خبرگزاری کار ایران

مدیر پایگاه میراث جهانی جغازنبیل خبرداد:

تجهیز زیگورات چغازنبیل به سیستم پایش و مانیتورینگ دیجیتال

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۵۹۴

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت ‌تپه از تجهیز زیگورات چغازنبیل به سیستم پایش و مانیتورینگ دیجیتال خبر داد.

به گزارش ایلنا، عاطفه رشنویی، با اشاره به تجهیز زیگورات چغازنبیل به سیستم پایش و مانیتورینگ دیجیتال بیان داشت: این اقدام برای نخستین بار در یکی از آثار جهانی ایران و با هدف افزایش داده‌های شناختی و پایش تدریجی بنا صورت گرفت.
 
وی شناخت ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها، بالابردن دقت داده‌های معماری، آگاهی از کنش‌‌ها و واکنش‌‌های سازه‌ای در مقیاس بسیار دقیق را از نتایج بهره‌برداری از سیستم پایش دیجیتال عنوان کرد.

رشنویی در ادامه تصریح کرد: این شناخت دقیق سبب جهت دهی راهبردهای مداخلات حفاظتی می شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌ تپه افزود: پیش از این و در فاز نخست از دور جدید مطالعات آسیب‌ شناسی، ارزیابی وضعیت سازه‌‌ای بنای زیگورات به صورت کیفی و براساس ارزیابی ترک‌ها با شاهدهای گچی و کرک مترهای دستی انجام شده است.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: در فاز دوم مطالعات جدید، پایش به صورت دقیق و کمی با استفاده از ابزار دقیق متناسب با روش‌ های نوین حفاظت و مرمت در دستور کار قرار گرفت.

وی اذعان داشت: ابتدا با استفاده از داده‌های فاز نخست، سیستم پایش دیجیتال متناسب با وضعیت و آسیب‌‌های زیگورات شناسایی و سپس ابزارهای مورد نیاز شامل کرک‌مترهای دیجیتال با دقت 0/001 میلی ‌متر برای پایش ترک‌‌ها و تیلت ‌متر با دقت 0/05 درجه برای پایش تغییر شکل‌‌های بنا، تهیه، جانمایی و نصب شدند.

عاطفه رشنویی با اشاره به برنامه آینده بهره‌برداری از این تجهیزات بیان کرد: با استفاده از داده‌های به‌ دست‌آمده از مانیتورینگ دیجیتال، آسیب‌های ثبت‌ شده و گونه ‌شناسی رفتارهای سازه‌ای، سناریوی رفتار سازه‌‌ای بنا تدوین خواهد شد تا به عنوان مرجعی علمی مبنای مداخلات حفاظتی آینده در میراث جهانی چغازنبیل قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز