خبرگزاری کار ایران

استاندار: باغستان قزوین متولی مشخصی ندارد / باغستان سنتی قزوین در مسیر ثبت جهانی

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۰۳۸

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین باغستان سنتی قزوین به‌ عنوان یک میراث ارزشمند تاریخی در مسیر ثبت جهانی قرار دارد و ساخت و ساز در آن می تواند این فرصت را سلب کند.

به گزارش ایلنا جواد حضرتی در جلسه ستاد ساماندهی باغستان سنتی قزوین که در استانداری برگزار شد،گفت: درقزوین سه ظرفیت برای ثبت جهانی وجود دارد که به اعتقاد کارشناسان یونسکو، باغستان سنتی روان‌ترین مسیر برای این افتخار بین‌المللی است.

وی افزود: بنابراین اگر کارگزاران دولت می‌خواهند برای باغستان تصمیم بگیرند باید به نظریه در مسیر تعیین شده گام بردارند.

وابستگی حیات شهر به باغستان

استاندارقزوین نیزدراین نشست گفت:‌حیات شهر قزوین تا حدود زیادی بستگی به وجود باغستان سنتی دارد.

عبدالمحمد زاهدی افزود: مشکل اساسی در زمینهٔ باغستان بحث متولی امر است که باید ابتدا متولی حفظ و حراست از باغستان در غالب یک ساختار و سازمان مشخص‌شده و وظیفه هر دستگاه اجرایی در این زمینه معلوم شود.

به گفته استاندار،سازمان باغستان‌های شهرداری قزوین تعریف قانونی ندارد و تعریف یک سازمان قانونی در این زمینه ضروری است.

زاهدی گفت: نه دولت و نه باغداران به‌تنهایی قادر نیستند مشکلات پیچیده این مجموعه را برطرف کنند بنابراین لازم است با کمک مشاوران متخصص تصمیمات درستی گرفته شود.

مهم‌ترین نیازهای باغستان سنتی ابتدا آب و ایجاد راه دسترسی و سپس امنیت است که باید برای حل آن  تلاش کنیم.

استاندار: باغستان قزوین متولی مشخصی ندارد  / باغستان سنتی قزوین در مسیر ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در ادامه با اشاره به اینکه باید چاه خانه‌ها را احیا کنیم، گفت: به نظر می‌رسد ساخت اتاقک در باغستان منطقی نیست و اگر ساخت و ساز کنترل نشود امکان ثبت جهانی سلب خواهد‌شد.

وی در پایان گفت: آب در اطراف باغستان هست اما سوار باغ نمی‌شود و امکان استفاده از روان آبها در باغستان نیست و در شورای پنجم بسیار امیدوار هستیم ضمن بازنگری در مسائل گذشته اگر اشتباهی شده،جبران کنیم. برای تصمیم‌گیری در مورد باغستان هم بهتراست  باغداران در جلسات حضور داشته و نظر دهند تا راهکارها کاربردی باشد.

این باغستان میراث بزرگ قزوین است که در یک دشت کم آب از۱۲۰۰ سال قبل تا کنون این سرزمین را سبز نگه‌داشته واز خطر سیلاب هم در امان داشته است اما امروز با مشکلات فراوانی مانند کمبود آب و نداشتن راه دسترسی  روبروست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز