خبرگزاری کار ایران

در دیدار مسئولان شهری اصفهان و شهرکرد مطرح شد ؛

پیشنهاد امضای تفاهم نامه‌ فرهنگ و حقوق شهروندی بین اصفهان و شهرکرد

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۹۹۶

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: با توجه به گستردگی حوزه عمل شهرداری ها از جمله در زمینه فرهنگ، وجود نگاه جزیره‌ای در این نهادها، اکنون منسوخ شده و نیازمند تحول است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، معاون شهردار اصفهان و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار اصفهان و مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان روز گذشته مهمان مسئولان شهرداری شهرکرد بودند؛ دیداری که در آن از تفاهم فرهنگی، ایجاد خط همکاری و تعامل بین فرهنگی دو شهر اصفهان و شهرکرد سخن به میان آمد و بر دوستی هر چه بیشتر و عمیق تر شهروندان این دو شهر تأکید شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، در این دیدار پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه‌ای در حوزه فرهنگ و حقوق شهروندی میان شهرداری‌های اصفهان و شهرکرد مطرح و از سوی دو طرف مورد استقبال قرار گرفت. این تفاهم نامه در آینده نزدیک به منظور ایجاد خط همکاری بین شهرداری های اصفهان و شهرکرد، منعقد خواهد شد.

محمد عیدی افزود: با نگرش‌های جدید به فرهنگ طبیعتاً باید در حوزه شهرداری ها نیز نگرش جدیدی ایجاد شود. از طرفی این نگاه در خواهرخوانده‌ها نهادینه می‌شود؛ به این معنا که شهرداری‌ها با داشتن خواهرخوانده‌ها گامی فراتر از مرزهای ملی بر می‌دارند و روابط بین فرهنگی را تحقق می‌بخشند اما گویی در ایران این اتفاق رقم نخورده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اقتضائات جهانی شدن این است که بتوانیم ظرفیت‌های بومی خودمان را جهانی کنیم. وی با اشاره به نقش مهم شهرداری ها در ارتقای فرهنگی شهرها تصریح کرد: اگر قبلاً کارکرد شهرداری، صرفاً خدماتی بوده است امروزه وظیفه شهرداری ها تحقق شهر فرهنگی با سه شاخص شهری زیست‌پذیر، انسان محور و معناگراست.

عیدی ادامه داد: تعالی فرهنگی شهر محقق نمی‌شود مگر اینکه رابطه انسان و شهر را تصحیح کنیم. نمی‌شود کالبد را دید و انسان را ندید و یا بالعکس. از این رو لازم است شهرداری‌ها در حوزه منطقه‌ای مراودات گسترده‌تری را سامان دهند. وی در خصوص شکل‌گیری صنایع خلاق گفت: متأسفانه کشور ما موفق نشده در زمینه صنایع خلاق در بازارهای جهانی بروز و ظهور پیدا کند، امکان ندارد اصفهان به معنای اصفهان، به صورت مجرد در این کار موفق شود؛ مگر اینکه دست به دست هم داده و هم افزایی صورت گیرد تا این هدف محقق شود.

وی افزود: اگر در یک فرآیند تعاملی، ظرفیت‌ها به سطح منطقه و از سطح منطقه به ملی و جهانی تبدیل شود، طبعاً می‌تواند هم در زمینه معنوی و هم مادی برای ما سودآور باشد. شهرداری‌ها نمی‌توانند و ظرفیت ندارند که از طریق عوارض و شهرفروشی، خود را بازتولید کنند.

عیدی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های مختلف و اجرایی کردن آن‌ می‌توان زمینه‌ای را برای همکاری و استفاده از تجربیات شهرهایی از جمله اصفهان، شهرکرد و یزد که در یک خط طولی تمدنی شکل گرفته‌اند، فراهم کرد تا بتوانند خود را بازتولید کنند.

وی گفت: ایجاد کانون فرهنگی تمدنی با شهرکرد که دارای ظرفیت بالایی در سه حوزه فرهنگی، اجتماعی و هنری ورزشی است می‌تواند ارتباطات فرهنگی را گسترده‌تر کند، به نشاط اجتماعی کمک کرده و انسجام فرهنگی را التیام بخشد و همچنین موجب نزدیک شدن باورها و ارزش‌ها شود.

وی تأکید کرد: انگیزه ما ایجاد فضایی ملی به منظور تبادل تجربیات اصفهان و شهرکرد در تمامی حیطه‌ها از جمله فرهنگ شهروندی، حقوق شهروندی، مشارکت‌ها و تعاملاتی در حوزه تفریح و الگوهای مورد استفاده در شاخه‌های مختلف فرهنگی و هنری است. با ایجاد این تعامل بین اصفهان و شهرکرد، شهرکرد می‌تواند از ظرفیت 15 خواهرخوانده اصفهان و همچنین اصفهان از ظرفیت‌ خواهرخوانده‌های شهرکرد استفاده کند.

همچنین فتح‌اللهی عضو شورای اسلامی شهرکرد هم در سخنانی گفت: خوشحالم که دغدغه تعامل وجود دارد و اگر این دغدغه در گذشته نیز وجود داشت شاهد برخی مشکلات نبودیم.

وی ادامه داد: ای کاش مسئولان ما در گذشته به این فکر می‌کردند که چطور منافع حاصل از آب را تقسیم کنند نه کمیت آب را و این مهم میسر نیست مگر آنکه تشکل ها و کارگروه‌هایی از جمله کارگروهی که اکنون تشکیل شده است،  تصمیم‌گیری کند.

.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز