خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان:

اسناد می‌تواند به غنای هرچه بیشتر فرهنگ ما کمک کند/ کمتر کتابخانه‌ای در ایران به قدمت کتابخانه ملّی رشت وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۴۴۵۸۷۳

سالن میراث مکتوب کتابخانه ملّی رشت با تخصیص اعتبار سازمان برنامه و بودجه استان گیلان توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان افتتاح و راه‌انداری شد.

به گزارش ایلنا از رشت، در ابتدای مراسم افتتاحیه موزه میراث مکتوب کتابخانه ملّی رشت اکبر شرفی  رئیس و عضو هیات امنای کتابخانه ملّی رشت به بیان تاریخچه این کتابخانه و روند فعالیت‌ها و اقدامات از ابتدای تاسیس تاکنون پرداخت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان گفت: از حضور در جمع فرهیختگان فرهنگ و ادب بسیار خوشحالم.

کیوان محمّدی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استادانی همچون استادخمامی‌زاده، پرفسور بهزاد، استاد نوزاد، استاد میرابوالقاسمی، افشین پرتو ادامه داد: صحبت‌کردن در خصوص مسئله ریشه‌دار و عمیقی چون فرهنگ گیلان آن‌هم مقابل افرادی که خود استاد این کار هستند امر دشواری است.

وی گیلان را دارای فرهنگ ریشه‌دار و غنی برشمرد و افزود: استانی را که در آن زندگی می‌کنیم به تلمیح و تصریح پای در اسطوره‌های کشور دارد و نام و آوازه آن در اوستا و متون قدیمی هم ذکر شده است.

محمّدی با یادآوری این نکته که یکی از رویکرد سازمان برنامه و بودجه استان گیلان پس از احیاء رویکرد فرهنگی است ادامه داد: هر چقدر پای درخت فرهنگ آب بریزیم ضرر نمی‌کنیم. نتیجه این آبیاری کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد باشیم. همه این‌ها مربوط به انجام کار فرهنگی قوی است که بخش عمده آن در کتاب و کتابخوانی محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم جامعه را عادت دهیم که با کتاب ارتباط بگیرند کار بزرگی است چرا که هیچ شخصی با کتاب آسیب نمی‌بیند.

وی با بیان اینکه کمتر کتابخانه‌ای در ایران به قدمت کتابخانه ملّی رشت وجود دارد خاطرنشان کرد: شکوه فرهنگ کشور به کسانی است که خود را حفظ می‌کنند تا فرهنگ جامعه‌شان حفظ شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان گفت: با مروری بر تاریخچه کتابخانه ملّی مشاهده می‌کنیم که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی،  میزان مساعدت‌هایی به این کتابخانه متناوب ادامه داشته اما در مقاطعی یک گسست رخ داده است. امیدواریم که خداوند متعال این فرصت را قرار دهد تا طی سالیان آتی نیز مساعدت‌های لازم را داشته باشیم و این روند هرروز بالنده‌تر از گذشته ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بخش غنی از آرشیوهای مربوط به ایران و قسمت مهم‌تر مربوط به گیلان و نهضت جنگل در کشورهای حاشیه خزر وجود دارد که بنده این افتخار را داشتم در کنار مرحومان میرابوالقاسمی و پرتو و سایر دوستان از مرکز اسناد جمهوری آذربایجان دیداری داشته باشیم. در سفر اخیر دکتر نوبخت جهت حضور در مراسم نهضت جنگل ایشان نیز بر جمع‌آوری اسناد از کشورهای حاشیه خزر است تأکید داشتند.

محمّدی با تأکید بر اینکه این اسناد قطعاً می‌تواند به غنای هرچه بیشتر فرهنگ ما کمک کند، ادامه داد: این اسناد کاغذ پاره نیستند بلکه هویت ما هستند. همانطور که اگر شناسنامه نداشته باشیم نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم اگر این اسناد نباشد نمی‌توانیم نسل‌ آینده‌مان را  با پیشینه‌ای خود آشنا نماییم.

وی اظهار داشت: اینجاست که گسست فرهنگی ایجاد می‌شود و اکنون طوری شده که مصیبت‌های این گسست را تحمل می‌کنیم. اگر آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد وطلاق در حال افزایش بوده دلیل آن است که نتوانستیم هویت جامعه‌ای را که در آن زندگی می‌کنیم را برای فرزندانمان به درستی تببین نماییم. اسناد می‌توانند به ما کمک کنند ریشه فرهنگی خود را به درستی تصویر نماییم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان گفت: امیدوارم حرکتی را که شرفی و دوستان فرهنگ و ادبی آغاز کردند هرروز بالنده‌تر تداوم یابد و ما هم به عنوان مدیران اجرایی استان  این سعادت را داشته باشیم در خدمت به جامعه فرهنگی حدالمقدور وظیفه‌ای را که برعهده داریم انجام دهیم.

وی افزود: خوشبختانه جناب نوبخت معاون  رئیس جمهور و  نجفی استاندار گیلان از چهره‌های فرهنگی هستند که از معلمی به جایگاه امروزی رسیدند. من نیز معلم هستم. امیدواری من آن است که ما معلمان در خدمت به فرهنگ استانمان که یک شهر به نام گیلانشهر است و همه جلوه‌های آفرینش از کوه و جنگل تا دریا در آن وجود دارد باشیم.

محمّدی در خصوص افتتاح موزه میراث مکتوب کتابخانه ملّی هم گفت: موزه‌ها هویت هرمنطقه را حفظ می‌کنند و موزه اسناد می‌تواند انتقال تاریخ گذشته ما را به نسل آینده انجام دهد. طی بازدید سال گذشته از این کتابخانه بنا به پیشنهاد مدیر کتابخانه با فراهم نمودن امکانات مقررشد، مرکز اسناد در این مکان ایجاد شود. لذا با مساعدت دکتر نوبخت بودجه‌ای در اختیار استان قرار گرفت که سهم کوچکی از آن به کتابخانه ملّی رشت اختصاص یافت. خوشحالم که امروز شاهد افتتاح موزه اسناد هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز