خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اداره میراث فرهنگی زنجان :

مردنمکی ۲۳۰۰ ساله در فهرست آثار ملی جای گرفت

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۹۴۰

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مرد نمکی شماره چهار که سالم‌ترین و کامل‌ترین مومیایی مکشوفه از معدن نمک چهرآباد زنجان، با قدمتی ۲۳۰۰ ساله ،در فهرست آثار ملی جای گرفت.

به گزارش ایلنا از زنجان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، یحیی رحمتی اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور مرد نمکی شماره  4  که سالم­ترین و کامل­ترین مومیایی مکشوفه از معدن نمک چهر آباد با قدمتی 2300 ساله است، ثبت ملی شد.

وی افزود: این مرد نمکی هم اکنون در موزه مردان نمکی عمارت ذوالفقاری زنجان نگهداری می شود و به‌رغم آسیب دیدگی به هنگام مرگ تقریبا بیشتر قسم‌ت­های بدن سالم باقی مانده است که شامل مجموعه استخوان­ها و بافت نرم وی است که بر اثر از دست دادن آب بدن کاملا خشک شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: این مرد نمکی به هنگام کشف جسد در وضعیت دمر قرار داشت. به شکلی که صورت و قسمت جلوی بدن روی خاک قرار گرفته بود، دست­ها از ناحیه آرنج خم شده دست چپ روی زمین و دست راست در حالت تقریبا مشت شده بود . پای راست به صورت نیمه باز و پای دیگر جمع شده در زیر شکم قرار داشت.

رحمتی ادامه داد: با وجود شکستگی جمجمه در چند قسمت دلیل مرگ براساس تحقیقات انجام یافته فشار بر قفسه سینه و پارگی قلب در نتیجه ریزش تونل­ها و ریزش خاک و آوار روی وی بوده است.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام گرفته مشخص شد این مومیایی طبیعی، پسر جوانی بوده که به هنگام مرگ حدود 16 سال داشته است.

این مسئول افزود: قد این مومیایی 170 تا 175 سانتی متر است. بر گوش­هایش حلقه هایی از جنس نقره دیده می شود. موهای سر وی کوتاه و به رنگ خرمایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بیان داشت: به همراه این جوان مومیایی شده اشیای جالب توجهی نیز کشف شد.

وی با بیان اینکه یکی از این اشیا چاقوی فلزی با دسته استخوانی است که در غلافی چرمی به کمربند پارچه ای او بسته شده است،افزود:  از اشیای دیگر می ­توان به دو کوزه کوچک سفالی سالم اشاره کرد.

رحمتی تصریح کرد: همچنین طناب­های گیاهی، یک مهره کوچک با لعاب آبی، یک پی سوز سالم دود زده، 11 تکه سفال و ... نیز همراه این جسد یافت شده است.

وی با اشاره به پوشش این مومیایی نمکی، بیان کرد: از ویژگیهای بسیار مهم این مومیایی طبیعی، لباس کامل است که برتن او دیده می­شود. این لباس از بالا پوشی بلند، یک شلوار و کفش چرمی تشکیل شده است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز