خبرگزاری کار ایران

حامد فرضی:

ضرورت اشاعه فرهنگ حمایت از منابع طبیعی/ مشارکت مردمی رویکرد مهم استان در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۹۸۸

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، گفت: به عنوان ضرورت، نیازمند نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در بین آحاد مردم هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد فرضی با اشاره به اینکه منابع طبیعی متعلق به همه مردم است، اظهار داشت: همه مردم سهم عمده ای در حفظ و نگهداری از منابع طبیعی دارند و باید این فرهنگ در بین تمام اقشار جامعه نهادینه شود.

وی افزود: در این راستا ما نیز پیشگام مردم استان تلاش می‌کنیم ضمن عمل به تعهدات خود در کاهش خطراتی چون سیل، آتش سوزی، فرسایش خاک و ... با جدیت عمل کنیم.

فرضی با اشاره به تخصیص 40 میلیارد تومان اعتبار استانی، تصریح کرد: فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف پیشگیری از آسیب‌هایی طبیعی و کمک به توانمندسازی و مشارکت مردم، انجام می شود.

وی گفت: بیش از 25 هزار نفر البرزی در قالب همیار طبیعت در استان البرز برای فرهنگ‌سازی در حفظ منابع طبیعی، عملکرد قابل قبولی داشتند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، مشارکت مردمی را یکی از مهم‌ترین رویکردهای منابع طبیعی در سال جاری ذکر کرد و یادآور شد: پروژه‌های آبخیزداری در شهرستان‌های طالقان، اشتهارد و کرج، جزو اولویت‌های اصلی مشارکت مردمی  محسوب می‌شود و دخالت آن‌ها در امور حفاظتی همچون عملیات اطفای حریق، سیل، اصلاح هندسی و ... تاثیر بسزایی دارد.

مدیر کل منابع طبیعی البرز با اشاره به بیش از 25هزار همیار طبیعت در البرز، تصریح کرد: وجود همیاران البرزی برای ایجاد فرهنگ سازی در حوزه منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با احصاء مناطق بحرانی استان، ظرفیت خود را در ارتباط با کنترل سیل شهرستان‌های طالقان و کرج، خصوصا در بخش آسارا، افزایش دادیم چراکه به دلیل اقلیم البرز همه ساله شاهد حوادث طبیعی چون سیل هستیم.

فرضی اظهار داشت: با توجه به حساسیت خاک‌های استان نسبت به فرسایش خاک و وجود دو سد مهم امیر‌کبیر و طالقان ، عملیات آبخیزداری برای کنترل فرسایش صورت می پذیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان البرز با عنوان اینکه فرسایش خاک استان زیاد است، گفت: در البرز بیش از 13 و نیم تن در هکتار، فرسایش خاک وجود دارد که نیازمند کنترل است که به حداقل برسد و این موضوع در تمام حوزه‌های آبخیزداری در حال انجام است.

وی تصریح کرد: اگر طرح‌های آبخیزداری به درستی در زمین‌های حاصلخیز کوهستانی انجام نشود، خاک های سطحی این مناطق شسته و از بین خواهد رفت.

این مدیر استانی یکی از دغدغه‌های اصلی منابع طبیعی را در حوزه تأمین آب شرب دانست و گفت: این بخش از استان البرز تمام توان خود را به کار گرفته است تا با تمام ظرفیت‌های خود و همراهی و هماهنگی استانداری و سایر ادارات، همچنین بهره‌گیری از ظرفیت سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری کشور، اعتبارات خوبی را کسب نماید.

فرضی یادآور شد: در حوزه آبخیزداری، علاوه بر اعتباری معادل 18 میلیارد تومان که از سازمان آبخیزداری کشور اخذ کردیم، مبلغ 17 میلیارد تومان نیز جزو تعهدات استان البرز است.

وی در ارتباط با همکاری با بخش کشاروزی استان، تصریح کرد: برای تامین آب شرب و صنعتی این بخش با برنامه سازمان یافته ممکن می توان از خسارت به محیط زیست، پیشگیری کرد.

فرضی با اشاره به پتانسیل های گردشگری البرز از شهرستان طالقان به عنوان قطب گردشگری استان یاد کرد و گفت: این منطقه از حساسیت هایی برخوردار است که اقدامات حفاظتی در این منطقه و محدوده اطراف به طور جدی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: سد طالقان به عنوان منطقه‌ مهم، پروژه‌های خوبی را معطوف منطقه کرده‌ و با توجه به تأمین آب شرب استانهای البرز، قزوین و تهران از این سد، باید تمام توجه خود را در انجام پروژه های این منطقه به کار بست.

مدیرکل اداره منابع طبیعی استان البرز در بخش دیگر به حفاظت از مراتع اشاره کرد و گفت: با تخصیص اعتبار لازم، حفاظت از بیابان، مرتع و جنگل در برنامه‌های استانی گنجانده شده است تا مردم از نتایج آن بهره‌مند گردند.

وی اذعان داشت: با همه ظرفیت‌های سال جاری و اطلاع‌رسانی انجام شده، حریق در مراتع استان از حیث تعدد حادثه افزایش پیدا کرده است که عمده‌ترین دلیل آن انسانی بوده نه طبیعی و البته با کاهش دما و شروع فصل سرما از تعداد و وقوع آن کاسته شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز