خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی خبر داد:

خرید 540 هزار تن گندم از کشاورزان آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی از خرید 540 هزار تن گندم از کشاورزان این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده گفت: متاسفانه در گذشته نسبت به ذخیره کالاهای اساسی توجه نشده بود و در پایان سال 92 ما در استان فقط به اندازه چند روز ذخیره گندم داشتیم.

وی با بیان اینکه دغدغه دولت یازدهم تامین به‌موقع کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم است، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته در اثر تدابیر دولت و ورود کارشناسان خبره کشاورزی و همت کشاورزان و همچنین اعلام به‌موقع قیمت خرید تضمینی، تولید گندم به میزان چشمگیری افزایش یافته و امروز یکی از دغدغه‌های ما کمبود سیلو برای ذخیره‌سازی گندم تولیدی استان است.

جبارزاده همچنین تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان را خواستار شد و گفت: با توجه به در پیش بودن کشت پاییزه، پرداخت مطالبات کشاورزان، کمک بزرگی به آنها خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران هم در این جلسه از خرید تضمینی 11 میلیون و 300 هزار تن گندم در سال جاری خبر داد و گفت: این میزان بیش از نیاز مصرف داخلی کشور است.

علی قنبری، افزایش تولید گندم در کشور را نتیجه بارندگی‌های خوب، سیاست‌های دولت، برنامه‌های حمایتی جهاد کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت و خرید تضمینی گندم دانست و گفت: ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان حدود 144 هزار میلیارد ریال است که تاکنون بیش از 50 درصد از پول گندم کشاورزان پرداخت شده و طی هفته آینده بخش قابل توجهی از مطالبات نیز پرداخت خواهد شد.

وی با تاکید بر این که تا فصل کشت، دولت مصمم به پرداخت پول گندم مازاد همه کشاورزان است، ادامه داد: در سطح آذربایجان شرقی نیز برای 700 روز مصرف، گندم ذخیره وجود دارد که این میزان ذخیره گندم یک رکورد تاریخی برای این استان بوده و در هیچ دوره ای این میزان ذخیره وجود نداشت.

قنبری با اشاره به این که بخش خصوصی در زمینه تامین شکر مورد نیاز صنایع غذایی سهل‌انگاری کرده است و باید زودتر اقدام به واردات و توزیع شکر در کشور می‌کرد، گفت: مصرف سالانه شکر در کشور حدود دو میلیون و 200 هزار تن است که حدود یک میلیون و 500 هزار تن آن در داخل تولید و بقیه از خارج وارد می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که هم اکنون به حد کافی شکر در بازار وجود دارد، اظهار کرد: هیچ مشکلی در تهیه شکر وجود ندارد و با اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت، شکر مورد نیاز واحدهای خرد و کوچک نیز تامین می‌شود.

در این جلسه تعدادی از مدیران واحدهای تولیدی و صنایع غذائی آذربایجان شرقی نیز با بیان مشکلات خود خواستار توجه بیشتر دولت به مشکلات آن ها از جمله در زمینه تامین شکر شدند.

کد خبر : ۴۰۷۷۹۹