خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

افزایش‌مصرف موادمخدرسنتی‌نسبت به صنعتی در کردستان/ اعتیاد 6 درصدی بانوان به موادمخدرصنعتی

asdasd
کد خبر : ۵۰۸۵۱۱

دبیر شورای‌هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: مصرف مواد سنتی نسبت به صنعتی را در استان بیشتر دانست و عنوان کرد: بیشترین مواد مخدر مصرفی در کردستان تریاک، هروئین، حشیش و شیشه است.

به گزارش ایلنا، مسئله مواد مخدر بزرگترین تهدید اجتماعی کشور است هر چند طی سالیان گذشته اقداماتی در مبارزه با این پدیده شوم در کشور صورت‌گرفته اما حجم تهدید آن قدر بالاست که فعالیت‌های‌انجام شده را تحت پوشش قرار داده است‌اما اینکه چقدر مردم از این مواد و عوارض مصرف آن ها اطلاع دارند و چقدر نسبت به آگاه سازی مردم فعالیت شده است جای تامل دارد. مسئولان بر این عقیده‌اند که بین فعالیت‌هایی که برای مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته می شود راهکارهای پیشگیری، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

سلیم‌کریمی دبیر شورای‌هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی امری فرابخشی و بین بخشی است، افزود: تنها یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند در زمینه مبارزه با مواد مخدر فعالیت داشته باشد و بایستی تمام ظرفیت ها و پتانسیل‌های استان اعم از خیرین، هنرمندان، ورزشکاران، نخبگان، روحانیون و فعالین اجتماعی پای کار بیایند.

وی آمار افراد مبتلا به اعتیاد در استان را بر اساس برآورد شیوع شناسی21 هزار نفر و میانگین سن شروع مصرف مواد مخدر را حدود 22 تا 23 سال اعلام کرد و گفت: از این آمار 8 الی 9 هزار نفر معتاد در شهر سنندج وجود دارند و سایر شهرها به نسبت جمعیت نیز آماری را به خود اختصاص داده اند.

کریمی گرایش به مصرف مواد سنتی نسبت به صنعتی را در استان بیشتر دانست و عنوان کرد: بیشترین مواد مصرفی مواد مخدر در کردستان تریاک، هروئین، حشیش و شیشه است و از تعداد معتادین موجود در استان 6 درصد را بانوان به خود اختصاص داده اند که متاسفانه گرایش بیشتر آن ها به مواد مخدر صنعتی است.

کریمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه تعداد معتاد در استان تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفته اند، گفت: 62 مرکز متادون درمانی در راستای خدمات دهی به این افراد فعالیت دارند و در حال حاضر 8 هزار و 500 معتاد تحت پوشش مراکز متادون درمانی قرار دارند.

وی در پاسخ به این سئوال که میزان اثر بخشی کمپ های ترک اعتیاد در استان چگونه است، تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماری اعتیاد جسمی، روحی و روانی‌است در این میان کمپ‌ها فقط می‌توانند جسم بیمار را درمان کنند به عبارتی کمپ‌ها نقش سم‌زدایی را ایفا می‌کنند لذا روح و روان بیمار باید با مراجعه به NA و مددکاران اجتماعی ترمیم شود. 

کریمی‌با ابراز نارضایتی از اینکه در زمینه به کارگیری معتادین بهبود یافته در استان اعتماداجتماعی بسیار پایین است، اظهار داشت: در سال گذشته برای 150 معتاد بهبود یافته شغل ثابت و موقت توسط دستگاه‌های حمایتی ایجاد شد اما متاسفانه کارآفرینان در جذب و پذیرش این افراد اهمال‌می‌ورزند و این درحالی‌است که نبود اشتغال بعد از درمان یکی از دلایل بازگشت دوباره معتادین بهبود یافته به دامن اعتیاد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان باورهای غلط به اعتیاد را فراوان ذکر کرد و ابراز داشت: باوری اشتباه مبنی بر اینکه افراد بیکار و مجرد درگیر اعتیاد شده‌اند که بر اساس آمار حدود 63 درصد از معتادین شاغل و متاهل هستند، بنابراین جهت مصون ماندن از این معضل هر کس باید بر اساس وسع و توان خود عمل فرهنگ سازی انجام دهد.

کریمی در پاسخ به‌این سئوال که جایگاه و نقش تشکل‌های مردمی در این حوزه به چه صورت است،تصریح کرد: مردمی بودن سازمان های مردم نهاد یک پتانسیل است؛ چرا که از دل جامعه برخاسته اند و دولت به تنهایی نمی‌تواند با این معضل مقابله کند. همچنین در استان با توجه به ظرفیت خیرین در راستای کمک به خانواده های آسیب دیده اعتیاد، در جهت کمک به پرداخت هزینه‌های درمانی معتادان در زندان‌ها، برگزاری ورزش‌های همگانی و ... شایان توجه است.

وی با تاکید بر اینکه دولت رویکرد اجتماعی در موضوع مبارزه با اعتیاد دارد، گفت: این موضوع باید به مطالبه عمومی و دغدغه جدی آحاد مردم و مسئولان تبدیل شود تا شاهد کاهش و بروز این آسیب اجتماعی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز