خبرگزاری کار ایران

انجمن دوستداران اصفهان با هدف تحقق«مدیریت محله محور» خواستار شد؛

بازسازی هویت در حال فراموشی محلات شهر اصفهان / نام‌های خیابان اصفهان به اسم پیشین بازگردد

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۶۶۰

بسیاری از خیابان‌های اصفهان دارای دو نام رسمی و مصوب نهادهای شهری و دیگری نام غیر رسمی و مردمی مبتنی بر هویت فرهنگی - تاریخی این شهرهستند .این موضوع گردشگران داخلی و خارجی را دچار سردرگمی کرده و حتی نشانی‌دادن به گردشگران را هم دشوار کرده است .

  «انجمن دوستداران اصفهان» و«دیده بان شهر» در نامه‌ای از شورای اسلامی شهر اصفهان خواست تا خیابان‌هایی که نام دوم آنها پس از گذشت چند دهه هنوز بین مردم پذیرفته نشده و مقبولیت عمومی نیافته است به همان نام پیشین باز گردد و از نام های دوم که اغلب نام شخصیت های سیاسی و مذهبی هستند، برای نام‌گذاری معابر و اماکن تازه احداث که هنوز در حافظه تاریخی مردم ثبت نشده‌اند، استفاده شود.

متن نامه بدین شرح است:

 به نام خداوند جان و خرد

اعضای محترم شورای اسلامی شهر اصفهان

با سلام واحترام به خاطره مردم و پاسداشت هویت شهر تاریخی اصفهان

نظر به ضرورت  به استحضار می‌رساند: همان‌گونه که آگاهید طی چند دهه گذشته نام‌‌گذاری خیابان‌ها، کوی‌ها، کوچه‌ها، میدان‌ها، بوستان‌ها و دیگر اماکن شهر تاریخی اصفهان به صورت روشمند و اصولی و در چهارچوب اصل حفظ هویت تاریخی محلات شهر و در خدمت توسعه فرهنگی شهر صورت نگرفته است و نگاه سلیقه‌ای و گاه غیرکارشناسی مدیران پیشین شرایطی را پدید آورده است که در حال حاضر بسیاری از خیابان‌های شهر اصفهان دارای دو نام رسمی و مصوب نهادهای شهری از یک سو و نام غیر رسمی و مردمی مبتنی بر هویت فرهنگی و تاریخی از سوی دیگر هستند و این وضعیت برای گردشگران داخلی و خارجی که به نقشه‌‌های رایج مراجعه می‌کنند ایجاد سردرگمی در نقشه خوانی می‌کند و حتی نشانی‌دادن به گردشگران را هم دشوار می‌کند.

با این حال جای بسی خشنودی است که شورای نامگذاری معابر اصفهان به تازگی نام های «دکتر فاطمی»، «باغ کاران» و «آتش» را  به خیابان‌های اصفهان بازگردانده است و امیدواریم که این نگاه مثبت به هویت تاریخی شهر اصفهان به یک رویه در اصلاح نامگذاری معابر تبدیل شود. قطعا جایگزین‌کردن نام خیابان ابوالحسن اصفهانی با باغ‌کاران به معنی نادیده گرفتن جایگاه علمی و فرهنگی این روحانی نیست و بی‌گمان این نام را ضمن حفظ شانیت برای یکی دیگر از مراکز فرهنگی شهر یا خیابان‌ها یا میدان‌ها می‌توان به کار برد.

بر این پایه، برای اصلاح وضعیت نابسامان فعلی و ایجاد وحدت رویه،  طرح  پیشنهادی ساماندهی نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی شهر اصفهان به شرح زیر تقدیم می‌شود:

خیابان‌هایی که نام دوم آنها پس از گذشت چند دهه هنوز بین مردم پذیرفته نشده و مقبولیت عمومی نیافته است به همان نام پیشین بازگردد و از نام های دوم که اغلب نام شخصیت های سیاسی و مذهبی هستند برای نام‌گذاری معابر و اماکن تازه احداث که هنوز در حافظه تاریخی مردم ثبت نشده‌اند، استفاده شود.

برای نمونه: برای خیابان های آپادانا اول و آپادنا دوم به جای نام های آیت الله قدوسی و 15 خرداد از همان نام های اصلی استفاده شود و نام های جدید برای خیابان های تازه احداث استفاده شود.

 

ردیف

نام جدید و پذیرفته نشده

نام قدیم و پذیرفته شده

1

میدان قدس

طوقچی

2

آزادگان

سعادت آباد

3

هشت بهشت شرقی

شاهزید

4

سپاه

سپه

5

ابوذر

آذز

6

شهید قندی

مهرداد

7

شیخ کلینی

مرداویج

8

قدوسی

آپادانا اول

9

15 خرداد

آپادنا دوم

10

سلمان فارسی

مشتاق دوم

11

محتشم کاشانی

دقیقی

12

شهید کیانی

کوله پارچه

 

در حال حاضر نام بسیاری از محلات قدیمی اصفهان در حال فراموشی است  پس  لازم به نظر می رسد که در نقشه های شهر، نام همه محلات قدیمی و جدید شهر احیاء شود و در نقشه های محله محور محدوده هر محله در هر منطقه شهری با تفکیک رنگ مشخص شود.

همچنین در نقاطی از هر محله شهر، شرحی از تاریخچه و وجه تسمیه و سوابق فرهنگی و تاریخی و مشاهیر محله نصب شود و نام یکی از خیابان های اصلی محله به نام همان محله نامگذاری شود.

بازسازی هویت در حال فراموشی محلات شهر اصفهان و تعیین محدوده آنها می تواند مقدمه ای برای ایجاد «مدیریت محله محور»باشد.

برای نمونه از محلات قدیم و جدید اصفهان همچون هزارجریب، تل واژگون، شهشهان، دردشت، حسن آباد، شمس آباد، لنبان، الیادران، شهرستان، جوباره و ... می توان نام برد.

اولویت نامگذاری خیابان ها و میادین و فرهنگسراها و... در اصفهان به نام شخصیت های تاریخی و فرهنگی معاصر اصفهان قرار گیرد.

 

نام پیشنهادی

1

جمالزاده

2

میرزاآقا امامی

3

نایب اسدالله

4

استاد کسایی

5

استاد شهناز

6

تاج اصفهانی

7

پروین دولت آبادی

8

استاد فرشچیان

9

دکتر هنرفر

10

عباس بهشتیان

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز