خبرگزاری کار ایران

تنها روستای دارای دانشگاه در کشور کجاست؟

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۵۵۶

روستایی در ۶۰ کیلومتری شمال غرب تبریز قرار دارد که جزء بهترین روستا‌ها از نظر فرهنگی و صنعتی است و میزان مهاجرت به شهر در این روستا صفر است.

به گزارش ایلنا، در 60 کیلومتری شمال غرب تبریز و سه کیلومتری شمال غرب شبستر روستایی معروف به روستای اولین‌ها قرار دارد.

کمربندی از باغات سرسبز و زیبا که بوسیله آب قنات و جویبارها  سیراب می شود ، روستای بنیس را محاصره کرده است.

احمد عادل دهیار روستای بنیس درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ ؛گفت:جمعیت روستای بنیس حدود هزار نفر است که 450 خانوار سکونت دائمی و 400 خانوار سکونت فصلی دارند و در تابستان این جمعیت به حدود 3 هزار نفر نیز افزایش می‌یابد.

وی اظهارکرد: به دلیل وجود امکانات آموزشی مناسب در روستای بنیس در سنین زیر 75 سال هم در آقایان و هم خانم‌ها، بی‌سواد وجود ندارد.

عادل با اشاره به اینکه روستای بنیس مراکز آموزشی از کودکستان تا دانشگاه را دارد توضیح می‌دهد: در سال 1324 اولین  مدرسه ابتدایی پسرانه، در سال 1328 اولین مدرسه ابتدایی دخترانه، در سال 1332 اولین دبیرستان و در سال 1380 نیز دانشگاهی در روستای بنیس احداث شده است.

تنها روستای دارای دانشگاه در کشور کجاست؟

دهیار روستای بنیس شغل مردم این روستا را کشاورزی و دامداری، تجارت و فعالیت در مراکز صنعتی و آموزشی برمی‌شمارد و از وجود واحدهای تولیدی کیک و کلوچه،شیرینی و شکلات، گلخانه، سالن برگزاری مراسمات، سالن ورزشی 1200 نفری استاندارد در این روستا خبر می‌دهد.

عادل همچنین به کشاورزی مدرن این روستا نیز اشاره کرد وگفت: محصولاتی مثل بادام، گردو، هلو و گندم استفاده از روش‌های نوین آبیاری در این روستا کاشت می‌شوند.

تنها روستای دارای دانشگاه در کشور کجاست؟

وی وجود جاده آسفالته، مخابرات خودکار، درمانگاه مجهز، آب و برق و گاز شهری را از دیگر امکاناتی این روستا برمی‌شمارد که با همت اهالی خیر روستا احداث و تأسیس شده است.

رسولوی رئیس شورای اسلامی روستای بنیس،درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ افزود: شورای این روستا با نگرش مشارکت مردمی توسط افراد با تحصیلات دکتری اداره می‌شود.

وی،بیان کرد: روستای بنیس جزو معدود روستاهایی است که به همت اهالی و اعضای شورای اسلامی و دهیار روستا برای آن برنامه پنج ساله توسعه با اعتبار 70 میلیارد ریال تهیه شده است.

میر فرخ هاشم‌پور مدیر دبیرستان درخشانی و راهنمایی باهنر روستای بنیس،درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ اذعان کرد: این مدارس از سال 94 به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و در آن حدود 61دانش آموز مشغول تحصیل هستند.

وی،گفت: در این مدارس برای هر دانش‌آموز سالانه حدود 2 میلیون تومان هزینه می‌شود و دانش آموزان از امکاناتی مثل سرویس ایاب ذهاب رایگان، آزمایشگاه مجهز، سایت کامپیوتری و وسایل کمک آموزشی بهره‌مند هستند.

وی افزود: دبیرستان درخشانی و راهنمایی باهنر روستای بنیس به‌صورت کالجی اداره می‌شود و ثبت نام در این مدارس از طریق آزمون ورودی و به شرط معدل است.

امکاناتی به روز در مدارس بنیس

نیما حمیدیان دانش‌آموز پایه هشتم دبیرستان درخشانی بنیس ،درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  افزود: مدرسه ما از امکانات و معلمان بسیار خوبی برخوردار است و دانش‌آموزانی زیادی از دیگر روستاها و حتی شهرستان‌ها برای تحصیل به این روستا می‌آیند.

مهرزاد پیرایش دانش‌آموز پایه دهم تجربی است که او هم در دبیرستان درخشانی بنیس تحصیل می‌کند،در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛اظهارکرد: ما مجبور نیستیم برای تحصیل مسافت طولانی را طی کنیم و وجود امکانات خوب آموزشی در روستای خودمان باعث شده تا ما از پیشرفت تحصیلی خوبی برخوردار باشیم.

تنها روستای دارای دانشگاه در کشور کجاست؟

 

احداث هنرستان شبانه روزی خیر ساز

محبوبه رضوان پناه مدیر هنرستان بیازیان بنیس،در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بیان کرد: این هنرستان توسط خیر مدرسه‌ساز  بیازیان احداث شده است و بعد از فوت وی نیز هزینه‌های جاری هنرستان توسط خانواده ایشان تأمین می‌شود.

وی ،تصریح کرد: در این هنرستان 6 رشته فنی و حرفه‌ای شامل حسابداری،شبکه و نرم‌افزار، کامپیوتر، گرافیک، طراحی و دوخت، تربیت‌بدنی، نقشه‌کشی و معماری وجود دارد و هنرستان مجهز به امکاناتی مثل سایت کامپیوتری است و دانش آموزان می‌توانند از امکانات سالن ورزشی روستای بنیس نیز بهره ببرند.

وی بیان می‌کند: حدود 9 دبیر این هنرستان از دانش آموزان فارغ‌التحصیلی است که به بعد از طی مراحل تحصیل دانشگاهی به هنرستان خود برگشته‌اند و به تدریس مشغول شده‌اند.

 

رقابت با مراکز آموزش عالی در سطح کشور

زهرا عبدالحسین زاده، یکی از فارغ التحصیلان هنرستان بیازیان بنیس است که اکنون دانشجوی رشته نقشه‌کشی معماری دانشگاه اردبیل است،در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز گفت: امکانات آموزشی هنرستان روستای بنیس بسیار خوب است بطوریکه هم سطح با مراکز عالی آموزشی است.

بنیس  که به روستای اولین ها در کشور معروف است به‌واسطه داشتن ویژگی‌هایی همچون سطح سواد روستاییان، داشتن دانشگاه مستقل،بانک، هنرستان شبانه روزی و مجتمع فرهنگی و ورزشی و خیر بودن اهالی روستا و داشتن پشتکار و تلاش برای خودکفایی، می‌تواند شما را در  ایام سال به آنجا بکشاند تا بتوانید از نزدیک نظاره گر زیبایی های آن باشید.

گزارش از ناهید خدادادی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز