خبرگزاری کار ایران

معاون امور دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان:

آب‌های ساحلی کیش و ابوموسی کانون حوادث موتور لنج‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۹۲۰

معاون امور دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: عمده‌ترین کانون خطر این شناورها در آب‌های خلیج فارس پیرامون جزایر کیش و ابوموسی شناسایی شده است.

به گزارش‌ایلنا، مهدی نوفرستی با تشریح گزارشی در خصوص تجزیه و تحلیل‌های آماری سوانح شناورهای سنتی در آب‌های استان هرمزگان مربوط به دوره زمانی ۹۱ تا پایان سال ۹۵ تصریح کرد: تصادم، آبگرفتگی، آتش‌سوزی، به گل نشستن، آدم به دریا و ... از جمله سوانحی است که شناورهای سنتی را طی پنج سال اخیر به کام خطر فرستاده است.
 
وی تعداد سوانح دریایی مربوط به موتور لنج‌ها در آب‌های این استان را ۹۴ مورد عنوان کرد و افزود: علت ۶۰ درصد این سوانح آبگرفتگی و ۲۲ درصد هم آتش سوزی اعلام شده است.
 
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تحلیل‌های آماری صورت گرفته پیرامون دوره زمانی وقوع سوانح نیز خاطرنشان کرد: کمترین حوادث مربوط به لنج‌ها در سال ۹۱ با ثبت ۱۵ مورد و بیشترین سوانح در سال ۹۲ با ثبت ۲۲ مورد به وقوع پیوسته است. همچنین "شهریور" و "آذر" نیز به عنوان ماه‌های پرحادثه در سال اعلام شده‌اند.
 
نوفرستی سهم شناورهای لنج با بدنه چوبی را ۶۲ درصد کل شناورهای سانحه دیده اعلام کرد و افزود: طی پنج سال اخیر، ۲۹ درصد سوانح موتور لنج‌ها در آب‌های جزیره کیش، ۲۸ درصد در حوالی جزیره ابوموسی، ۱۶ درصد در آب‌های بندرلنگه، ۱۱ درصد در حوالی جزیره قشم، ۹درصد در محدوده دریایی جاسک و ۷ درصد در آب‌های ساحلی بندرعباس به ثبت رسیده است.
 
این مقام مسئول، وجود پمپ‌های روبین بنزینی، سیم کش‌های برقی غیر استاندارد، عدم رعایت نکات ایمنی در مکان‌های مربوط مخازن سوخت شناور، غیرایمن بودن محیط موتورخانه‌ها، استفاده از سیلندرهای گاز و وسایل آشپزی غیراستاندارد، نبود کپسول‌های اطفای حریق و کمبود خدمه بر روی موتور لنج‌ها در زمان سانحه را از جمله عواملی دانست که در بروز سوانح آتش سوزی در شناورهای سنتی بسیار تاثیر گذار است.
 
وی در بخش دیگری از اظهارتش به راهکارهای مدیریت و کنترل سوانح مربوط به موتورلنج‌ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: برای پیشگیری از بروز سوانح، شرکت‌های تعاونی باید یک نفر متخصص در امر دریایی و ایمنی جهت کنترل ایمنی لنج‌ها مشابه شناورهای مسافری در بندر حقانی را استخدام کنند و همچنین یک موتور لنج کشیک را برای شرکت در گشت امداد رسانی و کنترل نکات ایمنی ملزم آماده بکار داشته باشند. 
 
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان انجام تمرینات دوره‌ای اطفاء حریق، ممنوعیت استفاده از پمپ‌های بنزینی و جایگزینی آنها با پمپ‌های گازوییلی، بازرسی شناورها برای کنترل حضور حداقل خدمه بر روی لنج‌های مستقر در لنگرگاه و ممنوعیت تعمیرات با تجهیزات گرم در حوضچه بندر از جمله مواردی دانست که می‌تواند در پیشگیری از بروز سوانح دریایی مربوط به شناورهای سنتی بسیار اثرگذار باشد.
 
لازم به ذکر است، استان هرمزگان به دلیل همجواری با آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و قرار گرفتن در کناره تنگه استراتژیک هرمز، ۴۰ درصد نوار ساحلی و مرزهای دریایی کشور را به خود اختصاص داده است و برهمین اساس، به عنوان مهم ترین استان ساحلی و دریایی کشور شناخته می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز