خبرگزاری کار ایران

در همایش تغییر و اصلاح الگوی تغذیه مطرح شد؛

خطر دو برابری ابتلا به برخی بیماری‌ها با مصرف زیاد قند و شکر/ مصرف سه تا پنج گرم نمک در روز

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۹۵۶

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: قند و شکر مصرفی روزانه، باید کمتر از شش قاشق چایخوری باشد.

به گزارش ایلنا، حسین خادم حقیقیان در همایش تغییر و اصلاح الگوی تغذیه که به مناسبت هفته ملی غذا، توسط واحد بهبود تغذیه و نظارت بر مواد غذایی شبکه بهداشت درمان شهرستان البرز برگزار شد گفت: قند و شکر مصرفی روزانه، باید کمتر از شش قاشق چایخوری باشد.

وی عنوان کرد که برای پیشگیری از دیابت، سازمان جهانی بهداشت، توصیه می‌کند قند و شکر مصرفی روزانه، حداکثر پنج تا 10 درصد انرژی مورد نیاز روزانه را تامین کند. یعنی کمتر از شش قاشق چایخوری یا 25 گرم روزانه باشد.

خادم حقیقیان در ادامه گفت: به منابع پنهان قند در مواد غذایی مانند: انواع سس‌ها، قهوه‌های فوری، نوشابه های گازدار، آب میوه‌های صنعتی، کمپوت‌ها، انواع شیرینی، شکلات و دسرهای آماده، توجه کنید.

 خادم حقیقیان، درباره پیامدهای مصرف زیاد قند و شکر گفت: مطالعات انجام شده نشان داده است، خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی در افرادی که 20 درصد (تقریبا 100 گرم) انرژی روزانه خود را از قند و شکر تامین می‌کنند، در مقایسه با گروهی که کمتر از 10 درصد انرژی روزانه خود را از قند و شکر تامین کرده‌اند ( کمتر از 50 گرم )، 38 درصد یا 2 برابر بیش‌تر است و  خطر ابتلا افراد دیابتی به سرطان پانکراس و کولون نسبت به سایر افراد دو برابر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، عوارض مصرف زیاد نمک و غذاهای شور را فشارخون بالا، پوکی استخوان، سکته مغزی و حملات قلبی دانست و گفت: طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت مصرف روزانه نمک باید کمتر از پنج گرم (کمتر از یک قاشق مرباخوری) باشد.

خادم حقیقیان افزود که این میزان برای بیماران قلبی، افرادی که فشار خون بالا دارند و همچنین افراد بالای 50 سال، کمتر از 3 گرم نمک (حدود نصف قاشق مرباخوری) در روز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز