خبرگزاری کار ایران

چابهار متولی راه اندازی اولین پایگاه سلامت در منطقه است

کد خبر : ۵۲۹۶۴۶

مدیرعامل سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد چابهار گفت: اولین پایگاه سلامت در روستای کمب(حاشیه شهر چابهار) توسط سازمان منطقه آزاد چابهار راه‌اندازی شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا عبدالرحیم کردی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در چابهار، اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار به عنوان حلقه اتصال سه قاره شرق اروپا ،جنوب آفریقا و آسیا میانه و شرقی براساس ظرفیت های قانونی نیازمند برنامه ریزی جدی است.

 وی افزود: برای اولین بار ، در دولت یازدهم مناطق آزاد ماموریت محور و ملزم به تعیین راهبردهای  مشخص شدند.

کردی خاطر نشان کرد: در تلاشیم تا در بحث فرآوری ، بسته بندی و صادرات محصولات شیلات فضای مناسبی برای صیادان و صنعتگران فراهم کند .‌

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت:در بحث فراوری و بسته‌بندی مواد‌غذایی،197 قرارداد سرمایه‌گذاری کوچک و متوسط در یک سال گذشته منعقد شده که تاکنون فعالان و سرمایه‌گذاران زیادی در این زمینه جذب و وارد فضای تولید شده‌اند.

 چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و ورودی برای بازار بزرگ فعالان اقتصادی است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص گنج پنهان در سواحل مکران اهمیت این منطقه را تشریح کرده اند،، در دولت فاز دوم پتروشیمی پایه گذاری شده از 18 مجموعه سایت پتروشیمی 7 مجموعه موفق به دریافت مجوزهای زیست محیطی شدند و یک مجموعه با پیشرفت بالای 20 درصد در حال ساخت است.

کردی بیان‌کرد: زیر‌ساخت‌های اولیه برای استقرار صنایع به صورت صددرصد محقق شده و آمادگی پذیرش هر واحد پتروشیمی را دارد.

این مسئول ادامه داد: تحقق پتروشیمی با گاز محقق می‌شود که در سال گذشته عملیات انتقال 30کیلومتر لوله‌گذاری در سایت انجام شده و امیدواریم ظرف 24 ماه آینده گاز را در چابهار داشته‌باشیم.

وی گفت: برنامه دوم بحث تولید فولاد براساس طرح جامع فولاد کشور جانمایی 10 میلیون تن فولا در چابهار است.

ساخت کوره احیای فولاد فنداسیون آغاز شده‌است.

کردی ادامه داد: برنامه سوم ما توسعه بندر و حمل و نقل و ترانزیت بوده که تا کنون توفیقات خوبی در این زمینه داشتهایم همزمانی و اتصال و پشتیبانی هر یک از این پروژه‌ها با مهم است، اتصال پتروشیمی به بندر بسیار مهم بوده و بر اساس طرح در حال اجرا است.

وی گفت: حدود 6 میلیون تن رفت و برگشت بار فولاد داریم، کشورهای آسیای میانه بیش از 160 میلیارد دلار مبالادت با شرق آسیا و آفریقای جنوبی داشته‌اند.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار ادامه داد: راهبرد دوم اثر بر اقتصاد محلی بود که با تکیه بر توانمندی‌های منطقه اقداماتی تعریف شد که هم اکنون 16 واحد فعال پتروشیمی که صددرصد محصولات آنها صادر می‌شود را در چابهار داریم.

این مسئول گفت: تولید در چابهار با رویکرد صادرات پایین‌ترین هزینه را به دنبال دارد، در بحث شیلات نیز شهرک تخصصی شیلات راه‌اندازی شده که با مطالعات امکان سنجی تمرکز را بر فراوری و بسته بندی و بازاریابی قرار داده‌ایم.

کردی اضافه کرد:فرآوری و بسته‌بندی برنج نیز از دیگر اقداماتی بود که در چابهار در حال انجام است و توسعه یافته به گونه ای که 13 واحد فراوری برنج در چابهار در حال فعالیت است.

وی افزود: در حال تبدیل شدن به قطب برنج هستیم، در بحث فراوری و بسته بندی مواد غذایی، 197 قرارداد سرمایه‌گذاری کوچک و متوسط در یک سال گذشته منعقد شده است، که تاکنون فعالان و سرمایه‌گذاران زیادی در این زمینه جذب و وارد فضای تولید شده‌اند.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار بیان کرد: راهبرد سوم مشارکت جوامع محلی است که اقدامات بسیار خوبی انجام شده است که مشارکت با سازمان های مردم نهاد و موسسات را آغاز کرده ایم، به گونه‌ای که عملیات بازسازی و بهسازی روستای تیس تنها روستای مستقر در منطقه آزاد آغاز شده و ساخت 24 کلاس درس در این روستا در حال انجام است.

این مسؤول گفت: در حوزه گردشگری خرید صنایع دستی را در دستور کار قرار داده‌ایم که هدایای ما در منطقه آزاد صنایع دستی مردم منطقه است، در بحث فروش صنایع دستی و حضور در نمایشگاه‌های بزرگ نیز اقداماتی تاکنون انجام شده‌است.

وی ادامه داد: در بحث توجه به مقوله ورزش نیز منطقه آزاد حامی اول تیم ملی کریکت شده و باشگاه کریکت در این منطقه در حال ساخت است.

این مسئول بیان‌کرد: ورزش‌های ساحلی و آبی نیز در چابهار به صورت ویژه پیگیری می‌شود، همچنین به زودی اردوی تیم ملی قایقراینی در چابهار برگزمی‌شود.

وی گفت:راهبرد چهارم انتقال دانش و تکنولوژی است که مرکز رشد واحدهای فناور در منطقه ایجاد و تفاهم نامه ابجاد پارک علم و فناوری در چابهار به وزارت علوم ارسال شده‌است.

کردی بیان کرد: راهبرد پنجم توسعه تعاملات بین المللی است که شرایط ویژه چابهار آن را برای سرمایه‌گذاران جذاب کرده‌است در سال گذشته حدود 100 هیئت خارجی به چابهار آمده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز