خبرگزاری کار ایران

در سمینار "هویت فرهنگی در توسعه پایدار شهری" مطرح شد؛

دعوت از بخش‌خصوصی برای احیای بافت‌های تاریخی اصفهان/ عدم امکان رسیدگی به 22 هزار اثر تاریخی در اصفهان

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۴۵۴

برنامه توسعه استان اصفهان در سه محور تعریف شده که گردشگری یکی از آن‌ها است. بر همین اساس دوستداران میراث فرهنگی شهر دست به ابتکار جالبی زده و در احیای بافت تاریخی و کهن استان با هدف توسعه زیر ساخت های گردشگری ورود کرده‌اند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، برگزاری نخستین نشست پنل تخصصی" میراث فرهنگی؛ ابزار توسعه پایدار اصفهان "در خانه تاریخی دهدشتی حاصل این ابتکار عمل بود.

احیای بافت ناکارآمد شهری

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، ستاد باز آفرینی شهری در سطح ملی تشکیل شده و در سطح استان ها و شهر ها توسعه یافته است. فریدون اله یاری با اشاره به اینکه دبیر خانه این ستاد در اداره کل راه و شهرسازی استان دایر شده ادامه داد: وظیفه این ستاد احیاء بافت ناکارآمد شهری است که الزاما همگی فرسوده نیستند و البته واجد ارزش تاریخی نیز هستند.

وی تصریح کرد: رویکرد ما در سال های قبل اینگونه بود که به دلیل عدم دسترسی آسان آتش‌نشانی، امداد و نجات و حمل و نقل، این بافت ها تخریب می شد. این یعنی پاک کردن صورن مساله، چرا که این نهادها و سازمان باید خود را مطابق با شرایط موجود به روز رسانی کنند نه ما بافت تاریخی را تخریب کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه تغییر رویکرد نسبت به بافت های تاریخی کهن اصفهان شکل گرفته است تصریح کرد: زمانی تخریب بافت های قدیمی از سوی مدیران به عنوان یک امتیاز مثبت از بابت داشتن دل و جرات آن مدیر برای نابودی یک اثر و مثلا عریض کردن آن کوچه و خیابان یاد می شد، ولی الان شاهد تغییر رویکرد و نگرش مسئولان و مردم برای حفظ و صیانت از آثار قدیمی و کهن هستیم.

وی یادآور شد: استان اصفهان دارای 22 هزار اثر واجد ارزش تاریخی است که با وضعیت بودجه در شرایط فعلی امکان رسیدگی به همه آن عملا وجود ندارد. از سوی دیگر با توجه به تعداد بالای آثار، این اداره در طول سال در نهایت موفق به رسیدگی به 500 اثر خواهد بود و سالانه 21 هزا رو 500 اثر باقی می ماند. در نتیجه نیازمند ورود بخش خصوصی برای نگهداری و توسعه زیر ساخت های گردشگری هستیم.

اله یاری خاطر نشان کرد: امیدواریم  سمینار عملی تخصصی " هویت فرهنگی در توسعه پایدار شهری" برخلاف سیمنارها و همایش های مجلل و پر زرق و برقی که هرساله با کمترین خروجی برگزار می شود، بسیار ساده ولی پر محتوا و با حضور حداکثری بخش خصوصی و جامعه هتل داران و سرمایه گذاران در آبان ماه برگزار شود و بتوانیم گام های موثر و مفیدی برای رونق گردشگری و توسعه پایدار شهر از این صنعت برداریم.

تخریب بافت های تاریخی واجد ارزش

یکی از معضلات جامعه مدرن شده ما، عبور از همه ارزش ها به اسم توسعه است. توسعه نامتوازن شهری که غالبا خود را در ساخت خانه های مجلل و پاساژهای چند طبقه نشان داده و می دهد. وقتی کف شهر می ایستید کمتر چشم‌تان به مناره ها و گنبدهای فیروزه ای برمی خورد و در اصلاح کارشناسی، خط آسمان شهر به حجم ساختمان های پنج و شش طبقه منتهی می شود و خبری از دار و درخت و گنبد نیست.

احسان حسینی از جمله معمارانی است که با تخریب بناهای تاریخی و کهن موافق نیست . به گفته وی بافت های قدیمی دارای ارزش تاریخی، از عوامل هویت بخشی شهر هستند که باید برای آن ها عملکرد جدیدی تعریف کرد و در غالب این عملکرد آن ها را حفظ کرد.

اولین نشست پتل تخصصی " میراث فرهنگی؛ ابزار توسعه پایدار اصفهان" با هدف حفظ هویت های تاریخی و جذب سرمایه گذار برای ارائه تعریف جدیدی از عملکرد بافت فرسوده واجد ارزش تاریخی با حضور مقامات و مسئولان استانی و شهری و سرمایه گذاران و هتلداران برگزار شد تا در جلسات آینده بتوان شاهد تدوین اساس نامه ای جامع برای سمینارعملی تخصصی " هویت فرهنگی در توسعه پایدار شهری" باشیم که در 19 آبان سال جاری برگزار می شود باشیم.

 

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز