و مسیری است که به این راسته ختم می‌شود.

کوچه استر و مردخای که اسم جدیدش، مدرسه علمیه زنگنه  است در خیابان دکتر شریعتی (نام قدیم عباس‌آباد) واقع شده و یکی از مسیرهای مهم در رسیدن به بازار زرگرهاست. مدتی‌ است مردم و کسبه این منطقه  از اتفاقاتی که در مسیر بهسازی این کوچه گرفته شده نارضایتی دارند.

فصل سرما وقت پیاده‌راه سازی‌ نیست / کاسبان محل : شب عید ما سیاه شد/ راسته مظفریه در گِل

از مصوبه سال 96 تا اجرا در سال 97

به گزارش ایلنا از همدان؛ 5 اسفند 96 شهردار همدان در بازدید از کوچه استر (بنای مذهبی استر و مردخای) در پاسخ به اعتراض کسبه این کوچه در مورد وضعیت آسفالت و معابر آن، اعلام کرده که «کف‌سازی کوچه مدرسه علمیه زنگنه (مشهور به استر) جزء مصوبات سال آینده است که انجام خواهد شد». در واقع بر اساس اعلام شهردار همدان، از سال گذشته معلوم بوده که کف‌سازی و پیاده‌راه سازی جزو مصوبات شهرداری همدان است و باید اجرایی شود.

اما در سال 97 چه اتفاقی افتاد؟ پایگاه اطلاع‌رسانی مناقصات و مزایدات در تاریخ 7 آبان 97 اعلام کرد: سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان در اجرای مصوبات شورای سازمان در نظر دارد اجرای عملیات پیاده‌راهسازی کوچه «استر و راسته مظفریه» با برآورد 936.935.668.9 ریال بر اساس فهارس بهای ابنیه و تاسیسات برقی سال ١٣٩٧، برابر نقشه‌ها و جزئیات اجرایی واگذار نماید.» تاریخ این آگهی تا 19 آبان 97 بود و تا اعلام پیمانکار و ... آغاز کار به آذرماه رسید. یعنی دقیقاً زمانی که همدان سرمای طاقت‌سوزی دارد.

کسبه کوچه استر چه می‌گویند؟

مهدی -ج ، یکی از کسبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اعلام می‌کند که تقریباً 19 آذرماه پیمانکار در این کوچه شروع به فعالیت کرده است، اولین سوال ما این است که آیا شهرداری یا پیمانکارها نمی‌دانند که این زمان برای فعالیت پیمانکاری زمان مناسبی نیست. چون  روزها کوتاه است بر همین اساس زمان کار اندک است و دوم اینکه سرمای همدان در این فصل خیلی زیاد است.

وی اضافه می‌کند : شما ببینید الان کسبه از حدود ساعت 8 و 30 مغازه‌های‌شان باز است تا بعد از غروب آفتاب، حدود ساعت 7 عصر. حالا اگر این زمان در تابستان بود، پیمانکار می‌توانست از صبح خیلی زود حتی بعد از طلوع آفتاب کار را شروع کند و تا غروب آفتاب کار را ادامه دهد، در این زمان‌بندی هر روز حداقل 3 تا 4 ساعت سرعت کار بالا می‌رفت به علاوه اینکه دمای هوا هم مساعد فعالیت بود. الان کارگر از ساعت 9 صبح زودتر نمی‌تواند کار کند و از ساعت 4 بعدازظهر هم سرما واقعاً توان کارگر را می‌گیرد. او غیر از سختی‌های معمول کار باید سرمای سرد را هم تحمل کند و این سخت است.

فصل سرما وقت پیاده‌راه سازی‌ نیست / کاسبان محل : شب عید ما سیاه شد/ راسته مظفریه در گِلفصل سرما وقت پیاده‌راه سازی‌ نیست / کاسبان محل : شب عید ما سیاه شد/ راسته مظفریه در گِل

کسی اینجا نیامده حال ما را بپرسد

یکی دیگر از کسبه می‌گوید: هیچ یک از رسانه‌ها تا امروز  وضعیت ما را به گوش مسئولان نرسانده است.شما به جای اینکه از ما بپرسید بروید از عابرها بپرسید. ببینید کسی از این خیابان با این وضع گل و لای رد می‌شود. الان خود شما به کفش‌هایت نگاه کن ببین چه وضعی پیدا کرده است؟ اینجا زن باردار، پیر زن، پیرمرد، بچه و ... زمین خورده‌اند. چرا کسی صدای مردم را نمی‌شنوند؟!

یکی دیگر از کسبه می‌گوید: همه می‌دانیم که بازار شب عید چقدر مهم است، شما خودتان را بگذارید جای ما. مردم همدان اغلب معیشت کارمندی دارند. نزدیک عید با مبالغی که برای‌شان در نظر گرفته می‌شود برای خرید به بازار مراجعه می‌کنند. یکی از بازارهای مهم و قدیمی همدان همین کوچه استر و بازار مظفریه است. الان ورودی این بازار با این اوصاف به گونه‌ای است که شما نمی‌توانید درست از کوچه رد شوید. مصالح ریخته شده هم به این وضعیت اضافه شده است.

مغازه‌های ما اجاره‌ای‌ست. حتی نمی‌توانیم اجاره مغازه‌های‌مان را هم در بیاوریم. این مشکلات را ما به کجا بگوییم؟!

قرار بوده این پروژه یک ماهه جمع شود

یکی دیگر از کسبه می‌گوید: قرار بوداین پروژه یک ماهه جمع شود، الان اینجا را کندند و هیچ کاری صورت نمی‌گیرد. شما به کانکس‌های‌شان هم که مراجعه می‌کنی می‌بینی نشسته‌اند و در حال چای خوردن هستند! هر بار هم اعتراض می‌کنیم یا می‌گویند بودجه نیست، یا می‌گویند شهرداری لوله نداده است. یا می‌گویند ادارات برق و آب و گاز کارهای‌شان را انجام نداده‌اند. حتی  ما به 137 هم اطلاع داده‌ایم.

یکی دیگر از کسبه می‌گوید: من از چند روز پیش خواهش کردم که لااقل برای تردد مردم کمی شن روی این گل و لای بریزید اما کسی گوشش بدهکار این موضوعات و مشکلات نیست. ما را به هم پاس می‌دهند.

فصل سرما وقت پیاده‌راه سازی‌ نیست / کاسبان محل : شب عید ما سیاه شد/ راسته مظفریه در گِل

شهرداری  پاسخ دهد

کوچه استر  از مکان‌های فرعی و پرت‌افتادۀ شهر همدان نیست، همین که تصمیم بر پیاده‌راه‌سازی در این مسیر گرفته شده نشان از این دارد که محل قابل توجهی‌ است، اما چرا مدیریت شهری  به برخی موارد در تصمیم‌گیری‌ها توجه ندارد روشن نیست. 

ببینید مبلغ قراردادی که شهرداری با پیمانکار بسته قرار است از کجا تامین شود؟ از پول مردم! عوارض شهری و ...؛ آیا شهرداری نباید به این توجه کند که امین پول مردم است؟ چرا کاری را در فصلی سرد شروع می‌کند که می‌داند زمان اجرایش فصول گرم سال است.

اولین موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که آیا مانع قانونی وجود داشته که این مصوبه با در نظر گرفتن اینکه از سال گذشته مشخص بوده، اینقدر دیر به مرحله اعلام مناقصه رسیده‌است؟ دوم اینکه آیا شهرداری واقعاً قصد داشته این پروژه را در فصل زمستان که می‌داند شرایط آب‌و‌هوای همدان چگونه است به پیمانکار بسپارد؟ سوم اینکه نقشه راه شهرداری برای انجام پیاده‌راه‌سازی چیست؟ اگر برنامۀ مدون زمان‌بندی شده ندارد چرا مردم و حتی پیمانکار را به دردسر می‌اندازد؟ و هزینه‌ها را هم بدون تدبیر بالا می‌برد؟!

گزارش: مژده نوراللهیان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز