خبرگزاری کار ایران

کلانتری در اراک:

حقابه از دست رفته تالاب‌های کشور باید برگردد/آلودگی هوای اراک نسبی است

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۳۴۹

معاون رییس جمهوری در جریان بازدید از تالاب میقان اراک ، گفت: حقابه از دست رفته تالاب های کشور برای احیای این سرمایه های ملی باید بازگردد.

به گزارش ایلنا از اراک، عیسی کلانتری اظهار کرد: وضعیت تالاب‌های کشور به هیچ عنوان خوب نیست و تالاب‌های مهم کشور از جمله دریاچه ارومیه، هامون، بختگان، میقان، هورالعظیم و شادگان در انتهای حوزه‌های آبریز قرار دارند و از نظر منابع آبی در شرایط خوبی نیستند. 

وی ادامه داد: کاهش حجم آب رودخانه‌ها در سال‌های اخیر بر شرایط تالاب‌های کشور بیشترین تاثیر منفی را داشته و کم بارشی نیز مزید برعلت است. 

رییس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: میزان بارش‌های کشور سال‌جاری نسبت به مدت مشابه قبل، 30 درصد کاهش دارد و بر اساس آمار کم بارشی در جنوب شرق کشور به بیش از 70 درصد رسیده است. 

وی گفت: موقعیت جغرافیایی اغلب تالاب‌های ایران برخلاف تالاب‌های عراق که در حاشیه رودخانه فرات قرار دارند، انتهای حوزه‌های آبریز است و با شرایط کنونی حتی رودخانه کارون نیز برای رسیدن به دریا مشکل حجم آب دارد. 

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: منابع دیگر کشور از جمله سفیدرود مقدار کمی آب دارد و طیف بزرگی از رودخانه‌های کشور از جمله زاینده رود خشک شده است. 

کلانتری با تاکید بر اینکه تنها راه احیای تالاب‌های کشور برگرداندن حقابه آنها است، افزود: اجرای برنامه‌های اصولی برای صرفه جویی در مصرف آب در مناطق بالادست تالاب‌ها ضروری است. 

وی عنوان کرد: الگوی کشت کشور به‌ویژه مناطق نیمه‌خشک باید به سرعت تغییر کند چراکه تالاب‌ها که سرمایه زیستی پایه هستند نباید قربانی تولید کشاورزی آب بر در مناطق بالا دست شوند. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: براساس بررسی وزارت نیرو تالاب‌های کشور سالانه نیازمند 11 و هشت دهم میلیارد مترمکعب آب است درحالیکه مطالعات محیط زیست حاکی از آن است که باید این حقابه 25 میلیارد متر مکعب باشد. حیات تالاب وابستگی شدید به آب دارد و بدون آب کافی به کانون تولید گرد و غبار و محل چالش‌های زیستی تبدیل می‌شود. 

معاون رییس جمهوری گفت: تالاب گاوخونی سالانه 175 میلیون متر مکعب حقابه دارد اما در شرایط کنونی، آبی در رودخانه زاینده‌رود جاری نیست که به گاوخونی برسد. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: سال‌های گذشته اراک یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور بود اما در حال حاضر آلودگی این شهر نسبی است.

وی افزود: مردم و مسئولان استان مرکزی به این نتیجه رسیده‌اند که باید آلودگی این شهر کاهش یابد و در این راستا اقدامات سازنده‌ای صورت گرفته است.

وی بیان کرد: تعداد روزهای آلوده کلانشهر اراک از 105 روز ناسالم در سال 95 به 63 روز ناسالم در سال گذشته رسیده که این کاهش 40 درصدی روزهای ناسالم، توفیق بزرگی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: استفاده از سوخت سالم و دارای استاندارد یورو چهار و پنج، توزیع گازوئیل با زیر 50 پی پی ام گوگرد و اقدامات موثر شرکت های آلاینده در کاهش آلودگی هوای اراک تاثیرگذار بوده است. امید است با همت مسئولان استان مرکزی در سه یا چهار سال آینده، اراک از لیست شهرهای آلوده کشور خارج شود.

وی درباره توزیع بنزین یورو پنج نیز گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد و حدود یک‌سوم بنزین کشور را با استانداردهای بالا تولید می کند.

وی گفت: وزارت نفت همه تلاش خود را به‌کار گرفته که بنزین تولیدی براساس استانداردهای قابل قبول محیط‌ زیست باشد و امید است این همت در بخش گازوئیل نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

معاون رئیس جمهوری افزود: مسئولیت ریزگردهای خارج از مرز برعهده کشورهای عراق، سوریه، و عربستان است و البته عراق در این راستا تلاش‌های مناسبی داشته و بخش عمده ای از آب فرات را راهی تالاب‌های حاشیه این رودخانه کرده است.

وی درباره برداشت‌های شرکت املاح معدنی ایران از تالاب میقان اراک گفت: تا زمانی که بقای تالاب به واسطه بهره برداری از بین نرود مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد.

کلانتری تاکید کرد: تالاب میقان اراک از زیبایی‌های ویژه‌ای برخوردار است و باید بیش از پیش به مردم معرفی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز