خبرگزاری کار ایران

توسط تیم صخره نوردی انجام شد؛

پاکسازی 130 نوع گیاه آسیب‌رسان به آثار باستانی تخت جمشید

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۲۵۲

مجموعه نقش رستم توسط تیم صخره نوردی از 130 نوع گیاهان مخرب خودرو پاکسازی شد.

به گزارش ایلنا، مدیر حفاظت و مرمت تخت جمشید گفت: موقعیت قرار گرفتن نقوش باستانی نقش رجب بر دیواره صخره‌ای کوه، این آثار را در معرض تخریب توسط عوامل طبیعی، چون بارندگی های سالانه و گیاهان خودرو قرار داده است.

رهبر با بیان اینکه آسیب‌های شیمیایی، فیزیکی، بصری و منظری از جمله آسیب‌های مهم ناشی از رشد گیاهان، بوته‌ها و درختچه‌های وحشی بر این آثار است افزود: عملیات پاکسازی نقوش از گیاهان سه سالی است با کمک تیم صخره نوردی از این مجموعه و مجموعه جهانی تخت جمشید انجام می شود.

وی گفت: هر سال یک تا سه بار تیم صخره نورد براساس نقشه دقیق گیاهان آسیب رسان که در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود و آموزش‌هایی که به این تیم داده شده، عملیات پاکسازی کتیبه‌ها و نقوش هخامنشی، ساسانی و ایلامی از این عوامل مخرب انجام می‌گیرد.

مدیر حفاظت و مرمت تخت جمشید، فعل و انفعالات ریشه گیاهان که سبب تولید گاز و اسید کربنیک و تغییر ph محیط می شود را از علل فرسایش و تخریب این آثار اعلام کرد و افزود: رشد ریشه این گیاهان و بخصوص درختچه‌های وحشی سبب شکاف و متلاشی شدن سنگ‌ها و در نتیجه تخریب نقوش می‌شود.

به گفته رهبر، این تیم صخره نورد از 10 روز پیش عملیات پاکسازی کتیبه‌های آرامگاه خشایار شاه، داریوش بزرگ، اردشیر اول، داریوش دوم را آغاز کرده‌اند که با مراحل متعدد ریشه زنی و سم پاشی این مجموعه را پاکسازی می‌کنند.

مدیر حفاظت و مرمت تخت جمشید افزود: پیش‌بینی شده است در این مرحله از پاکسازی که تا ۵ روز دیگر ادامه دارد، حدود  130 گیاه، بوته و درختچه وحشی نقوش و آثار پاکسازی شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز