خبرگزاری کار ایران

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس مطرح کرد:

انتظار داشتیم در کابینه دوازدهم به سهم‌ زنان توجه می‌شد

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۳۹۲

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس ضمن تأکید بر اینکه مطالبات زنان بعد از گذشت قریب به چهل دهه از انقلاب اسلامی نباید به‌منزله چالش مطرح شود، گفت: انتظار داشتیم در موضوع کلانی همچون انتخاب کابینه به سهم‌ زنان توجه می‌شد که متأسفانه این مهم صورت نگرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از فارس، نشست هم‌اندیشی زنان مسلمان نواندیش فارس با محوریت مدیریت شهری؛ زن و رسانه با حضور جمعی از اعضای منتخب شورای پنجم شهر شیراز، اعضای جمعیت زنان نواندیش و اصحاب رسانه برگزار شد.

جملیه کریمی در این جلسه از خبرنگاران به‌ مثابه بزرگ‌ترین اهرم کنترل قدرت نام برد و گفت: خودسانسوری موجب تغییر دیدگاه جامعه به تولیدکنندگان و مروجان فرهنگ می‌شود؛‌ درصورتی‌که عملکرد صحیح خبرنگاران در انعکاس اخبار، مسئولان را در اتاقی شیشه‌ای قرار می‌دهد و بدین‌طریق می‌توان از فساد جلوگیری کرد.

وی مهم‌ترین خواسته جامعه خبرنگار را امنیت شغلی و مسئله رفاهی عنوان و ابراز امیدواری کرد این موضوع در دستورکار دولتمردان قرار گیرد.

وی افزود: یکی از الزامات جدی توسعه جوامع، عملکرد دولت‌ها در ایجاد ظرفیت‌ها و پدید آوردن فرصت‌های برابر برای همه اقشار جامعه، از جمله زنان است.  

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس، همچنین جنبش‌های اجتماعی با محور نهادهای مدنی و رسانه را از دیگر الزامات توسعه خواند و بیان داشت: باتوجه به چشم‌انداز بیست‌ساله توسعه‌محور و با نیم‌نگاهی به برنامه‌های پنج‌ساله متأسفانه راهبرد واضحی برای افزایش حضور زنان در جامعه و نقش‌آفرینی آنان در حوزه سیاست‌گذاری‌ها تعریف نشده است.

وی خطاب به اعضای منتخب شورای شهر گفت: از شورای شهر انتظار می‌رود به‌منظور استفاده بهتر از ظرفیت جامعه زنان طی چند ماه آینده، شاهد تحولات جدی در حضور زنان در حوزه مدیریت شهری باشیم.

در ادامه این نشست، مهدی حاجتی، منتخب شورای پنجم شهر شیراز خلأ حضور زنان را در حوزه مدیریت شهری به حبس زنان تشبیه کرد و گفت: تغییر و تحولات در عرصه عمومی، نگاه به زن را به‌صورتی مطلوب و امیدبخش تغییر داده است.

وی افزود: اگر قرار است رسانه رسالتی داشته باشد باید دست عرصه اجرایی را به طبقه فعال زنان پیوند زند و آنان را به سوی تدوین یک چارچوب تئوریک راهنمایی کند.

همچنین لیلا دودمان، دیگر عضو منتخب شورای شهر با اشاره به اینکه طی دو دهه اخیر شعارهای بسیاری درراستای تحقق عدالت جنسیتی مطرح شده است، عنوان کرد: فعالان حقوق زن توانسته‌اند برخی قوانین را حتی در مجلس به نفع زنان تغییر دهند؛ هرچند تا رسیدن به جایگاه والای زنان همچنان فاصله بسیاری وجود دارد.

وی به رشد ۶.۶درصدی حضور زنان در پست‌های مدیریتی اشاره کرد و گفت: دو رویکرد احقاق حقوق شهروندی و آزادی زنان و نیز تدوین برنامه‌های رشد و توسعه همه‌جانبه در راستای رسیدن به عدالت اجتماعی باید دوشادوش هم پیگیری شود.

در ادامه این نشست احمد تنوری نیز به برخی اصلاحات قانونی درخصوص زنان اشاره کرد و گفت: با آنکه درحوزه تصویب قوانین گام‌هایی رو به جلو برداشته شده‌ است، اما همچنان باید فعالیت‌های جدی‌تری صورت گیرد.

این عضو منتخب شورای پنجم شهر شیراز تأکید کرد: در این دوره که در دولت و مجلس رویکردی مثبت به زنان وجود دارد و همچنین با انتصاب اخیر در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌توان امیدوار بود برای برخی مسائل مربوط به زنان از لحاظ فقهی و شرعی راه‌حل‌هایی ارائه شود.

تنوری افزود: فرهنگ‌سازی برای پذیرش مدیریت زنان در نقاط مختلف ایران صورت گرفته اما این فرهنگ‌سازی در کلان‌شهر‌ها باید با برنامه‌ریزی متفاوتی پیگیری شود و امید است کمیسیون فرهنگی شورای پنجم به تحقق این امر  توجهی ویژه داشته باشد.

سخنگوی شورای پنجم شهر شیراز نیز ضمن تأکید بر اهمیت نقش زنان در استحکام و انسجام خانواده ابراز کرد: در جهان امروز اساس توسعه‌یافتگی بر پذیرش نقش زنان در جامعه است.

علی ناصری ادامه داد: در ایران مشکل اساسی ما نوع نگرش به جنسیت زن است و این مشکل زمانی حل خواهد شد که باور‌های ما به خودمان تغییر کند.

سولماز دهقانی،‌ دیگر عضو شورای پنجم نیز به ضرورت تغییر انگاره‌های جنسیتی اشاره کرد و از تشکیل بانک اطلاعاتی جامع زنان توانمند در جمعیت زنان نواندیش فارس خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تکمیل این بانک بتوان از ظرفیت زنان در پست‌های مدیریتی بهره برد.

در پایان این نشست، خبرنگاران با بیان دیدگاه‌های خود درباره مباحث مطرح‌شده، بر نقش شورای پنجم در تغییر جایگاه اجتماعی زنان و نیز بهبود وضعیت خبرنگاران تأکید کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز