خبرگزاری کار ایران

مشهد الرضا این روزها عزا دارد؛

میهمانیِ امام خورشید

چند روزی می‌شود که دل را صیقل زده، گام‌هایش را استوار ساخته، چشمانش را تیز و دستانش را باز کرده و یا رضا یا رضا از لبانش جدا نشده، راهی پرنشیب و پرستشی جانانه‌ای را برگزیده و راهی مشهد الرضا شده است. غوغای درونش از فرسخ‌ها حس می‌شود، حسی که او را نوازش می‌دهد و عزت و مهربانی ثامن الائمه را برایش تداعی می‌کند.

این روزها مشهد حال عجیبی دارد، پنجره را که باز می‌کنی عطری تورا فرا می‌گیرد، عطری که از جانب زائران امام خورشید برمی‌خیزد و بار دیگر به تو یادآوری می‌کند که مشهد الرضا عجیب دوستارانی دارد، عجیب مخلصان و یارانی که پای پیاده از کجا به کجا می‌آیند. به دیدن که می‌آیند و در سوگ چه کسی نوای آه و گریه سر می‌دهند. آن زمان است که دلت بیشتر از هر موقع پر می‌کشد برای گنبد چشم نوازش، راهی حرمش می‌شوی و گوش می‌سپاری به قدم‌های ریز و درشت زائرانش تا شاید صدای قدم خود را نیز حس کنی. مشهد الرضا این روزها عزا دارد، غم دارد، حاجت دارد و حال خوبی ندارد. هر گوشه حرمش را نگاه می‌کنی چشمی نمناک و دستی بلند شده به سوی آسمان را می‌بینی. در این لحظه دلت بیشتر از هر موقع می‌لرزد و صدایت بلندتر می‌شود. این روزها حرم ثامن الحجج غرق سوز شده و اشک‌ها روانه عزاداری‌اش. مشهد الرضا، در غم امام خود بغض و سر در گریبان کرده است.

هر ساله 30 صفر مصادف با وفات امام هشتم، مشهد تصویری این چنینی به خود می‌گیرد و اوضاعش با تمام سال متفاوت می‌شود، سیل عظیم زائران، اندوه این شهر را و سوگ این روزهای مشهد را صد چندان می‌کند. زائران پیاده و سواره، هیئت‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری در گوشه و کنار شهر دیده می‌شود، تعداد عاشقان ثامن الائمه بیشتر از قبل می‌شود و امسال نیز با وجود برودت هوا و لغزندگی راه‌ها و جاده‌ها، مشهد پذیرای بیشتر از سه میلیون نفر زائر است و این شهر به این تعداد زائر با جان و دل خدمت رسانی می‌کند. امسال همانند سال‌های قبل و حتی قوی‌تر و با مصصم‌تر از قبل و با همکاری تمامی دستگاه‌ها، پذیرایی از زائران امام رضا (ع)صورت می‌گیرد و هریک از افراد خدمتی هرچند کوچک را در مسیر خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) توفیقی بزرگ برای خود می‌دانند.

تب و تاب شهر خبر از آمادگی برای میزبانی بزرگی می‌دهد و این روزها مشهد خود را برای میزبانی شایسته‌، از هزاران زائر رضوی آماده می‌کند، صدها کاروان پیاده در حال نزدیک شدن به این شهر هستند، جاده‌های منتهی به مشهد، این روزها به خود می‌بالند و زیرپای عاشقان اهل‌بیت، شاهد نجوای زائران پیاده‌ای هستند که با خدای کریم و حجت برحق او حضرت امام‌رضا (ع) زمزمه می‌شود.

در این روزهایی که شهر ثامن الائمه پذیرای زائران است از کمکی فروگذار نمی‌کند و خدمت رسانی در این راستا شامل سخنرانی‌های مذهبی در حرم مظهر رضوی و مساجد و هیئت‌ها، بیان و آموزش احکام، قرائت دعا و زیارت، محافل انس با قرآن کریم، نشست‌های تخصصی، ارائه خدمات فرهنگی و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در حرم مطهر رضوی از جمله خدمات برنامه ریزی شده و مدونی است که برای زائران و عزاداران در نظر گرفته شده است، که تعدادی از این برنامه‌ها توسط آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و تعدادی توسط انجمن‌های مردمی برگزار می‌شود. پذیرایی در سه نوبت صبحانه، ناهار و شام در برخی از مساجد و هیئت‌ها صورت می‌گیرد، همچنین تعداد زیادی غذای نذری و خیمه‌های تهیه غذا در خیابان‌های شهر عرضه می‌گردد. علاوه بر این اسکان برای زائران در حد قابل قبول و اندازه مناسبی در جهت رفاه حال زائران در نظر گرفته شده است که بسیاری از این اسکان‌ها موقت و در نزدیکی حرم مطهر رضوی تعبیه شده‌اند.

در طرف دیگری از شهر، عده‌ای خودشان را به ایستگاه‌های صلواتی بین راه می‌رسانند و به زائران خدمت رسانی می‌کنند. از دوخت و دوز و تعمیر لباس‌های آن‌ها گرفته تا ماساژ پا و حتی واکس زدن کفش‌های خاکی شان. تعدادی هم در بین راه مستقر می‌شوند و بساط چای و آش را برای پذیرایی از این افراد مهیا می‌کنند.

در این میان، عده‌ای دیگر خانه‌هایشان را در اختیار این میهمانان ویژه امام رضا(ع) قرار می‌دهند تا زائران حضرت در سرمای زمستان، بی جا و مکان نمانند. شهروندان درب خانه شان به روی زائران پیاده حضرت رضا (ع) باز و با جان و دل از آن‌ها پذیرایی می‌کنند.

کد خبر : ۴۳۳۲۴۳