خبرگزاری کار ایران

۱۵ روز با نمایش خیابانی؛ از سردرود تا بازار تبریز

پنجمین جشنواره بین‌المللی «تبریزیم» مهمان روزهای زمستانی تبریز

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۳۲۲

بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم روایتگر مسائل روزمره جامعه شد و هنرمندان برگزیده ادوار گذشته جشنواره تبریزیم در این راه سفیران شهروندان و مسئولان برای یکدیگر شدند و اشک و لبخند را مهمان روزهای زمستانی تبریز کردند.

به گزارش ایلنا به‌نقل از روابط‌عمومی سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تبریز، بخش مرور نوای آغاز پنجمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های خیابانی و فضای باز تبریزیم را در شهر به گوش همگان رساند و طی 15 روز، 30 اجرا را به نمایش عموم گذاشت.

هنرمندان در این بخش از جشنواره با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و شهروندان را با نمایش خیابانی آشنا و مسائل مختلف اجتماعی را گاه از زبان مردم و گاه از زبان مسئولان بیان کرده و در بیان آن زبان هنر را واسطه کردند.

"دیواری" که "دانه‌های خوشبتی" را به یادگار نشاند
نوای کاروان نمایش "بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم" ایستگاه به ایستگاه در شهر پیچید و "دیواری" شد که از " دانه‌های خوشبختی" سخن گفت و در کنار بیان موضوعات مختلف اجتماعی و شهروندی، ریشه‌های هنر این سرزمین را یادآور شد و پیوندی میان شهروندان و هنر نمایش برقرار کرد.

کاروان بخش مرور جشنواره تبریزیم با رویکرد مروری بر نمایش‌های برتر ادوار گذشته، آموزش شهروندی، ایجاد نشاط و زمینه مساعد برای آشنایی با نمایش خیابانی و استقبال از پنجمین دوره از جشنواره بین المللی تبریزیم در نقاط مختلف به میان شهروندان رفت.

پنج نمایش در این دوره به اجرا درآمد که "دانه‌های خوشبختی" از داشته‌های ارزشمندی هم‌چون محیط زیست، کتاب و هنرمندان سخن گفت و بر ضرورت حفظ آنها تاکید کرد.

"دیوار" از آلودگی بصری و دیوار نویسی‌ها نقد کرد که فضای شهری را دچار رخوت و افسردگی می‌کند و شهروندان را دعوت به رعایت پاکیزگی دیوارهای شهر و دیار خود کرد.

"نئنییم؛ نئجه ائلییم" نمایش دیگری بود که معضلات ترافیکی و مسافرکشی تاکسی‌ها را به تصویر کشید و زبان طنز، بیانی شد تا معضلات این بی‌قانونی‌ها را به نمایش گذارد.

"مهاجران" هم از حق همسایگی‌ها گفت و "گئتمه عمی جانا" دستفروشی و مشکلات اجتماعی آن را در قالب داستان روایت کرد.
 
15 روز با نمایش خیابانی؛ از سردرود تا بازار تبریز 

پنجمین جشنواره بین‌المللی تبریزیم کار خود را با بخش مرور آغاز کرد تا از یک سو نمایش‌های برگزیده دوره‌های گذشته خود را بازخوانی کرده باشد و از سوی دیگر فرصتی برای پیوند شهروندان و فضای شهری را با هنر نمایشی بوجود آورد.

این بخش در قالب برنامه 15 روزه به بازخوانی پنج نمایش در اماکن مختلف فرهنگی، تجاری، بازار سرپوشیده تبریز، پارک تاریخی ائل‌گولی و شهر سردرود پرداخت.

کاروان نمایش بخش مرور حال و هوای خاصی را در نقاط مختلف شهر رقم زد، بطوریکه شهروندان را به نقد و بررسی این اتفاق فرهنگی نشاند.

برنامه بخش مرور پنجمین جشنواره بین‌المللی تبریزیم با اجرا در اماکن فرهنگی تجاری لاله پارک، اطلس و ستاره باران کار خود را آغاز کرد و با استقبال بسیار خوب شهروندان مواجه شد.

پس از آن در میانه راه سری به اهالی بازار و گردشگران این مکان تاریخی زد که شهیر عضو هئیت امنای بازار تبریز ضمن قدردانی و استقبال از برگزاری این برنامه در محل بازار اظهار داشت: جای چنین برنامه هایی در بازار تبریز خالی بود و نمایش‌های خیابانی و موسیقی محلی باعث رونق بازار، ایجاد نشاط کسبه و شهروندان و جوانان می شود.
وی همچنین افزود: از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و دیگر نهادهای فرهنگی انتظار داریم که این برنامه‌ها را به صورت ماهانه برای بازار تبریز در نظر بگیرند که از یک سو فضای نشاط و شادی را به بازار آورده و کسبه از آن بهره‌مند می شوند و از سوی دیگر باعث رونق این مکان تاریخی و آشنایی گردشگران با فرهنگ و هنر این شهر می‌شود.

در ادامه پارک ائل گولی با حضور پرشور شهروندان مواجه شد به طوری‌که سرمای زمستانی را برای هنرمندان این عرصه همچون بهار زیبا و دلفریب کردند.

این درحالی است که گروه‌های نمایشی بخش مرور در شهر سردرود هم با استقبال و مهمان‌نوازی بسیار خوب اهالی این شهر و مسئولانش قرار گرفتند تا هنرمندان با دلی پر امید به آینده نمایش خیابانی در تبریز و دیگر شهرستان‌ها و جشنواره بین‌المللی تبریزیم در پنجمین دوره خود بیاندیشند.
 
جشنواره تبریزیم؛ فرصتی برای توسعه گردشگری
 
در این میان رئیس دبیرخانه تبریز 2018 ، جشنواره‌های نمایش همچون تبریزیم را فرصتی برای توسعه گردشگری دانست.

جواد شریف نژاد در حاشیه برگزاری بخش مرور پنجمین جشنواره بین‌المللی تبریزیم با اشاره به تاثیر تئاتر در حوزه فرهنگی اظهار داشت: تئاتر یکی از پایه‌های اصلی هنر بوده و با ارتباط مستقیم با مخاطب پیام را به صورت واقعی انتقال می‌دهد.

به عقیده شریف نژاد؛ پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم می‌تواند به واسطه ارتباطش با جشنواره‌های مختلف و حضور هنرمندان و گروه‌های خارجی به یک فرصت گردشگری تبدیل شود و در سالی که تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی بوده زمینه تبادل فرهنگی میان شهرهای مختلف کشور و خارجی بوجود آید.
 
تلنگری با طعم طنز و نمایش
 
نمایش خیابانی پا را از صحنه فراتر گذاشته و به میان مردم در شهر و خیابان‌ها می‌رود و ارتباط روانی با مخاطب برقرار می‌کند.

به عقیده کارگردانان بخش مرور پنجمین جشنواره بین‌المللی تبریزیم؛ موضوعات اجراها اغلب از دل خود مردم بیرون کشیده شده و به مشکلات و مسائل روز رسیدگی می‌کردند، این چنین موضوعات نمایش‌ها دغدغه مردم می‌شود و به دل مخاطب می‌نشیند و از این روست که نمایش‌های خیابانی تاثیرات فراوان و بسزایی بر مخاطب می‌گذارد.

حامد منافی کارگردان نمایش "دانه های خوشبختی" در حاشیه بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم با اشاره به واکنش شهروندان به این نمایش گفت: بازخورد خوبی از شهروندان گرفتیم و ارتباط تماشاگران با نمایش دانه‌های خوشبختی بسیار خوب بود.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان به چنین رویدادهایی در سطح شهر نیاز دارند، افزود: نمایش دانه‌های خوشبختی تلنگر ذهنی به تماشاگران می‌زند و مسائل آموزش شهروندی را انتقال می‌دهد.

همچنین جمال ساقی نژاد دیگر کارگردان نمایش‌های بخش مرور با بیان اینکه پنجمین جشنواره بین المللی نمایش خیابانی و فضای باز تبریزیم فرصت فرهنگسازی و آشنایی بیشتر جامعه با ذات نمایش خیابانی و طرح مسائل اجتماعی به زبان هنر را فراهم آورده؛ افزود: با این حال هنرمندان ضروریست به محل اجرای نمایش و موضوع مطرحی خود توجه کنند چراکه موضوعات مختلف در محل مناسب خود می‌توانند بازخورد درستی داشته باشند.

نخستین بخش از پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم با بخش مرور به پایان رسید اما آنچه بیش از همه در این روزها شهروندان به آن اشاره داشتند تنها یک پیام داشت؛ جای رویدادهای هنری در جای جای شهر خالیست و کوچک و بزرگ و پیر و جوان مردم سرزمینمان خواستار نشاط و تماشای هنرمندی هنرمندان در هر گذر و خیابان تبریز هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز