خبرگزاری کار ایران

استاندار استان مرکزی مطرح کرد:

زیرساخت تغییر الگوی اشتغال در خنداب فراهم است

asdasd
کد خبر : ۶۴۷۹۷۸

استاندار مرکزی در هشتاد و دومین نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در شهرستان خنداب ، گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها زیر ساخت‌های لازم برای تغییر الگوی اشتغال از کشاورزی به صنعت در خنداب فراهم شده است.

به گزارش ایلنا از اراک، آقازاده استاندار مرکزی اظهار کرد: با ایجاد پست برق 230 به 63 کیلوولت لجور در شهرستان خنداب زیر ساخت های مناسب برای تامین برق مورد نیاز صنایع و حضور سرمایه گذاران در این شهرستان فراهم شده است.

وی ادامه داد: 95 درصد فعالیت های عمرانی پست برق لجور در شهرستان خنداب انجام شده و در کمتر از دو ماه دیگر این زیر ساخت حیاتی در خنداب به بهره برداری می رسد.

استاندار مرکزی گفت: بهره برداری از این پست برق  زمینه تغییر الگوی اشتغال از کشاورزی به فعالیت های صنعتی یا توسعه صنایع تبدیلی در این شهرستان را فراهم می سازد.          

استاندار مرکزی بیان کرد: پست برق لجور با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال در شهرستان خنداب ایجاد شده است که اقدمی اساسی برای انجام پروژه های بزرگ با سرمایه های خصوصی و ملی در این شهرستان  است.

آقازاده افزود: با اقدامات مناسب مدیریتی انجام شده آب در رودخانه قره چای که از شهرستان خنداب عبور می کند جاری شده که این مهم افزایش تراز آب در این شهرستان را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: با انجام این کارهای بزرگ شهرستان خنداب کم کم می تواند به موقعیت خود دست یابد و زمینه برای توسعه هر چه بیشتر این شهرستان فراهم می شود.

استاندار مرکزی با یادآوری تولید یک میلیون و 200 هزار قطعه در مجتمع کشت و صنعت محمد آباد شهرستان خنداب گفت: اکنون 10 درصد تولیدات ماهیان زینتی استان در این شهرستان تولید می شود که با توجه به ظرفیت های شهرستان می توان با ایجاد شهرک ماهیان زینتی و گلخانه ای زیر ساخت های اشتغال را افزایش داد.

آقازاده سرمایه گذاری را زمینه ایجاد اشتغال و توسعه دانست و گفت: تلاش برای بستر سازی در جهت جلب و جذب سرمایه گذار باید رویکرد مدیران استان باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری نیز در این نشست گفت: پایه اشتغال در شهرستان خنداب کشاورزی است که باتوجه به تغییر اقلیم و کاهش باراندگی ها، تغییر الگوی اشتغال در این شهرستان ضروری است. 

 فرخی افزود: با توجه به ظرفیت های صنعتی شهرستان خنداب اقداماتی جدی برای ایجاد اشتغال در شهرستان انجام نشده است.

وی ادامه داد: اکنون در برخی حوزه ها از جمله بهداشت و درمان، حمل و نقل و راهداری، طرح برای بهره مندی از تسهیلات اشتغال روستایی به بانک ها معرفی نشده است.

فرماندار شهرستان خنداب نیز در این نشست گفت: بر اساس سرشماری سال 94، 55 هزار نفر جمعیت در این شهرستان وجود دارد که این جمعیت نسبت به سرشماری سال 90 حدود پنج هزار نفر کاهش یافته است. 

حاج علی بیگی افزود: مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت و رشد و توسعه شهرستان خنداب است. 

وی ادامه داد: 90 میلیارد ریال اعتبار تسهیلات اشتغال روستایی به شهرستان خنداب اختصاص یافته که 300 طرح برای دریافت این طرح ها توسط کمیته فنی شهرستان بررسی و به استان معرفی شده است. 

فرماندار شهرستان خنداب گفت: 217 مورد از این طرح ها در کمیته فنی استان تصویب به بانک های عامل معرفی شده است. 

وی افزود: چهار هزار و 500 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان سال گذشته از گندمکاران این شهرستان به صورت تضمینی خریداری شد که این رقم از ابتدای فصل برداشت در سال زراعی جاری تا کنون به هشت هزار تن افزایش یافته است.

حاج علی بیگی گفت: 190 حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان خنداب وجود دارد که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده 50 درصد این چاه ها، امسال مسدود می شود.

وی ادامه داد: 85 درصد اعتبار مورد نیاز اجرای سامانه آبیاری نوین به صورت یارانه ای توسط دولت پرداخت می شود و بقیه آن توسط کشاورزان تامین می شود.

فرماندار شهرستان خنداب ادامه داد: پرداخت تسهیلات برای اجرای سامانه آبیاری نوین متوقف شده است که این مهم مشکلاتی را برای کشاورزان خندابی به همراه داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز گفت: بر اساس سند استراتژیک راهبردی از هر استان یک شهرستان کمتر توسعه یافته انتخاب و به وزارت کشور معرفی شود.

 یادگاری افزود: بر این اساس شهرستان خنداب در استان مرکزی انتخاب و به وزارت کشور معرفی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: 125 هزار تن گندم شامل 50 درصد محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان تاکنون از گندمکاران خریداری و در سیلوها ذخیره شده است.

وی ادامه داد: اکنون 650 هزار تن ظرفیت ذخیره گندم در استان مرکزی وجود دارد که ظرفیت این مراکز 200 هزار تن از میزان تولید گندم سالانه استان بیشتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یاد آور شد: یک سوم اراضی مستعد اجرای سامانه آبیاری نوین در استان به این سامانه تجهیز شده است و 2 سوم این اراضی باقی مانده است.

آنجفی اظهار داشت : 10 درصد یارانه کشمش خریداری شده از کشاورزان تاکنون باقی مانده است که تا 2 روز آینده این مبلغ به حساب کشاورزان واریز می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان  نیز در این نشست گفت: ۱۱ طرح با اعتبار 58 میلیارد ریال و اشتغال زایی ۱۴۵ نفر در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی در بانک ها مصوب شده است.

حاجی پور افزود: با توجه به محدودیت ها در تدوین سند استراتژی و راهبردی استان حضور متقاضیان در حوزه پوشاک، صنایع غذایی، دارویی و گیاهان دارویی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

گفتنی است استاندار مرکزی در سفر به شهرستان خنداب ضمن شرکت در نشست اقتصادمقاومتی از پست برق 230 به 63 کیلوولت لجور، کارگاه بسته بندی، کشمش پاک کنی و مجتمع کشت و صنعت محمد آباد بازدید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز