خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و گو با ایلنا مطرح شد؛

خلیج گرگان ؛ کمی پایین‌تر از بحران/ احتمال ترک محل زندگی در صورت خشک شدن خلیج

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۹۲۱

نماینده استان گلستان در شورای‌عالی استان‌ها گفت: منابع آبی خلیج گرگان در شرایط بحرانی نیست اما شرایط آن با درجات کمی پایین‌تر از بحران قرار دارد.

تاج محمد بخشی‌زاده درباره آخرین وضعیت و اقدامات سازمان محیط‌زیست برای احیای خلیج گرگان به خبرنگار ایلنا گفت: در کمیته ملی نجات خلیج گرگان مقرر شده است تا با بررسی‌های انجام گرفته اقدام فیزیکی در خلیج گرگان صورت گیرد و یکی از مسیرهای ورودی یا دهانه‌های خلیج گرگان به‌نام چپاقلی برای بهبود جریان آب تعمیر شود.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح 12 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است تا از این طریق بتوان وضعیت ورود آب به داخل خلیج را بهبود داد و  در صورت انجام عملیات عمرانی بر روی دهانه چپاقلی می‌توان به بهبود وضعیت خلیج گرگان امیدوار بود.

بخشی‌زاده در ادامه گفت: منابع آبی خلیج گرگان در شرایط بحرانی نیست اما شرایط آن با درجات کمی، پایین‌تر از بحران قرار دارد.

عضو شورای استان گلستان ادامه داد: علاوه بر اقدام فیزیکی، باید برای احیای بخش‌های خشک شده آن اقدامات دیگری انجام گیرد ازجمله این اقدامات؛ تأمین پوشش گیاهی که  مانع توسعه گرد و غبار، آموزش جامعه محلی برای فشار کمتر به تالاب میانکاله و خلیج گرگان و نکته بعدی استفاده از نظرات استادان و دانشجویان استان برای احیای این خلیج بود.

اقدامات  از حوزه آبخیز‌داری آغاز شود

بخشی‌زاده در ادامه گفت: فشارهای سازمان حفاظت محیط‌زیست برای مدیریت صحیح زمین‌های کشاورزی و مزارع پرورش ماهی اطراف خلیج گرگان به‌گونه‌ای بود که مالکان این مزارع را مجبور به استفاده بهینه از منابع آبی خلیج کرد.

وی ادامه داد: وضعیت خلیج گرگان مناسب است. براساس مطالعات مرکز ملی تحقیقات آب دریای خزر، پارسال10سانتی مترمکعب از روند کاهش آب در خلیج کاسته شده که به‌معنای وضعیت مناسب توقف نرخ تراز  سالانه، نشان از بهتر شدن شرایط خلیج گرگان است.

نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست، خدمات شهری و روستایی گفت: خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و در حوزه شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر واقع است و از 60 کیلومتر طول و حداکثر 12 کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.

بخشی زاده در پایان گفت: این خلیج از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بالا و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در بخش‌های تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان ؛ کمی پایین‌تر از بحران/  احتمال ترک محل زندگی در صورت خشک شدن خلیج

احتمال ترک محل زندگی

ساحل شهرستان بندرگز که در ۴۰ کیلومتری مرکز استان گلستان واقع شده است، چند سالی است که حال و روز خوشی ندارد و همه روزه شاهد پسروی آب خلیج است و این امر موجب شده که میزان آب خلیج گرگان به واسطه بسته شدن دو کانال مهم خوزینی و چاپارقلی، ورودی آب دریای خزر به این خلیج بسیار محدود شود و سطح آب خلیج گرگان را به شدت کاهش دهد.

کارشناسان و برخی از مسئولان استانی اعلام کردند  اگر خلیج گرگان خشک شود مردم شهرهای بندرگز، نوکنده، بندرترکمن و گمیشان باید محل زندگی خود را ترک کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز