خبرگزاری کار ایران

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها مطرح کرد:

همان بی‌تدبیری‌ها که ارومیه و زاینده‌رود را خشکاند در حال نابودی خوزستان است/ 5 سال در انتظار تحقق وعده‌های رئیس جمهور

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۷۵۸

کاستی‌های خوزستان ‌بیشتر ناشی از بی‌تدبیری‌های مسئولان است. همان بی‌تدبیری‌ها که دریاچه ارومیه ، هامون و زاینده‌رود را خشکاند و باعث خشکاندن سفره‌های آب زیرزمینی مناطق غرب و مرکزی کشور شد و جنگل‌های سرسبز شمال را به نابودی کشاند در حال نابودی خوزستان است .

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحسن موسوی نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها با اعلام این مطلب در دهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها افزود:  خوزستان دارای تاریخی به قدمت بشریت است یکی از چهار نقطه طلایی کشاورزی در جهان است. بیشترین و پرآب‌ترین رودهای کشور در آن جریان دارند. بیش از 70 درصد نفت و گاز کشور را تامین می‌کند. مهم‌ترین بنادر تجاری کشور در خوزستان فعالیت داشتند. بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه در خوزستان فعال بوده و مهم‌ترین مجتمع فولادی و پتروشیمی کشور در خوزستان قرار دارد. اما با همه اینها مردمش در محرومیت بسر می‌برند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار نخلستان‌های کشور به این استان اختصاص داده شده است افزود:  مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی کشور مانند بارگاه دانیال نبی، معبد چغازنبیل و کاخ آپادانا در شوش، آبشارهای مصنوعی شوشتر، قدیمی‌ترین پل‌های ارتباطی جهان در دزفول، قدیمی‌ترین کتابخانه جهان در رامهرمز و ده‌ها اثر ماندگار و ارزشمند دیگر تاریخی در خوزستان رخ می‌نمایاند و شخصیت‌های بزرگی چون آیات عظام شیخ انصاری، شیخ جعفر شوشتری،   قیصر امین‌پور و هزاران چهره دیگری که از افتخارات این استان   به شمار می‌روند ، روزگاری در خوزستان زندگی می کردند اما متاسفانه دوباره باید تاکید کنم که حاصل همه این  ظرفیت‌های اقتصادی  و افتخارات برای مردم  بیکاری و گرد‌و غبار است.

این عضو شورای شهر اهواز افزود: هر چند جنگ تحمیلی خیلی از روستاهای استان خوزستان را تخریب کرد و این استان از قافله پیشرفت عقب ماند و  بعد از آن نیز بی‌تدبیری‌های دولت‌های پس  از جنگ هم  مشکلاتی  برای مردم استان  ایجاد کرد که به مراتب بیشتر  از خسارات جنگ تحمیلی بود به طوری ک هاثارش هنوز هم در زندگی مردم نمایان است.

وی ادامه داد: از جمله این بی‌تدبیری‌ها احداث بیش از حد سدها بر روی رودخانه‌های مهم استان یعنی کارون، کرخه و دز و انتقال غیرکارشناسانه آب از سرشاخه‌های این استان به خصوص در  کارون و دز،  این استان پرآب و حاصلخیز را در سال‌های اخیر با بحران بی‌آبی مواجه کرده است. 

موسوی اضافه کرد : تعطیلی بخش عظیمی از فعالیت‌های کشاورزی استان، خشک شدن تالاب هورالعظیم و تبدیل آن از یک منبع مهم برای مردم غرب استان به منشا تولید ریزگرد ، از بین رفتن نخلستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بر اثر پایین آمدن آب رودخانه‌ها و نفوذ آب‌های شور ناشی از مد خلیج فارس، کم شدن شدید آب تالاب شادگان و باموژ و سوق دادن این تالاب‌ها به سرنوشتی مشابه هورالعظیم  و تعطیلی کامل فعالیت‌های کشتیرانی در تنها رود قابل کشتیرانی کشور یعنی کارون از دیگر خساراتی است که بی ندبیری مسئولان به مردم خوزستان زد‌ه است.

موسوی عنوان کرد: احداث سد گتوند در پایه کوه نمکی در شمال استان باعث شوری بیش از حد آب کارون شده و کشاورزی و دامداری بخش عظیمی از این استان را به مخاطره جدی انداخته است. عدم اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی و واگذاری غیر صحیح صنایع مهم استان به بخش خصوصی باعث تعطیلی و ورشکستگی این صنایع و بیکاری هزاران نفر شده است و صدها نمونه دیگر که همگی ازجمله مشکلات خوزستان است.

موسوی با اظهار تاسف از حفاری ده‌ها حلقه چاه در تالاب هورالعظیم این منطقه کاملاً بکر گفت : متاسفانه  این  زیستگاه جانوری را تبدیل به کارگاه عظیم نفتی کرده‌اند.ممنوعیت کشاورزان از انجام کشت‌های پاییزه و تعطیلی مزارع باعث مهاجرت روستائیان به شهرها و ایجاد حاشیه‌نشینی گسترده در مجاورت شهرها شده است. استخدام‌های بی‌رابطه و غیر بومی در صنایع استان باعث بیکاری هزاران نفر از جوانان استان شده است. عدم توجه به توسعه فضاهای آموزشی در نقاط مختلف استان باعث شده تاکنون در بسیاری از شهرستان‌ها حتی کلانشهر اهواز برخی کلاس‌های دانش‌آموزان در کانکس‌ها برگزار شود. عدم احداث تصفیه‌خانه‌های صنعتی، فاضلاب در اکثر شهرهای استان به خصوص اهواز علاوه بر آلودگی آب رودخانه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی مشکلات و بیماری‌های فراوانی‌ را برای انسان و دام به وجود آورده است.

وی در ادامه گفت:‌ جناب آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهور به خوبی یاد دارید که مردم خوزستان با شعار «ما که هوا نداریم، ولی هوا تو داریم» به سوی صندوق‌های رای رفته و رای اعتماد خود را به شما تقدیم کردند. به راستی وقتی که ریزگردها به صورت مداوم و دود ناشی از احتراق گاز خام،‌سوزاندن مزارع نیشکر و مزید برهم احتراق نیزارهای هورالعظیم طبیعی‌ترین حق خدادادی هر انسان در هوای سالم است را از آنها گرفته چگونه سر بر بالین گذاشته و با چه خیال آسوده‌ای به کار خود ادامه می‌دهید؟

این عضو شورا گفت: ریاست محترم جمهوری چرا وقتی صحبت از آب، گاز و نفت می‌شود می‌گویید این منابع ثروت ملی است و باید برای کل کشور هزینه و مصرف شود اما وقتی زمان اختصاص بودجه می‌رسد، خوزستان را با این همه خیرات و برکاتش برای کشور ملی نمی‌بینید. چرا دولت در پرداخت سهم خود به طرح متروی اهواز سهل‌انگاری کرده و طرح ده‌ساله را نیمه‌کاره رها کرده است. آیا شایسته است مردم خرمشهر و آبادان که جراحات جنگ تحمیلی را هنوز با خود به یدک می‌کشند 30 سال پس از پایان جنگ این‌گونه باید با مشکلات دست و پنجه نرم کنند و حتی برای آب شرب در مضیقه باشند، آیا قابل قبول است این دو بندری که بیشترین صادرات و واردات کشور را انجام می‌دادند و روزی نگین ایران و خلیج فارس بوده‌اند امروز مردمانش اینگونه با مشکلاتی مانند بیکاری و بی‌آبی مواجه شوند؟

مسجد سلیمان و  گذشت 5سال از وعده‌ها

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها افزود: آیا شایسته است مسجد سلیمان شهری که اولین چاه نفت خاورمیانه در آن حفاری شده و روزگاری بخش عظیم درآمد کشور را تامین می‌کرد امروز به دلیل پایان یافتن ذخایر نفتی‌اش مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته و جوانان غیورش برای کسب درآمد حلال آواره شهرستان‌ها و دیگر استان‌های کشور شوند؟ آیا شایسته است بندر ماهشهر با آن صنایع عظیم پتروشیمی امروز بیشترین آمار بیکاری را داشته باشد؟ جناب آقای روحانی به یاد دارید در دولت قبل در سفر خود به اهواز خطاب به مردم فرمودید از هفته بعد مردم اهواز از آب با کیفیت و تصفیه شده استفاده خواهند کرد. اکنون 5 سال از این وعده شما می‌گذرد و ما همچنان منتظر تحقق اش هستیم. ریاست محترم جمهور آیا خبر دارید برخی از شرکت‌ها در استان خوزستان تا کنون بیش از هشت ماه از حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده‌اند؟ در حالی که با وضع موجود حتی در صورت پرداخت به موقع حقوق‌ها نمی‌توان زندگی خود را ارائه کرد چه رسد به تاخیر در پرداخت، آن هم قریب به یک سال است.

وی در پایان گفت: آقای رئیس جمهور شما که با وعده اشتغالزایی پا به میدان رقابت گذاشتید اکنون بعد از گذشت 5 سال از دولت شما نه تنها اشتغالی برایی جوانان خوزستانی ایجاد نکردید  بلکه هزاران جوان و به عبارتی هزاران خانواده به دلیل بی‌تدبیری و بی‌برنامگی شما  بیکار شدند.

همان  بی‌تدبیری‌ها که ارومیه و زاینده‌رود را خشکاند در حال نابودی خوزستان است/ 5 سال در انتظار تحقق وعده‌های رئیس جمهور

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز