خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تشکیل نخستین تیم مرمت اضطراری آثار تاریخی در شوشتر

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۶۱۳

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر گفت: برای اولین بار در کشور گروه جهادی میراث فرهنگی در این شهرستان تشکیل و آغاز به کار کرد.

علی محمد چهارمحالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این تیم جهادگران میراث فرهنگی شوشتر متشکل از 20 نفر از فعالان اداره میراث فرهنگی این شهرستان و دانشجویان علاقمند از رشته‌های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی تشکیل شده است.

تشکیل نخستین تیم مرمت اضطراری آثار تاریخی در شوشتر

چهارمحالی افزود: وظیفه اصلی این گروه جهادی، مرمت اضطراری بناهای باستانی در شهرستان شوشتر است و تلاش دارد تا با انجام اقدامات مراقبتی و حفاظتی زیرنظر سازمان میراث فرهنگی اقدام به پایش و نگهداری بناهای تاریخی کرده و در حد توان در زمینه مرمت‌های اضطراری و همچنین پاکسازی‌های محیطی و معرفی آثار تاریخی این شهرستان اقدام می‌کند.

وی گفت: این تیم جهادی سال گذشته با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و با همکاری انجمن دوستداران روستای دشت بزرگ اقدام به مرمت پل تاریخی چک اول در تنگ عقیلی شوشتر کرد. 

وی با بیان اینکه تمامی هزینه‌های این بنای تاریخی توسط افراد گروه و از منابع شخصی تامین شده، افزود: علاوه بر زحمات اعضای گروه و زمانی که برای بازسازی این بنا صرف شده، تمامی مصالح مصرفی این پل تاریخی را افراد گروه و به صورت شخصی تهیه شد.

تشکیل نخستین تیم مرمت اضطراری آثار تاریخی در شوشتر

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر در ادامه اظهار داشت: بیشترین افراد این گروه جهادی دانشجویان رشته‌های مرمت، معماری، باستان‌شناسی، تاریخ و غیره هستند و از دفاتر بیمه‌ای تقاضا داریم این عزیزان را همیاری و در مدت مرمت این آثار باارزش تاریخی تحت پوشش بیمه قرار دهند. 

چهارمحالی خاطرنشان کرد:‌ از دیگر آثار با ارزش این شهرستان که چند روز پیش مورد بازدید قرار گرفت و نیاز به مرمت اضطراری دارد، مجموعه چاه‌های "تاته حسنی" در پیرامون شهر شوشتر است که قدمت این مجموعه چاه‌ها و آب انبارها به دوره اسلامی باز می گردد.

وی یادآورشد:‌ در گذشته قافله‌هایی که از این مسیر عبور می‌کردند و دسترسی به آب نداشتند از آب این مجموعه چاه‌ها و آب‌ انبارها برای خود و  احشام  استفاده می‌کردند. 

چهارمحالی گفت: یکی از جاده‌های تاریخی‌جاده شهرستان جاده خرماکشون است که شوشتر را به منطقه بختیاری وصل می‌کند. در حاشیه این جاده آب انبارهای زیبایی مانند آب انبار چاه سید ، آب انبار چاه پهلوان بداق ، آب انبار چاه پیرقلی و آب انبار چاه انجیری قرار دارد.  این آب انبارها در نوع خود یکی از خاص‌ترین آب انبارهای ایرانی هستند و معماری آنها الگو گرفته از شوادون‌های تاریخی خانه‌های شوشتر است .    ‌

وی افزود: برخی از این آب انبارها 20 تا 30 پله دارند و در پایین پله‌ها مخزن آب قرار دارد که در گذشته تا اواخر تابستان این چاه‌ها آب داشتند و هر زمان که خشک می‌شدند از فضای آنها مانند شوادون‌های قدیم شهرستان شوشتر برای استراحت در تابستان ها استفاده می‌شد. 

تشکیل نخستین تیم مرمت اضطراری آثار تاریخی در شوشتر

وی افزود:‌ هم اکنون مخزن یا در گویش محلی "تنیرک‌های" این آب انبارها مملو از رسوب شده و دیگر مانند گذشته روستاییان از آنها استفاده نمی‌کنند و به مرور زمان در حال مدفون شدن در رسوبات ناشی از بارندگی‌ها قرار دارد و به همین دلیل گروه جهادگران میراث با همکاری مرکز شوشتر‌شناسی و برخی دهیاری‌ها در نظر دارد تا اقدام به پاکسازی این آب انبارها کند و چند روز پیش از این مناطق بازدید و مقرر شد تا قبل از زمستان این عملیات آغاز شود.

چهارمحالی گفت: درخواست ما از مسئولان اداره‌های شهرستان شوشتر همکاری برای مرمت این آثار ارزشمند تاریخی است که با کمک‌رسانی و همکاری بتوانیم بهتر به این میراث ارزشمند رسیدگی کنیم چرا که اگر به این آثار ارزشمند توجه نشود ممکن است فردا برای مرمت آنها خیلی دیر باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر عنوان کرد: از همه مردم ایران می‌خواهم با تشکیل گروه‌های جهادی مشابه کار بازسازی و مراقبت از بناهای تاریخی استان‌های خود را با همکاری میراث فرهنگی آغاز کنند و منتظر کمک‌های دولتی نمانند چرا که این آثار متعلق به گذشته این مرز و بوم است و حفظ و نگهداری این آثار برای نسل‌های آینده وظیفه هر فرد ایرانی است.

وی با گفتن این شعر از سعدی در خصوص این کار ارزشمند به سخنان خود پایان داد که:
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل
و گر مراد بیابم بقدر وسع بکوشم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز