خبرگزاری کار ایران

عیدی در گفت‌وگو با ایلنا:

نگاه به جشنواره فیلم کودک و نوجوان باید فرایند محور باشد/ فضا را باز کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۱۷۱

جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان برای همیشه در خانه خودش اصفهان ساکن و محمد عیدی به‌عنوان مدیر اجرایی این جشنواره انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، نگاه متفاوت او به جشنواره و حضورش روز آزمون فراخوان داوری و خبرنگاری از جمله دلایل مصاحبه ما با محمد عیدی بود که در زیر می خوانید.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برنامه‌ریزی‌ها که امسال برای جشنواره شده و می‌شود، فرصت مناسبی را برای کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند که در فضاهای هنری شرکت کنند و این یکی از مولفه‌های حقوق فرهنگی است که برای رویدادهای بزرگ هنری و فرهنگی، فرصت‌های مناسب و برابر برای شهروندان به ویژه برای کودکان و نوجوانان ایجاد کند. ما نیز بر همین اساس عمل می‌کنیم به ویژه که مشهور به شهر دوستدار کودک هستیم.

امسال نسبت به سال گذشته استقبال از جشنواره بسیار بیشتر بوده است. این موضوع از شرکت بیش از 700 کودکان و نوجوانان در فراخوان داوری و خبرنگاری کاملا مشهود بود. به نظر شما دلیل آن چیست؟

یکی از دلایلش تغییر رویکرد نسبت به نوع نگاه به جشنواره است. قصد ندارم بگویم در دوره‌های قبل نگاه درستی به جشنواره نمی‌شده است. می‌توان به جشنواره دو نگاه متفاوت داشت. یکی اینکه جشنواره را رویداد نقطه‌ای دید که از یک بازه زمانی آغاز و در تاریخ مشخصی تمام می‌شود. سال بعد نیز در همین بازه فعالیت می‌کند. نگاه دیگر این است که جشنواره را فرایند محور ببینیم که در طول سال هم، سیال و در شهر جریان دارد و در نقطه‌ای حاصل آن فرایند در جشنواره تبلور پیدا می‌کند. اگر این‌گونه نگاه شود، قاعدتا باید برای آن بسترسازی کرد و گروه‌های زیادی را در آن شرکت داد. این دو نگاه دو رفتار متفاوت فرهنگی ایجاد می‌کند که نگاه اول جشنواره را فقط یک اتفاق می‌بیند و رفتار دوم بسترسازی و فرایند محوری را دنبال می‌کند. همین تغییر رویکرد سبب شده نگاه ما به جشنواره فرایند محور باشد. ما فضا را باز کرده‌ایم که همه علاقه‌مندان به جشنواره بتوانند در آن شرکت کنند و همین دلیل استقبال کم نظیر در بخش فراخوان داور و خبرنگار بود.

از جمعیت 700 نفری شرکت‌کننده در آزمون خبرنگاری و داوری تنها 31 نفر به عنوان داور و 15 نفر به عنوان خبرنگار انتخاب خواهند شد. تکلیف سایر شرکت کنندگان چه خواهد شد؟

ما برای هدایت و پاسخ به علاقه‌مندی این افراد و سایر کودک و نوجوانان علاقه‌مند به حوزه سینمای کودک و نوجوان، مدرسه‌ای با همین عنوان تاسیس کردیم. به نظر می رسد با این نگاه می توان آن اتفاقی که همه انتظارش را داریم و دنبال پایتخت شدن اصفهان در تولید فیلم کودک و نوجوان هستیم را به سرانجام برسانیم. تمام بچه های علاقه‌مند به حوزه فیلم و سینمای کودک اعم از بازیگری، کارگردانی و نویسندگی می‌توانند به مدرسه فیلم مراجعه کنند.

سال‌های قبل بخش‌های خاصی از شهر درگیر جشنواره می‌شدند و خیلی از مناطق یا از برگزاری آن بی خبر بودند یا خیلی کم از آن مطلع شدند. آیا امسال شاهد تبلیغات گسترده برای سی و یکمین دوره خواهیم بود؟

یکی از مولفه‌های شهر فرهنگی رعایت حقوق فرهنگی است. حقوق فرهنگی بر این اصل استوار است که هر رویداد فرهنگی برای شهروندان با صرف کمترین زمان ممکن و طی کمترین مسافت ممکن انجام شود . این نگاه به حقوق فرهنگی موجب می شود که جشنواره را در خود شهر هم به صورت مرکز پیرامون ببینیم. یعنی یک هسته مرکزی داشته باشد و در 15 منطقه شهری نیز وارد شود که برای آن برنامه ریزی هایی صورت گرفته و حتی شهرهای همجوار اصفهان نیز برای جشنواره مورد نظر ما هستند.

- برنامه‌های جانبی جشنواره چیست؟

نظر و قرار این است که همه از فضای جشنواره در سراسر شهر اصفهان بهره ببرند. پخش فیلم‌های نوستالژیک در محلات مختلف به‌ویژه محلات محروم، پخش فیلم در فرهنگسراها، برنامه‌های فرهنگی مرتبط با جشنواره که اجازه می‌دهد حس و فضای جشنواره بر کل شهر غلبه کند از جمله برنامه‌های جانبی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان هستند. این را اضافه کنم که در خود اجرای برنامه‌ها هم به‌صورت نقطه‌ای نگاه نکردیم و به صورت فرایند محور همه محلات را درگیر خواهیم کرد.

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز