خبرگزاری کار ایران

رضا رحمانی در سنندج:

۱۲۰ پروژه اقتصاد مقاومتی در کشور در حال اجراست

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور در بخش تولید با اشاره به اجرای ۱۲۰پروژه اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: از این پروژه‌ها، ۷ پروژه مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا رحمانی در دهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سنندج اظهار داشت: ستادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده که یکی از وظایف ستاد، رفع موانع کارگاه‌های تولیدی است.

وی هدف از طرح اقتصاد مقاومتی را رونق تولید در کشور دانست و گفت: باید تولید در کشور رونق بگیرد و همه در این امر مسئول هستند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت مشکل ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی صنعتی را در قالب اعتبارات دولتی رفع نموده است ، اظهار داشت: یکی از راه‌های حل مشکلات کشور، رفع مشکلات حوزه تولید است.

رحمانی به اشتغال‌زایی جوانان اشاره کرد و افزود: فراهم نمودن زمینه تحصیل و شغل یک تکلیف است که باید همه در این رابطه احساس مسئولیت کنیم.

وی استان کردستان را از جمله استان‌های محروم دانست و گفت: در این طرح ۱۲ استان محروم انتخاب شدند که استان کردستان یکی از آنهاست که درصد شاخص‌های صنعتی پایینی دارد.

وی بابیان اینکه تولیدات کشاورزی یکی از مزیت‌های استان کردستان است، گفت: در استان کردستان یکی از تولیدات کشاورزی محصول توت فرنگی است که باید فراوری شود و دولت و بانک‌ها حمایت‌های لازم را در این زمینه فراهم کنند.

رحمانی با بیان اینکه باید پروژه‌های عمده را در این استان معرفی کنیم، افزود: پروژه‌هایی مانند فولاد و لاستیک بارز از پروژه‌های مهم اشتغالزایی استان هستند.

در ادامه این جلسه استاندار کردستان نیز به پرداختی‌های سهم استان کردستان در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: نباید سهم پرداختی ما از میانگین کشوری پایین باشد.

زاهدی خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی که قابلیت احیایی دارند و دارای پیشرفت فیزیکی هستند، باید حمایت شوند و سهم آنها پرداخت گردد.

وی ادامه داد: ما مسئولیت اجتماعی داریم که مهمتر از مسئولیت سازمانی است و بانک‌ها باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

وی افزود: درعرصه اقتصاد مقاومتی باید تمام واحدها، ادارات و بانک‌ها طوری عمل کنند که در این عرصه موفق عمل نمایند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز یکی از وظایف این سازمان را تسهیل در امور تولید بیان کرد و گفت: در این راستا کارگروه رفع موانع تولید در این سازمان تشکیل و در سالجاری این کارگروه ۳۱ جلسه تشکیل داده است.

محمد دره وزمی اظهار داشت: هزار و۱۲۱ واحد تولیدی به بانک معرفی شده‌اند که ۹۲۶ واحد به تصویب کارگروه رفع موانع تولید رسیده است.

وی یکی از مشکلات عمده را عدم اعتماد بانک به واحدهای تولیدی عنوان کرد و گفت: لازم است زمینه اعتماد بانک‌ها فراهم شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت افزود:  تامین انرژی، تهیه مواد اولیه و بازار فروش از دیگر مشکلات واحد تولیدی است.

دره وزمی در پایان گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود که واحدهای تولیدی به حد نهایت ظرفیت برسند.

کردستان در توسعه کشاورزی از پتانسیل بالایی برخوردار است

همچنین روز گذشته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت شامگاه در جلسه هم‌اندیشی فعالان اقتصادی کردستان که با حضور مسئولان اجرایی استان برگزار شد؛ ضمن تجلیل از عملکرد دولت تدبیر و امید برای بهبود بخش صنعت، افزود: دولت یک سیاست اصولی و آینده‌نگر در جهت حمایت از تولید اتخاذ کرده که منجر به ثبات این بخش و بهبود فضای کسب و کار شده است.

قائم مقام صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه کردستان پتانسیل‌های بالایی از لحاظ معدن و کشاورزی دارد؛ گفت: باتوجه به ظرفیت‌های استان دولت حمایت‌های مالی و بانکی خود را دریغ نمی‌کند و در این راستا ضروری است که جلسه‌ای اختصاصی با حضور مدیران زیربط مخصوص استان تشکیل شود.

رحمانی در ادامه با اشاره به اینکه حوزه صنعت فاقد استراتژی بود؛ گفت:  تا دو سال قبل برای این حوزه استراتژی وجود نداشت اما برای اولین بار در سال ۹۴ استراتژی برای این حوزه تدوین و اکنون در حال اجرای آمایش سرزمین هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های این وزارت افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی است که امید است اجرایی شود.

رحمانی در پایان سخنان خود گفت: برای توسعه استان لازم است کارگروه تشکیل شود همچنین از ظرفیت نمایندگان خود برای پیگیری مطالبات استان بیشتر استفاده کنید تا مشکلات رفع شوند.

استاندار کردستان در ادامه این جلسه با بیان اینکه کردستان باید از اقتصاد معیشتی به سمت اقتصاد توسعه برود؛ اظهار داشت: تا حدودی گفتمان توسعه در محافل و سازمانهای استان شکل گرفته است.

زاهدی گفت: کردستان استان محرومی نیست و این استان ظرفیت و پتانسیل‌های خوبی در زمینه‌های مختلف دارد و بستر باید طوری فراهم شود که برای تولید استان به دولت کمک کند.

وی با بیان اینکه مشکل بیشتر فعالان اقتصادی در بحث منابع مالی است؛ افزود: سالهاست که تسهیلات ارائه می‌شود اما همه واحدهای تولیدی ما دچار مشکل مالی‌اند و این مسئله به ساختارهای موجود برمی‌گردد که باید اصلاح شوند.

زاهدی با تاکید بر منافع ملی خاطر نشان کرد: با وجود سرمایه‌های طبیعی در کشور باید توسعه ملی برای ۳۱ استان تعریف شود و ضروری است که بروکراسی در کشور تغییر کند و اختیارات بیشتری به مدیران در راستای توسه استان قرار داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در ادامه گفت: خوشبختانه در کردستان گفتمانی در سطح مدیریت ارشد استان با مدیریت استاندار حاکم شده که این گفتمان نیازمند حمایت‌های ویژه دولت تدبیر و امید است.

دره وزمی با تاکید بر اینکه کردستان استانی صنعتی است؛ افزود: در چارچوب گفتمان باید برخی از مشکلات صنعت در استان رفع شود و کردستان باید به سمت استان صنعتی پیش برود.

به گفته وی؛ کردستان دارای ۷۵۸ واحد تولیدی و ۸ هزار و ۷۰۰ اشتغال واقعی در بخش صنعت است که در شان دولت و مردم استان نیست.  

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه استان نیاز به طرح‌های پیشگام برای توسعه دارد؛ گفت: طرح‌های بزرگی در دست اجرا و اتمام داریم و با افتتاح آنها در پایان سال امید است مردم استان را شاد کنیم.

کد خبر : ۴۳۱۸۹۶