خبرگزاری کار ایران

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی:

توزیع اعتبارات عمرانی 96 براساس برنامه توزیع متوازن و شاخص‌های محرومیت خواهد بود

تقی کهوریان در جلسه بررسی مسائل و مشکلات پروژه‌های عمرانی شهرستان چالدران گفت: ساماندهی و بهسازی‌های راههای روستایی، گازرسانی به روستا‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در بخش بهداشت و درمان و خدمات آموزشی و عمران شهری از جمله اولویت‌های مورد نظر در توزیع اعتبارات است.

به گزارش ایلنا از ارومیه، تقی کهوریان در جلسه بررسی مسائل و مشکلات پروژه‌های عمرانی شهرستان چالدران که با حضور مدیران کل استانی و مدیران شهرستانی برگزار شد؛ با بیان اینکه سال آینده توزیع اعتبارات عمرانی براساس شاخص‌های محرومیت در استان انجام خواهد شد، گفت: در تمامی حوزه‌های عمرانی در حال جمع بندی نهایی پروژه‌ها و وضعیت طرح‌های عمرانی در شهرستان‌ها هستیم و در توزیع اعتبارات نیز براساس نیاز‌ها و اولویت‌های مورد نظر اقدام خواهد شد.

وی افزود: ساماندهی و بهسازی‌های راههای روستایی، گازرسانی به روستا‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در بخش بهداشت و درمان و خدمات آموزشی و عمران شهری از جمله اولویت‌های مورد نظر در توزیع اعتبارات است که با همکاری فرمانداران و سازمان برنامه و بودجه استان جمع بندی نهایی شده و مبنای تصمیم گیری‌ها خواهد بود.

معاون امور عمرانی استاندار با اشاره به بازدید‌های انجام شده از سطح شهرستان چالدران نیز گفت: شهرستان چالدران از جمله مناطق سردسیر بوده و تامین سوخت مطمئن خانگی در این منطقه بسیار ضرور است و به رغم اینکه پروژه گازرسانی به روستاهای شهرستان از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست باید با کار مضاعف مجموعه دست اندرکاران شرکت گاز استان ۵۰ روستای طراحی شده با انعقاد قرارداد و پیمان آن‌ها در سال ۹۶ سریعاً اجرایی شوند و ۱۵ روستای مسیر چالدران، آواجیق نیز به اتمام برسد و تا پایان سال جاری مجموع روستاهای گازرسانی شده به ۲۵ روستا افزایش یابد و در سال ۹۶ با گازرسانی روستاهای دیگر تا پایان سال ۹۷ با همکاری روستائیان شهرستان این طرح نیز سرعت یابد و در کوتاه مدت به میانگین استانی برسد.

تقی کهوریان با اشاره به برنامه دولت در الحاق این شهرستان به منطقه آزاد تجاری ماکو نیز گفت: انتظار داریم این روند تا پایان سال محقق شود و با افزایش سرمایه گذاری‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی در این منطقه توسعه و پیشرفت شهرستان نیز تسریع گردد.

وی با اشاره به استعداد شهرستان چالدران در بخش تولیدات کشاورزی نیز گفت: ایجاد مشاغل تولیدی در این بخش ظرفیت بسیار خوبی برای رفع مشکلات معیشتی است که با افزایش سرمایه گذاری‌ها و رونق اقتصادی از مهاجرت ساکنان این شهرستان به مناطق مرکزی استان جلوگیری خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی سرمایه گذاری در پرورش دام سبک، تولید گوشت قرمز و محصولات کشاورزی بویژه تولید سیب زمینی را از مهم‌ترین امتیازهای شهرستان چالدران برشمرد و دراین زمینه آمادگی وجود دارد برای طرحهایی که معرفی خواهد شد وام‌های کم بهره پرداخت شود.

تقی کهوریان در بخش دیگری از سخنان خود به تصمیمات گرفته شد در این جلسه برای توسعه شهرستان نیز اشاره‌ای کرد و گفت: در بخش تامین مسکن روستایی کارهای خوبی در شهرستان انجام شده و با عملیاتی شدن توافقات میان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و پرداخت کمک‌های بلاعوض توام با وام‌های کم بهره به ساخت مسکن محرومین در آینده شاهد بهبود وضعیت خانه‌های روستایی در این منطقه خواهیم بود.

وی به ظرفیت شهرستان در بخش گردشگری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: وجود اثر جهانی قره کلیسا، منطقه تاریخی جنگ چالدران و مقبره شیخ صدرالدین به همراه چشمه‌های معدنی آبگرم در این شهرستان ظرفیت خوبی را برای رونق صنعت گردشگری و اشتغال و درآمدزایی ایجاد کرده که برای بهره‌مندی بیشتر از این فرصت‌ها باید زیرساختهای مورد نیاز آماده شوند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی نیز در این جلسه به ساخت ۳۰ کلاس درسی در قالب ۵ فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: مدارس ۶ کلاسه امید و تدبیر تا دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسند و مدرسه ۶ کلاسه روستای تازه کند که از محل اعتبارات بنیاد برکت با ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

رحمانی افزود: با مشارکت بنیاد علوی نیز ساخت مدرسه ۶ کلاسه روستای سعدل بزودی آغاز می‌شود و پروژه خیری آقای سیّدی نیز که در قالب مدرسه ۶ کلاسه در حال احداث است ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی نیز در ادامه این جلسه گفت: در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان چالدران شامل ۱۱۲ روستا تهیه طرح هادی به اتمام رسیده است و عملیات اجرایی آن نیز در ۲۰ روستا به بهره برداری رسیده است.

ایوب عزیزی افزود: امسال عملیات اجرای طرح هادی در ۶ روستا از توابع شهرستان در حال انجام است.

وی در خصوص نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در چالدران نیز گفت: تاکنون نوسازی ۱۵۰۰ واحد روستایی و ۱۱۰۰ واحد مسکونی شهری در شهرستان به اتمام رسیده و امسال نیز با اعطای تسهیلات بانکی کار نوسازی در ۳۰۰ واحد روستایی دیگر نیز آغاز شده است.

کد خبر : ۴۳۳۶۸۰