خبرگزاری کار ایران

در دیدار با مدیران ۳ زندان تهران مطرح شد:

انتقاد دادستان تهران نسبت به برخی کیفرخواست‌ها

asdasd
کد خبر : ۳۹۴۴۲۰

دادستان عمومی و انقلاب تهران از متناسب نبودن برخی کیفرخواست ها با پرونده ها انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی انقلاب تهران، عباس جعفری دولت آبادی  در نشست مشترک دادستانی تهران با مدیران سه زندان قزل حصار، رجایی‌شهر و تهران بزرگ با تأکید بر نقش سرپرستان دادسراها در امر تحقیقات و کیفرخواست‌های صادره و انتقاد از این که برخی کیفرخواست‌ها متناسب با پرونده‌ها نیست، افزود:‌ کیفرخواست باید با تحقیقات و اهمیت پرونده متناسب باشد و با پرونده‌های واجد متهمان یا جرایم مهم که تحقیقات آن در چند جلد صورت گرفته است، نمی‌توان با کیفرخواست چند سطری از دادگاه درخواست مجازات کرد.

وی ، مستند و مستدل بودن کیفرخواست را به گونه‌ای که موید اهم موضوعات پرونده باشد ضروری خواند و از سرپرستان دادسراها خواست که به ویژه در پرونده‌های مهم اقتصادی و مانند آن، بر امر تحقیق و صدور کیفرخواست نظارت کنند و کیفرخواست صادره به صورت تایپ شده به محاکم ارسال شود.

دادستان تهران همچنین بر هدفمند شدن بازدیدهای سرپرستان نواحی و قضات دادسرا از زندان‌ها تاکید کرد .

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه زندان‌ها تاکنون این موج از بازدیدها را به خود ندیده‌اند، گفت:  از جمله مشکلاتی که در بازدیدها گزارش شده ،کمبود نیروی انسانی زندان‌ها است.

دادستان تهران از صدور بخشنامه11 بندی در خصوص وظایف سرپرستان و قضات دادسرا در بازدید از زندان و ملاقات با زندانیان خبر داد .

وی با اشاره به این که نکته مهم این بخشنامه ، لزوم ادغام محکومیت‌های متعدد یک محکوم زندانی با توجه به اختلاف نظر میان نواحی دادسرا که پرونده‌های زندانی را برای اجرا در اختیار دارند، از تعیین تکلیف دراین خصوص خبر داد و گفت : اگر محکوم در چند ناحیه از دادسرا پرونده‌ محکومیت داشته باشد، دادسرای اجرا کننده‌ آخرین حکم، وظیفه جمع‌آوری پرونده‌ها را برای پیگیری ادغام احکام و صدور مجازات واحد به عهده دارد.

وی با اشاره به در جریان بودن تشکیل کمیسیون جبران خسارت متهمان بی‌گناه در آینده، نظارت سرپرستان بر زندانیان تحت قرار بازداشت موقت یا دیگر قرارهای تأمین کیفری منتهی به بازداشت را ضروری خواند تا از طرح این‌گونه پرونده‌ها در کمیسیون مذکور جلوگیری شود.

جعفری دولت‌آبادی ارائه آمار ورودی و خروجی بازداشتی‌ها در مقایسه با مدت زمان مشابه را، زمینه‌ساز تحلیل آمار جرایم خواند و گفت :‌ نبود کنترل ورودی به زندان‌ها، موجب افزایش زندانیان خواهد بود.

دادستان تهران نظارت سرپرستان بر میزان استفاده قضات از ظرفیت‌ها و تخفیف‌های پیش‌بینی شده در قوانین را  لازم دانست و اظهار داشت: این نظارت‌ها موجبات توجه قضات به نهادهای ارفاقی را فراهم می‌کند.

وی از مدیران زندان‌ها خواست امکانات لازم را برای حضور قضات هر ناحیه تأمین کنند تا زمینه ملاقات با زندانیان بیشتری فراهم شود.

دادستان تهران در بخش دیگری از سخنانش به چند حادثه تصادف و فوت تعدادی از شهروندان طی یکی دو ماه اخیر در برخی نقاط کشور اشاره کرد و با انتقاد از مسئولیت ناپذیری در قبال این حوادث گفت : نظریه کارشناس تصادفات در مورد یکی از حوادث اخیر که به موجب آن 25 درصد تقصیر به شرکت تعاونی مسافربری منتسب شده، طبیعی و مطابق با قاعده است؛ زیرا وقتی از راننده پیر و مسن استفاده می‌شود که نمی‌تواند وسیله نقیله را مهار و هدایت کند و منتهی به حادثه شود، باید مدیران تعاونی مسافربری یا مسئولان راه‌ها در مواردی که جاده عامل تصادف باشد، مسئول شناخته شوند.

جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد : مدیران شرکت‌های هواپیمایی و مسافربری باید بدانند که لازم است در بکارگیری راننده و وسیله نقلیه دقت و از مهارت و سلامت راننده‌ها و امن بودن وسایل نقلیه اطمینان حاصل کنند و در قبال حوادث پاسخگو باشند.

وی افزود: مسئولان دولتی مرتبط با را‌ه‌‍‌ها و حمل و نقل عمومی نیز در رفع نواقص جاده‌ها و وسایل حمل و نقل اقدام کنند و الا طبق مقررات باید در قبال خسارات وارده پاسخگو باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز