خبرگزاری کار ایران

حضرتی خبر داد:

واحدهای صنعتی آذربایجان‌غربی از 10 درصد معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند

رئیس اداره آموزش و پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: از این پس هر واحد صنعتی از 10 درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از ارومیه، علی حضرتی در جلسه توسعه راهبردی صنایع پایین دست پتروشیمی با ابراز تاسف از اینکه هم‌اکنون آذربایجان‌غربی در صنایع دانش‌بنیان از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست اظهار داشت: باید صنعت و دانشگاه با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی داشته و صنعت از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها بهره ببرد.

وی با اشاره به اینکه در استان فاصله دانشگاه و صنعت بسیار است، گفت: متاسفانه دانشگاه اعتقادی به صنعت نداشته و یا فعالان صنعتی اعتقادی به دانشگاه ندارند.

حضرتی افزود: هم‌اینک برنامه‌ای با دانشگاه ارومیه و صنعتی آغاز شده و دانشجویان با تشکیل گروه‌های تخصصی از 20 واحد تولیدی بازدید و از نزدیک با مشکلات آنها آشنا می‌شوند.

رئیس اداره آموزش و پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: از این پس هر واحد صنعتی که با دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه همکاری امضا کند از 10 درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شود.

وی با اشاره به تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان در قانون بیان کرد: شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر با ارزش افزوده فراوان به ویژه تولید نرم‌افزارهای مربوطه تشکیل می‌شوند.

حضرتی با اشاره به ویژگی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: سپری شدن حداکثر پنج سال از زمان ثبت شرکت، دارای حداقل دو نفر نیروی انسانی، الزام به ایجاد دانش فنی کالا، فروش بیش از 10 میلیارد تومان در سال مالی گذشته، داشتن واحد تحقیق و توسعه فعال و عملکرد تحقیق و توسعه از جمله این ویژگی‌ها است.

رئیس اداره آموزش و پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به معافیت‌ها و حمایت‌های اشاره شده در قانون دانش‌بنیان اظهار داشت: در این رابطه معافیت از پرداخت مالیات، عوارض حقوقی گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت 15 سال، اعطای تسهیلات کم بهره یا بدون بهره بلندمدت یا کوتاه مدت از جمله آنها است.

به گفته وی، علاوه بر آن اولویت استقرار در محدوده شهرها، اولویت واگذاری تمام یا بخشی از سهام مراکز و موسسات پژوهشی دولتی، پوشش بیمه‌ای مناسب و ارائه خدمات ضمانت‌نامه اعتباری، اعتبار ویژه شرکت در مناقصه و ضمانت و تضمین بازار محصولات دانش‌بنیان از معافیت‌ها و حمایت‌های قانون دانش بنیان محسوب می‌شود.

کد خبر : ۴۲۴۰۸۸