خبرگزاری کار ایران

بر اثر خشکسالی رخ داد؛

افت آب زیر زمینی خراسان‌جنوبی7 برابر متوسط کشوری

در حالی بر اثر خشکسالی سال‌های اخیر افت آب زیر زمینی خراسان جنوبی به 73 سانتی متر رسیده که این میزان 7 برابر میانگین متوسط کشوری است.

به گزارش ایلنا، میانگین 10 ساله سطح افت آب زیر زمینی در خراسان جنوبی 73 و در کشور 10 سانتی متر است.

این اعداد و ارقام مربوط به نتایج طرح پژوهشی شهیدی یکی از اساتید دانشگاه افت آب زیر زمینی خراسان جنوبی 7 برابر متوسط کشوری بیرجند است که رتبه چهارم طرح‌های پژوهشی برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر پژوهشی دانشگاه بیرجند گفت: طرح پژوهشی‌ شهیدی با عنوان بررسی اثرات تغییر اقلیم و خشکسالی بر منابع آب دشت بیرجند، از خرداد سال 93 با همکاری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی آغاز شد و پس از دو سال تحقیق و پژوهش، مهر امسال به پایان رسید.

فتحی افزود: این طرح پژوهشی در پنجمین جشنواره مهندسی و مدیریت آب ایران در دانشگاه تهران، از بین 7 طرح پژوهشی برتر، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد.

شهیدی نیز درباره نتایج این طرح گفت: بر اساس نتایج این طرح مشخص شده  خراسان جنوبی نسبت به استان‌های دیگر تأثیرپذیرترین استان به لحاظ خشکسالی در اثر تغییر اقلیم است و خشکسالی تأثیر فراوانی بر روی این استان گذاشته بطوری که سطح افت آب زیرزمینی در خراسان جنوبی 7 برابر سطح مجاز افت آب در کشور است .

وی افزود : میانگین ده ساله افت سطح آب زیرزمینی در خراسان جنوبی 73 سانتی متر است در حالیکه این میانگین در کشور 10 سانتی متر است.

وی با اشاره به تأثیر افت سطح آب زیرزمینی بر کیفیت آب گفت: متأسفانه این افت، سبب شوری منابع آب خراسان جنوبی شده است به طوریکه حتی برای مصارف کشاورزی نیز چندان مناسب نیست.

به گفته شهیدی، در کشورهای خارجی، با افت 8 سانتی متری سطح  آب‌های زیر زمینی، حالت بحران در کشور اعلام می‌شود و ساکنان، حق انجام فعالیت‌های آب بر همچون شستشوی ماشین را ندارند اما در ایران با وجود آمارهایی همچون افت 73 سانتی متری آب زیرزمینی، هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از افت سطح آب انجام نمی‌شود.

کد خبر : ۴۲۷۸۹۰