خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت خبر داد:

کنترل بر فرآیند تولید تا امحا جهت مدیریت درست پسماند در گیلان

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۹۷۵

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت گفت: اگر بخواهیم مدیریت شهری مناسبی داشته باشیم باید بر فرآیند تولید تا امحا زباله مدیریت و کنترل دقیقی صورت گیرد.

به گزارش ایلنا از رشت، نشست تخصصی با محوریت تفکیک زباله روز گذشته در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. دانشجویان دانشگاه گیلان مهمان برنامه‌ای بودند که حاصل همکاری انجمن علمی گروه جغرافیا و محیط زیست دانشگاه گیلان و سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت بود.

در این برنامه علاوه بر پخش کلیپ‌های آموزشی دانشجویان اجرای پرفورمنس گروه نمایش به کارگردانی هومن میرمعنوی را نیز تماشا کردند.

قبل از شروع برنامه نیز دانشجویان دانشکده انسانی به صورت چهره به چهره در مورد تفکیک زباله از مبدأ آموزش دیدند.

محمدی کارشناس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در مورد اهمیت تفکیک از مبداء و بازیافت پسماندهای خشک توضیحاتی ارائه داد.

اصغر شکرگزار عضو هیات علمی گروه جغرافیا، محسن محمدی عضو هیات علمی گروه محیط زیست، علیرضا حاجی پور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت، رضا رسولی عضو شورای شهر رشت و محمدعلی پور علی مدیرعامل سابق سازمان مدیریت پسماند استان به عنوان اعضای پنل آموزشی به صحبت پرداختند و پاسخگوی سئوالات دانشجویان بودند.

شکرگزار با بیان اینکه مشکل بخش زباله را متوجه شدیم گفت: اما راهکار مناسب برای حل آن نداریم.

او مشکلات استان شمالی از دیگر استان‌ها را بسیار بیشتر عنوان کرد و گفت: ما با دفن زباله در واقع طبیعت را دفن می‌کنیم و خسارتی که به طبیعت می‌زنیم چند برابر است.

شکرگزار با یادآوری دوران حضور خود در شهرداری رشت گفت: با گذشت بیش از ۱۲ سال هنوز مشکلات حوزه پسماند باقیمانده است.

او به فرهنگ اشتباه مصرف اشاره کرد و گفت: باید به فرهنگ خودمان برگردیم.

این استاد دانشگاه برگزاری چنین جلساتی را مفید ارزیابی کرد و گفت: می‌توانیم از چنین جلساتی استفاده کنیم.

شکرگزار با بیان اینکه بخشی از فرهنگ سازی باید با وضع قوانین و مقرارات باشد گفت: عزم ملی برای حل این مشکل وجود ندارد.

محسن محمدی عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه گیلان نیز در ادامه گفت: پسماند موضوع جدیدی نیست.

او افزود: افزایش فرهنگ مصرف گرایی یکی از مشکلات زندگی امروز ما است.

محمدی جواب مشکلات حوزه پسماند را تکنولوژی و فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت: در آینده مشکلات دیگری نیز خواهیم داشت که یکی از آنها مسئله پسماند الکترونیک است.

محمدی ابراز امیدواری کرد با تخصص موجود مشکلات محیط زیست حل شود.

این استاد دانشگاه همچنین با انتقاد از میزان استفاده از ظروف یک‌بار مصرف گفت: اکنون افرادی که فرهنگ یک‌بار مصرف را ترویج کردند باید پاسخگو باشند.

محمدی همچنین با اشاره به موضوع ایجاد زباله سوز خواستار توجه به تمام جوانب این کار شد و گفت: نباید برای حل یک مشکل مشکل دیگری را ایجاد کنیم آن هم در استان‌هایی که سرطان آمار بالایی دارد.

محمدی در ادامه این سئوال را مطرح کرد که چرا نتوانستیم در استانی که قطب فرهنگی کشور است تفکیک زباله را نهادینه کنیم، گفت: استان گیلان به دلیل پیشنیه فرهنگی مردمش به عنوان استان پایلوت برای بستن اجباری کمربند ایمنی انتخاب شده بود.

علیرضا حاجی پور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت گفت: اگر بخواهیم مدیریت درست پسماند داشته باشیم باید بر فرآیند تولید تا امحا مدیریت و کنترل شود.

او سپس به چند هدف اصلی سازمان اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی برای انجام تفکیک زباله، تقویت پردازش میانی، ایجاد نیروگاه و تصفیه خانه شیرابه، دفن اصولی و ارتقای ظرفیت کارخانه کود آلی را دنبال می‌کنیم.

حاجی پور با اشاره به همکاری با ngo های محیط زیستی گفت: با چهار موسسه محیط زیستی رشت ارتباط خوبی داریم و کار آموزش چهره به چهره با همکاری آنها انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت افزود: در حال حاضر برنامه ارتقای کانکس‌ها را در پیش داریم و این مرکز دریافت به مرکز اطلاع رسانی و آموزش و دریافت پسماند تبدیل خواهد شد.

حاجی پور با بیان اینکه تیم علمی خوبی در سازمان مدیریت پسماند وجود دارد، گفت: از زمان تاسیس سازمان پسماند مانند اکنون علمی وارد موضوع نشده بودیم که این کار نیز با حمایت شهردار و شورای شهر در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز